סלינגר דורשת ממגדל לבטל דיבידנד של כ-200 מיליון שקל

המפקחת על שוק ההון במשרד האוצר: "חלוקת דיבידנד בעת הזאת ולנוכח חוסר משמעותי ביותר בהון בהיקף של מספר מיליארדי שקלים, יש בה כדי לפגוע בניהול התקין של עסקי החברה ובהיערכותה ליישום משטר כושר פירעון חדש"

דורית סלינגר/ צילום: עידן גרוס
דורית סלינגר/ צילום: עידן גרוס

עימות נוסף בין הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, דורית סלינגר, לבין בעל השליטה בקבוצת הביטוח מגדל, שלמה אליהו. המפקחת הודיעה אתמול לקבוצת מגדל כי היא מתנגדת לחלוקת דיבידנד שהוכרז על ידה לאחרונה, משום שלתפיסתה מדובר בחלוקה ש"יש בה כדי לפגוע בניהול התקין של עסקי החברה".

לפני מספר ימים הודיעה מגדל אחזקות הציבורית (שאינה מפוקחת על ידי סלינגר) כי בכוונתה לחלק לבעלי המניות שלה, ואליהו בראשם, דיבידנד של 200 מיליון שקל. חלק הארי של הדיבידנד ימומן באמצעות משיכת דיבידנד של 185 מיליון שקל מהחברה הבת המפוקחת, מגדל ביטוח. כל זאת, בזמן שמגדל מתריעה בדוחותיה הכספיים כי במסגרת היערכותה לקראת אימוץ הוראות חדשות של הפיקוח המקומי לגבי דרישות ההון בחברות הביטוח ("סולנבסי 2") נמצא בין היתר ש"צעדים אלה עשויים להשפיע מהותית ביותר על הרווחיות העתידית של החברה". בדוחות נכתב עוד כי "היעדר היערכות מתאימה עלול להביא לחוסר משמעותי ביותר בהון, בהיקף של מספר מיליארדי שקלים בודדים, לעומת עודף ההון הקיים על פי התקנות הנוכחיות".

לאור זאת, אתמול כאמור הבהירה המפקחת למגדל כי היא "סבורה שחלוקת דיבידנד, בעת הזאת, בהמשך לתרגיל IQIS4 (תרגיל היערכות ליישום הוראות 'סולבנסי 2' בישראל, ר' ש') שהוגש באוגוסט השנה, ולנוכח החוסר המשמעותי בהון, יש בה כדי לפגוע בניהול התקין של עסקי החברה ובהיערכותה ליישום משטר כושר פירעון חדש". על כן היא דורשת ש"דירקטוריון החברה יתכנס ויבטל את חלוקת הדיבידנד".

אם דירקטוריון מגדל יחליט בכל זאת לחלק את הדיבידנד, תפעל סלינגר לאיסור חלוקת הדיבידנד של מגדל ביטוח. באוצר רואים בחלוקת הדיבידנד מהלך מאוד לא ראוי, לא רק לאור הקושי של החברה לעמוד בהוראות "סולבנסי 2", אלא גם בהתחשב בכך שבימים אלה ממש מקדמת החברה מהלך לגיוס הון ש"ישמש כהון עצמי מוכר של מבטח עבור מגדל ביטוח".

לכל אלה צריך להוסיף גם שעל פי הערכות בשוק, מגדל צפויה להציג ברבעון השלישי תוצאות חלשות. "החברה עלולה להציג הפסד רבעוני ברבעון השלישי, בעיקר בשל התשואות החלשות שנרשמו בתקופה זו בשוק החיסכון לטווח ארוך כולו ובמיוחד במגדל, וכן בשל סיבות נוספות", העריך היום גורם בשוק הביטוח.

אושר מינוי המפכ"ל לשעבר דנינו ליו"ר

כאמור, זהו העימות הפומבי השני בין סלינגר לבין אליהו, שרכש את השליטה במגדל בשלהי 2012. קדם לו ריב מתוקשר סביב מינויו של פרופ' עודד שריג - המפקח שכיהן בתפקיד לפני סלינגר, ומי שאישר לאליהו לרכוש את השליטה במגדל מג'נרלי האיטלקית - לתפקיד בכיר בקבוצת מגדל-אליהו. למרות התנגדותה של סלינגר מונה שריג ליו"ר מגדל אחזקות, תפקיד ממנו פרש כעבור חודשים ספורים.

בעקבות פרישתו שלך שריג הודיע אליהו על כוונתו למנות את עמוס ספיר, יו"ר מגדל ביטוח, לתפקיד יו"ר החברה האם, מגדל אחזקות, ולמנות את המפכ"ל הקודם, יוחנן דנינו, ליו"ר מגדל ביטוח. היום נודע שסלינגר אישרה את מינוי דנינו.

נכון להיום נסחרת מניית מגדל בבורסה לפי שווי חברה של כ-3.7 מיליארד שקל לאחר שאיבדה מתחילת השנה 21.5% מערכה. לאור זאת, מגדל שווה היום קצת יותר מהראל (ששווה מעל ל-3.5 מיליארד שקל) ומכלל ביטוח (ששווה כ-3.3 מיליארד שקל).

הדיבידנד המתוכנן בקבוצה הוא השישי במספר שמחלקת מגדל תחת שליטת אליהו, שמחזיק בכ-69% ממניות הקבוצה. בתקופתו חילקה החברה דיבידנדים בהיקף מיליארד שקל, כשחלקו של אליהו מתוכם מסתכם בכ-690 מיליון שקל.