אם רק הייתם יודעים כמה ההורמון הגברי משפיע על נשים

הטסטוסטרון מסביר את ההתנהגות שלנו הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים ■ חוקרת המוח פורצת הדרך, פרופ' לואן בריזנדיין, שבדקה את ההבדלים בין המוח הגברי למוח הנשי, גילתה איך הוא משפיע על המחשבות, הרגשות והתפקוד

אנרגיה מוחית / צילום: Shutterstock.com/ א.ס.א.פ קראייטיב
אנרגיה מוחית / צילום: Shutterstock.com/ א.ס.א.פ קראייטיב

אם לטסטוסטרון הייתה אישיות, היינו אומרים עליו שהוא מהיר, אסרטיבי, תוקפני וחסר רגשות. ההורמון שמוגדר בטעות כ'הורמון גברי' משפיע על מצב הרוח, תהליכי החשיבה, האנרגיה והמרץ שיש לנו, וגם מכוון את ההתנהגויות החברתיות, המיניות והתוקפניות שאנחנו מפגינים. הוא יכול להשפיע על רמת התחרותיות שלנו, ולקבוע מה הסיכוי שנהיה נמהרים לכעוס ולהתפרץ. הוא גם מדכא התנהגות אימהית, אצל נשים וגברים כאחד. למעשה, הוא יכול להסביר אותנו הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים.

הנוירופסיכיאטרית פורצת הדרך פרופ' לואן בריזנדיין, מאוניברסיטת קליפורניה, חוקרת את ההשפעה של הטסטוסטרון על המחשבות, הרגשות ותפקוד המוח שלנו. לדבריה, עד גיל 50 מאבדות נשים רבות עד 70% מהטסטוסטרון שבגופן, מה שמוביל לשינויים בהתנהגות ובמצב הרוח שלהן. כמות הטסטוסטרון שגברים מייצרים גדולה פי 10 עד פי 100 מהכמות שמייצרות נשים, ואצלם הרמה יורדת ב-3% בשנה החל מגיל 25.

בריאיון ל"ליידי גלובס" מסבירה פרופ' בריזנדיין כי "כאשר לנשים יש רמות טסטוסטרון גבוהות יותר, הן אסרטיביות יותר - ולכך עשויה להיות השפעה על בחירת הקריירה שלהן. נשים בעלות רמת טסטוסטרון נמוכה יהיו פחות אגרסיביות, ויהיה להן ליבידו נמוך יותר. הן גם ייטו להתרגז בקלות, ולחוות התפרצויות רגשיות".

- עד כמה יש הבדל בין המוח הנשי למוח הגברי?

"לנשים ולגברים יש אותם תפקודים קוגניטיביים, רק שהם משתמשים במסלולים מוחיים שונים. מספר תאי העצב שיש לנשים במרכזי השפה והשמיעה שבמוח, למשל, גדול ב-11% ממספר התאים שיש לגברים. המרכז העיקרי של יצירת רגשות וזיכרון גדול יותר במוח האישה. אצל גברים, לעומת זאת, חלק המוח המוקדש לדחף המיני גדול פי שניים וחצי מזה של הנשים.

"לגברים יש גם מעבדים גדולים יותר בלב האזור הפרימיטיבי של המוח, שבו נחרתים פחדים ומתעוררת תוקפנות - האמיגדלה. זו הסיבה שיש גברים שמסוגלים לעבור בקלות מרגיעה מוחלטת לקרב אגרופים, בעוד שנשים, לרוב, ממש ישתדלו להימנע מעימותים. מוח האישה ניחן בזריזות מילולית יוצאת דופן, יכולת ליצור קשרי ידידות עמוקים, לזהות רגשות ומצבי רוח על פי הבעות פנים ונימת דיבור, ולדעת ליישר הדורים".