כחלון וניסנקורן: סגן שר האוצר יוביל את המו"מ לרפורמה בחח"י

יצחק כהן מש"ס הוביל את המגעים לרפורמה גם בתקופת כהונתו של יובל שטייניץ כשר האוצר, אך השיחות נפסקו אז בגלל קרבתן לבחירות

יצחק כהן / צלם: תמר מצפי
יצחק כהן / צלם: תמר מצפי

סגן שר האוצר, יצחק כהן מש"ס, יוביל מטעם הממשלה את השיחות לרפורמה בחברת החשמל - כך סוכם בשיחה שהתקיימה בסוף השבוע בין שר האוצר משה כחלון ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן.

כהן נחשב מקובל על כל הצדדים המעורבים במשא ומתן: הממשלה, ההסתדרות, הנהלת חברת החשמל וועד העובדים. כהן גם הוביל את המגעים בנוגע לרפורמה בתקופה שבה כיהן יובל שטייניץ כשר האוצר. אז הושגו הסכמות על השינוי המבני שתעבור החברה והצדדים היו קרובים להסכמות גם בנושאים נוספים: התייעלות, תגמול לעובדים וחיזוק מבנה ההון של החברה.

ואולם השיחות הופסקו באפריל 2013, בהנחיית המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט, שקבע כי אין זה תקין שהממשלה תגיע לסיכומים בנושא עקרוני כל כך זמן קצר לפני מועד הבחירות לכנסת.

לאחר הבחירות החליטו שר האוצר יאיר לפיד ושר התשתיות סילבן שלום למנות ועדה בראשות אורי יוגב לקידום הרפורמה, אך גם הסיכומים שאליהם הגיעה ועדת יוגב לא יצאו לפועל, וזאת משום שלפיד סירב לקבל את הפיצויים שהובטחו לעובדים במסגרת הסיכומים. יוגב הצליח להפחית את העלות הכוללת של חבילת הפיצויים לעובדים מ-6 ל-4 מיליארד שקל לאחר שסיכם כי במקום פרישה מיידית של עד 2,000 עובדים בני 55 ויותר, תהיה פרישה טבעית של עובדים בהיקף דומה שלא יקבלו פיצויי פיטורים מוגדלים.

בהסתדרות העובדים מאשרים שהם מקיימים שיחות עם משרד האוצר ואומרים שכבר בימים הקרובים תפרסם ההסתדרות הצהרה רשמית בנושא. "ההסתדרות קוראת לרפורמה מיידית במשק החשמל", נמסר מהארגון בתגובה רשמית.

"חייבים לעשות שינוי עומק"

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, התייחס בשבוע שעבר למשבר במשק החשמל וטען כי האשמים העיקריים במצב התשתיתי הם גורמים במשרד האוצר ובמשרד האנרגיה. "אני מתריע כבר שנים על כך שחייבים לעשות שינוי עומק, כולם יודעים שיש פה בעיה אבל לא עושים כלום. מייבשים את חברת החשמל", אמר.

ניסנקורן הוסיף כי "זאת שיטה, בדיוק כמו ברשות הדואר וכמו במערך הכבאות. אנחנו נמצאים לפני תהום במשק החשמל. קראתי בעבר ואני קורא גם היום לשר האוצר ולשר האנרגיה, שנשב יומם וליל ונדאג לייצר ודאות לעשר השנים הקרובות במשק החשמל".

יו"ר ההסתדרות גם הדגיש בדבריו כי הוא מסכים להנפקה חלקית של חברת החשמל, וזאת "בשביל להכניס מיליארדים ולהבטיח שיהיו תשתיות לציבור".