מסתמן: דורון ארבלי ימונה למנכ"ל בנק הדואר

במינויו של מנהל רשות המסים לשעבר הייתה מעורבת בכירה אחרת לשעבר ברשות המסים - עו"ד טלי ירון-אלדר, המשמשת כיו"רית בפועל של בנק הדואר

דורון ארבלי / צילום: יונתן בלום
דורון ארבלי / צילום: יונתן בלום

בכירי רשות המסים לשעבר בדרך לאיחוד במסדרונות חברה ממשלתית? דורון ארבלי, מנהל רשות המסים לשעבר, נמצא בשלבי מינוי סופיים לתפקיד מנכ"ל בנק הדואר - כך נודע ל"גלובס".

תהליך המינוי נמצא בישורת האחרונה, לאחר שוועדת האיתור לתפקיד המליצה על ארבלי פה-אחד, והמינוי אושר לאחרונה גם בדירקטוריון החברה. עוד נבחן המינוי על-ידי ועדת מינויים ברשות החברות ואושר, וכעת הוא ממתין לאישור סופי של שר התקשורת ושר האוצר.

אם המינוי יאושר סופית, ארבלי יעזוב לטובת התפקיד הציבורי את חברת הייעוץ שהקים (ייעוץ מס ורגולציה) לאחר שסיים את תקופת הצינון עם פרישתו מתפקיד מנהל רשות המסים.

יו"רית בנק הדואר (בפועל) ומי שהייתה מעורבת, בין היתר, בהליך מינויו של ארבלי היא עו"ד טלי ירון-אלדר, שכיהנה כנציבת מס הכנסה בשנים 2002-2004 וכיום עומדת בראש משרד בוטיק מוביל במשק בתחום המיסוי וחברה בדירקטוריון בנק הדואר.

ארבלי עצמו כיהן כמנהל רשות המסים בשנים 2011-2013, אך קודם למינויו לתפקיד עבד ברשות המסים כ-26 שנים, חלק מהזמן בחפיפה עם עו"ד טלי ירון-אלדר. עם זאת, בשנים שבהן עבדה ירון-אלדר בנציבות מס הכנסה, ארבלי עבד בעיקר במכס ולא היה כפוף לה בשום שלב.

בתחילת השנה הבטיח מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, כי "בקרוב ייבחר מנכ"ל חדש לבנק הדואר", והוסיף: "יהיו שם דירקטורים רציניים, וביחד עם היו"ר טלי ירון-אלדר, אני בטוח שבעתיד הקרוב נראה את בנק הדואר מממש חלק מהתקוות שאנו תולים בו גם בהקשרים של הגברת התחרות בבנקים".

ארבלי התמודד על התפקיד מול 30 איש שהגישו מועמדותם למכרז שפורסם. בנק הדואר מינה ועדת משנה לאיתור המנכ"ל; הוועדה התכנסה, ריאיינה את המועמדים והמליצה על ארבלי פה-אחד. בהמשך, כאמור, עבר המינוי את אישור הדירקטוריון.

ועדת האיתור לתפקיד כללה 8 חברים, ובהם יו"ר דירקטוריון הדואר חזי צאיג, והתנהלה בנוכחות היועץ המשפטי ונציג נוסף מרשות החברות הממשלתיות. עו"ד ירון-אלדר עמדה בראש ועדת האיתור, ומעמדה לצורך ההצבעה היה כשל כל אחד מחברי הוועדה.

לארבלי (52) יש הרקורד הדרוש לניהול המערכת, לאחר שכיהן כמנהל רשות המסים ובתפקידים בכירים נוספים ברשות. בין היתר, לאורך השנים הוא מילא שורה של תפקידים בכירים במכס, ובהם חוקר באגף המכס ומע"מ (היום חטיבת החקירות), ראש מדור חקירות, ראש מדור מודיעין, סגן מנהל המחלקה, נציג המכס בבריסל, מנהל המחלקה, סמנכ"ל בכיר לחקירות ולמודיעין ולבסוף ראש מינהל המכס, תפקיד שאליו חזר לאחר שסיים את תקופת כהונתו כמנהל רשות המסים. בנובמבר 2013 פרש ארבלי מתפקידו כמנהל הרשות, אז נכנס לתקופת צינון בת שנה שהסתיימה זה מכבר.

מדואר ישראל נמסר: "דורון ארבלי נבחר לתפקיד מנכ"ל בנק הדואר לאחר שהגיש את מועמדתו במכרז ציבורי, פומבי, שאליו ניגשו עשרות מועמדים, וכן לאחר שוועדת המשנה לאיתור מנכ"ל המליצה על מינויו בפני דירקטוריון הבנק. המלצת הוועדה נמסרה פה-אחד והתבססה על כישוריו המקצועיים של ארבלי, והיא אף אושרה פה-אחד וכדין בדירקטוריון הבנק, לאחר שכל המידע הנחוץ הועמד בפני הדירקטוריון".

ארבלי בחר שלא להגיב לידיעה עקב העובדה שהמינוי טרם אושר סופית.