תקציב דיפרנציאלי ברשויות: "המדינה צריכה להכניס יד לכיס"

דיון סוער במרכז השלטון המקומי בתל אביב בין ראשי הרשויות המקומיות החלשות לבין ראשי הרשויות החזקות 

ניר ברקת / צלם: אוריה תדמור
ניר ברקת / צלם: אוריה תדמור

ראשי הרשויות המקומיות התכנסו היום (ד') לדיון מיוחד במרכז השלטון המקומי בתל אביב, כדי לדון ביוזמת משרד האוצר וראש עיריית ירושלים ניר ברקת להחיל את השיטה לתקצוב הדיפרנציאלי ברשויות. בין ראשי הרשויות המקומיות החלשות, שתומכות במהלך, לראשי הרשויות החזקות התפתח דיון סוער.

ראש עיריית רמת גן ישראל זינגר: "המדינה מתחמקת מאחריותה לנושא בסיסי כמו חינוכם ורווחתם של ילדי ישראל. אם המדינה הייתה מקדמת את גיבוש 'סל החינוך' כפי שיש כאן 'סל בריאות' - הדיון הזה היה מתייתר. בינתיים המדינה משסה את הרשויות המקומיות אלה באלה, במקום להכניס יד לכיס ולסייע לרשויות החלשות".

בדיון השתתף גם הממונה על התקציבים במשרד האוצר אמיר לוי, שאמור לקדם בשבועות הקרובים את היוזמה לתקצוב דיפרנציאלי בשלטון המקומי וזאת לקראת ההצבעה על תקציב המדינה. ראשי הרשויות החזקות טענו כי נתונים שפרסם אתמול משרד החינוך, על אופן תקצוב התלמידים לפי ערים ואזורים גיאוגרפיים, מעידים שהלכה למעשה תקצוב דיפרנציאלי כבר מונהג בשטח. "מהנתונים עולה כי תלמיד שנמצא בבית שאן מקבל מדי שנה יותר מהמדינה מתלמיד שנמצא בראשון לציון, וכך גם בהשוואה בין תלמיד מחיפה לתלמיד מעכו. יש כבר חלוקה דיפרנציאלית של תקציבים", אמר בשיחה עם "גלובס" ראש עיריית ראשון לציון דב צור.

ראש מועצת רמת ישי עופר בן אליעזר, שנחשב אחד מראשי הרשויות הבולטים במאבק לסיכול היוזמה לתקצוב דיפרנציאלי, הגדיר את המהלך כ"ניסיון להטיל קנס על תושבי הערים החזקות - בגלל שהן מתנהלות בצורה תקינה". ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני, שמתנגד אף הוא למהלך, אמר: "איש לא יכול לכפות עלינו להיות עיר בינונית, כי כספי מסים שאנחנו גובים נצטרך להעביר לערים אחרות. אם היוזמה הזאת תעבור אפנה מיד למשרד הפנים ואבקש להוריד את הארנונה שאני דורש מתושבי גבעת שמואל לשלם לעירייה".

ראש עיריית ירושלים, שעומד בראש פורום ברשויות המקומיות לצדק חלוקתי, אמר ל"גלובס" בתום הדיון: "נשמעו שם הרבה דברי דמגוגיה שנועדו לשבש את התוכנית של משרד האוצר. הפערים בישראל הם איום קיומי וההתמודדות איתם מחייבת אותנו לפעול. שמעתי את ראשי הרשויות המקומיות שטוענים שתפקידם לדאוג לתושבי עירם - אך לא זה הרעיון של ערך הערבות ההדדית. הם צריכים להסתכל מעל הפופיק, אל האופק, ולראות גם את תושבי המדינה שלא שפר עליהם מזלם להיוולד בערים חזקות". הממונה על התקציבים אמר לראשי הרשויות בהתייחס למהלך: "זאת לא גזרה, אלא התמודדות עם הכרח". לוי הוסיף ואמר כי מדובר בצעד אחד מתוך מכלול של מהלכים וצעדים שנועדו לצמצם פערים בחברה ולהיטיב עם הפריפריה.

נזכיר כי בשבועות האחרונים התפתח בין ראש עיריית ירושלים ברקת לבין ראש עיריית ת"א-יפו רון חולדאי עימות בעקבות היוזמה להחלת שיטת התקצוב החדשה ברשויות, על רקע התנגדותו העזה של חולדאי לתוכנית. למהלך זה מתנגד גם יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס.

ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה: "לאור פרסום נתוני משרד החינוך על השקעתו בתלמידי ישראל בשנת 2014, עולה בבירור כי כבר כיום קיימת חלוקה דיפרנציאלית וכי היישובים המוחלשים מקבלים חיזוק תקציבי משמעותי ממשרד החינוך. הצעת האוצר הנוכחית בהכרח תהרוס את מערכת החינוך והרווחה, ותוביל לפגיעה ב-65% מתלמידי ישראל ובסיכויי ההצלחה העתידית שלהם כאזרחים במדינה".