כך מציע אבי ניסנקורן לפתור את משבר החשמל

יו"ר ההסתדרות: "הבעיה בחברת החשמל היא בעיית תשתיות. צריך לסיים את הרפורמה ולהפסיק לייבש את חברת החשמל" ■ מציע להנפיק מניות חח"י בבורסה כדי לייצר לה נזילות, או להיעזר במשקיעים חיצוניים ■ ועדיין, הוא חושב שמגיע לעובדי חברת החשמל תוספות שכר

אבי ניסנקורן / צילום: בועז אופנהיים
אבי ניסנקורן / צילום: בועז אופנהיים

לאחר מחדל החשמל, שהותיר בשבוע שעבר עשרות אלפי בתים בישראל מנותקים למשך כ-3 ימים, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן טוען כי גם בסערה הבאה יהיו ניתוקי חשמל בישראל.

ניסנקורן דיבר בתוכנית "צבע הכסף" עם ענת דוידוב ויעל איילון ברדיו 103FM, ואמר כי הבעיה המרכזית של חברת החשמל היא בעיית תשתיות. "אני יכול להגיד לכם שעובדי חברת החשמל יעבדו בסערה הבאה במתכונת חירום כפי שמתבקש, אבל בגלל בעיות התשתית לא יהיה ניתן להימנע מניתוקים", לדבריו.

ניסנקורן הוסיף כי הפיתרון היחידי למשבר החשמל הוא לסיים ולבצע את הרפורמה בחברה שנגררת כבר כעשור. סיום הרפורמה יאפשר לדבריו הקצת משאבים לחברת החשמל שהיא תוכל להשקיע בתשתיות ולשפר אותן, "ואז לאזרחים יהיה יותר קל".

יו"ר ההסתדרות הציע פתרונות למציאת מקורות מימון לחברת החשמל: "אני מוכן להנפיק בבורסה חלק ממניות מיעוט של חברת החשמל לציבור בשביל לייצר מקור תקציבי במיליארדים שיושקע מחדש בחברה בשביל לשפר תשתיות. או לחילופין להיעזר במשקיעים חיצוניים, משקיעי מיעוט בחברה", לדבריו. "חברת החשמל חייבת 70 מיליארד שקל, וכשחייבים סכום כזה לא חושבים על שיפור התשתיות. אי אפשר להמשיך לייבש את חברת החשמל ולצפות שהשירותים לא ייפגעו", אמר ניסנקורן.

ניסנקורן הציע לשבת עם שרי האוצר והאנרגיה על יישום הרפורמה וטען כי ניתן לסיים אותה עד סוף השנה. "חייבים לעשות את זה, אבל זה מצריך החלטות קשות מכל הצדדים".

האשמים במחדל החשמל לדבריו יו"ר ההסתדרות, זה "שנים של אי לקיחת אחריות ושל ייבוש חברת החשמל. "זו שיטה שחייבים להפסיק אותה. לוקחים חברות ממשלתיות ולא מקצים להן משאבים וכך הן מתרוקנות, ועוצמים עיניים עד שבא המשבר. ראינו את זה בדואר ובשירותי הכבאות ועכשיו רואים זאת בחברת החשמל. אני מאמין ששר האוצר ושר האנרגיה חייבים לשבת ביחד איתי ולפתור את המצב הזה".

ניסנקורן נשאל ע"י המראיינות האם התנהלות עובדי חברת החשמל בשבוע שעבר, שגרמו להאטה במתן השירותים, לא נבעה מהתנהגות מיליטנטית של יו"ר ועד העובדים מיקו צרפתי, וענה חד משמעית - לא. "העובדים עבדו סביב השעון ועדיין הבעיות היו קיימות".

עוד הוא נשאל לגבי הסכמי השכר בחברת החשמל והאם העובדים יתעקשו על תוספת שכר למרות שהם המשתכרים הגבוהים ביותר במשק. לדבריו, "אנחנו צריכים לקבל תוספת שכר. וגם מענקים - זה לא סותר. העובדים צריכים לקבל תמחור בגין העבר וגם בגין העתיד. העובדים בישראל מרווחים מעט מדי לפי כל מדד עולמי. העובדים הם הקטר של המשק והם צריכים להרוויח יותר", אמר.