לשכות המסחר: המגזר הציבורי זינק בתקופת נתניהו ב-50%

ב-1996 היה מספר המועסקים במגזר הציבורי כ-601 אלף איש; בשנת 2014 המספר כבר קפץ ל-1.26 מיליון מועסקים ■ משרד רה"מ בתגובה: "גודל המגזר הציבורי זהה לממוצע במדינות ה-OECD"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בין השנים 1996 ל-2014 זינק מספר המועסקים במגזר הציבורי בישראל בכ-50% ועמד על כ-1.3 מיליון עובדים, כך עולה מנתונים שפרסם היום (א') איגוד לשכות המסחר בישראל. סקירת האיגוד מבוססת על נתונים של השלכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) ומתייחסת להיקף המגזר הציבורי ביחס לזה של המגזר הפרטי בתקופת הכהונה הראשונה של נתניהו בתפקיד ראש הממשלה. הסקירה מתייחסת גם להיקף המגזר הציבורי בתקופות כהונתם של ראשי ממשלה אחרים, אהוד ברק, אריאל שרון ואהוד אולמרט וכוללת גם את כהונתו הנוכחית של נתניהו בתפקיד, מאז שנת 2009 ברצף.

מהסקירה עולה כי עם תחילת כהונתו של הראשונה של נתניהו כראש ממשלה, בין השנים 1996 ל-1998, הועסקו במגזר הציבורי כ-601 אלף איש שהיוו 29% מכלל המועסקים במשק. בשנת 2014 עמד מספר המועסקים במגזר הציבורי על יותר מפי שניים והסתכם בכ-1.26 מיליון מועסקים, המהווים 35% מהמועסקים במשק. באיגוד לשכות המסחר טענו בעקבות ניתוח הנתונים כי בשלוש הקדנציות האחרונות של נתניהו כראש ממשלה, המגזר הציבורי התנפח עד לכדי כך שאחד מכל שלושה עובדים במשק - עובד במגזר הציבורי: "מבנה כוח האדם במגזר הציבורי מתפתח באופן מעוות וגדל בהתמדה הרבה יותר מהמגזר העסקי", אמר היום נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין: "זוהי מגמה מסוכנת שעלולה להטיל עול כבד מנשוא על המגזר העסקי, שתוביל לצמצום משמעותי של המשאבים העומדים לרשות המדינה בתחומים פעילות שאינם נוגעים ישירות לתשלומי שכר".

יש לציין כי בשנים שבהן נסקרו מגמות ההתפתחות של המגזר הציבורי, חל גידול משמעותי גם במספר המועסקים במגזר העסקי: מ-1.44 מיליון מועסקים בשנת 1996 ל-2.29 מיליון איש שהועסקו בו בשנת 2014.

על רקע הנתונים קרא היום איגוד לשכות המסחר לרסן את קצב הגידול של המגזר הציבורי באמצעות צמצום קליטה של עובדים חדשים למגזר זה - בעקבות פרישה לגמלאות של עובדים ותיקים וזאת למשך תקופה של חמש שנים. האיגוד מציע כי בתקופה זו, כנגד שני עובדים הפרושים מהשירות הציבורי- ייקלט עובד אחד בלבד.

האיגוד גם קורא להחיל ניידות של עובדים לרוחב כל המגזר הציבורי - בין אם מדובר בשירות המדינה, חברות ממשלתיות ורשויות מקומיות באופן שיאפשר להם לעבור ממקום עבודה אחד למקום עבודה אחר תוך הבטחה שזכויות שצברו עם השנים - יישמרו.

ממשרד רה"מ נמסר: "הטענה אינה נכונה. גודל המגזר הציבורי זהה לממוצע במדינות ה-OECD. הסקירה מתייחסת לשירותים הציבוריים ולא למגזר הציבורי".

האיש הרזה והאיש השמן
 האיש הרזה והאיש השמן