דירוג: אלה מנהלי הקרנות הטובים ביותר בישראל

הטלטלה בשווקים לא פסחה על קרנות הנאמנות, שחוו פדיונות ברבעון השלישי ■ בדירוג "גלובס"-מעלות, המדרג מנהלי קרנות וגופים מתארחים, בלטו חברות הקרנות של פסגות ומיטב דש, ששיפרו ציונים ומיקומים

הרבעון השלישי של 2015 היה אחד מהרבעונים הסוערים שעברו על שוקי ההון בשנים האחרונות, כאשר הטריגר לסערה החל עם הנתונים שהפתיעו לרעה מכיוון הכלכלה הסינית, וגררו ירידות שערים חדות בשווקים בארץ ובעולם. ירידות אלו באו לידי ביטוי בין היתר בפדיונות משמעותיים בקרנות הנאמנות, אשר הטלטלות האחרונות בשווקים רק מדגישות את החשיבות שבבחירתן.

אחד מכלי העזר לבחירת מנהל קרן הוא דירוג "גלובס-מעלות" שמבצעת חברת הדירוג S&P מעלות. הדירוג, המתפרסם זה שמונה שנים, מבוסס על מדידת ביצועים לתקופות של שנתיים עד חמש שנים, ובנוסף משקלל גם פרמטרים איכותיים. תוצאות הדירוג מסומנות על ידי כוכבים, תוך חלוקה לגופים גדולים ובינוניים, על פי היקף הנכסים המנוהלים על ידיהם ומדורגים בדירוג הכוכבים של מעלות.

על רקע המתרחש בשווקים, הדירוג הנוכחי, המעודכן לסוף הרבעון השלישי, מצביע על שמירת הססטוס-קוו בצמרת, אם כי באופן חלקי בלבד. על ראשות הטבלה מקרב המנהלים הגדולים מצליח להמשיך ולשמור ילין לפידות, שמפגין שוב את הדומיננטיות שלו, ומאז שכבש את צמרת הדירוג כבר בסוף שנת 2014 לא נפרד ממנה.

ילין לפידות מנהל 26 קרנות מדורגות, ולא הצליח להתחמק מהמגמה השלילית בחודשים אלו, כך שבסיכום רבעוני הציון הממוצע שלו עמד על 4.16 כוכבים - נסיגה ביחס לממוצע קודם של 4.5 כוכבים. למרות זאת, ילין לפידות "נהנה" מחולשה או לחלופין משיפור לא מספיק של הגופים המתחרים ביחס אליו.

בצד השלילי, בסיכום רבעוני ירד דירוגו של אלטשולר שחם, שעם ציון ממוצע של 3.25 נסוג למקום הרביעי בין המנהלים הגדולים, אחרי שברבעון השני החזיק בממוצע של 3.875 שמיקם אותו אז במקום השני בטבלה.

שני המנהלים הבולטים בסיכום רבעוני, שעקפו בזכות כך את אלטשולר שחם בדירוג, הם פסגות ובמידה פחותה מיטב דש, שמפגינים שיפור נאה גם בציון הממוצע שלהם, ובהתאם גם במיקומם בטבלה. פסגות מנהל 71 קרנות מדורגות, ומיטב דש 60.

ציון ממוצע של 3.55 כוכבים שקיבל פסגות העביר אותו להיות הסגן של ילין לפידות בטבלה, לאחר שברבעון השני ציון ממוצע של 2.88 "זיכה" את פסגות במקום החמישי בלבד. אצל מיטב דש, ציון ממוצע של 3.33 כוכבים העלה אותו למקום השלישי, אחרי ציון ממוצע של 3.11 שמיקם אותו רביעי ברבעון השני. אחרי אלטשולר שחם, ממוקם במקום החמישי מגדל, עם ציון ממוצע של 3.125 כוכבים, נסיגה ביחס למקום השלישי אותו תפס ברבעון השני, עם ציון ממוצע של 3.375.

תחתית הדירוג נותרה ללא שינוי, וממשיך לתפוס אותה אקסלנס, עם ציון ממוצע של 2.22 כוכבים. מעט לפניו ממוקם הראל פיא עם ציון ממוצע של 2.33.

בפילוח לקטגוריות, ילין לפידות מחזיק בצמרת הדירוגים באג"ח שקליות בארץ, אג"ח כללי בארץ, וכן ממוקם גבוה בקטגוריית מניות בארץ ואג"ח מדינה בארץ.

מיטב דש בולט בראש קטגוריית אג"ח מדינה בארץ, ופסגות תופס את ראש הטבלה בקטגוריית הקרנות הגמישות ומניות בחו"ל. אלטשולר שחם נמצא במקום הראשון בקטגוריות אג"ח חברות והמרה בארץ ומניות בארץ, ובולט לשלילה בקרנות הכספיות ומניות בחו"ל. אקסלנס בולט לחיוב במניות חו"ל ובכספיות, והראל פיא מובילה את קטגוריית אג"ח בחו"ל.

מנורה מבטחים שיפר למקום 3

בצמרת בתי ההשקעות הבינוניים בגודלם ממשיכות לבלוט הקרנות של מור ואלומות, כאשר בדומה לרבעון הקודם מור תופס את צמרת הדירוג עם ציון ממוצע של 4.4 כוכבים, לעומת ציון ממוצע של 4.2 כוכבים אצל אלומות. מספרים אלה מהווים שיפור מבחינת שני השחקנים: ברבעון הקודם ציון ממוצע של 4.2 הספיק למור כדי לכבוש את הפסגה, ואלומות התמקם מיד אחריו גם אז עם ממוצע של 4 כוכבים. נציין כי מור מנהל 8 קרנות מדורגות ואילו אלומות מנהל 15.

אחרי שני המובילים מי שבולט מבין המנהלים הבינוניים בשיפור רבעוני הוא מנורה מבטחים, שהשיג ציון ממוצע של 3.5 כוכבים והתמקם שלישי, אחרי שברבעון השני הסתפק במקום השישי עם ציון ממוצע של 3.

מנורה מבטחים לקח את מקומו של פורסט, שירד למקום הרביעי מבין המנהלים הבינוניים, עם ציון ממוצע של 3.33.

בין הגופים שנסוגו בדירוג נמצא תמיר פישמן, שציון ממוצע של 2.83 כוכבים הוריד אותו למקום השביעי, אחרי שברבעון השני תפס את המקום הרביעי עם ציון ממוצע של 3.5. גם אי.בי.אי מסכם רבעון במגמה שלילית, ועם ציון ממוצע של 2.16 תופס את המקום התשיעי - ירידה מתונה מציון ממוצע של 2.5 ששלח אותו ברבעון השני למקום השמיני. מי שטרם הצליח להתרומם מהמקום האחרון בבינוניים הוא איילון, שמראה שיפור קל בציונו לעומת הרבעון הקודם, מ-1.82 לציון 2.

אפסילון מציג שיפור במיקומו ועם ציון של 2.33 עלה למקום השביעי, אחרי שברבעון הקודם ציון של 2.16 מיקם אותו מקום אחד לפני האחרון.

בפילוח לקטגוריות, מור נמצא בראש אג"ח מניות בארץ, אג"ח כללי בארץ ואג"ח חברות והמרה בארץ, ובולט לחיוב גם באג"ח שקליות בארץ. אלומות תופס את הצמרת בקטגוריית אג"ח מדינה בארץ, אג"ח מדינה שקליות, ובולט לחיוב גם באג"ח כללי בארץ. מנורה בולט לחיוב בין היתר בקטגוריית מניות בחו"ל, קטגוריית מניות בארץ ובאג"ח מדינה בארץ. בצד השלילי, איילון נמצא במקום האחרון בקטגוריית מניות בארץ, וממוקם בשיפולי הטבלה גם בקטגוריית אג"ח כללי בארץ, אג"ח מדינה בארץ ואג"ח חברות והמרה בארץ. יצוין כי אין בית השקעות שמופיע במקום האחרון בשתי קטגוריות.

כך דירגנו

S&P Maalot עוקבת אחר כל קרנות הנאמנות המנוהלות בארץ ומדרגת אותן בהתבסס על מידע פומבי. הדירוג ניתן בהתבסס על ביצועי הקרנות בתקופות זמן שונות בהתאם למדיניות הקרן, תוך בחינה של 60,48,36,24 חודשים. הדירוג לקרן הספציפית מתבסס על מספר נתונים איכותיים ניתנים לכימות בהסתמך על מידע ציבורי, הנוגעים למנהל ההשקעות. לדוגמה: ותק וניסיון של המנהל, ביצועיו בעבר, העומס הניהולי עליו בהתייחס לשווי ולמספר הנכסים המנוהלים, וגם פרמטרים הנוגעים לגוף המנהל - מדיניותו לגבי ריבוי קרנות ושינויי מדיניות. תוצאות הדירוג מוצגות באמצעות כוכבים.

הדירוג ניתן לקרנות אשר להן לפחות 24 חודשים במדיניות השקעה, וקרנות המשתייכות לקבוצה בה יש עוד 4 קרנות המקיימות את התנאים שלעיל. נציין כי S&P Maalot אינה מבקרת את המידע שנתקבל ואינה מאמתת את נכונותו או שלמותו. הדירוגים עשויים להשתנות כתוצאה משינויים במידע המפורסם על ידי המנהל, או מסיבות אחרות. אין לראות בדירוג משום הבעת דעה על כדאיות קנייה, מכירה או החזקה בקרן כלשהי.

לשם הצגת דירוג "גלובס"-מעלות חושב עבור כל חברה דירוג המבוסס על ציוני הדירוגים של הקרנות בכל קבוצת השתייכות. קבוצות ההשתייכות הספציפיות אוגדו ל-9 קטגוריות השקעה על פי התמחות הקרנות, ונעשתה הפרדה לפי גודל החברות המנהלות. הציון למנהל בקטגוריה חושב כממוצע משוקלל של קרנותיו, כך שגודל הקרנות משפיע. לצורך ממוצע זה שווי קרן נאמנות מחושב כשוויה הממוצע של הקרן ב-24 החודשים שקדמו למועד הדירוג הקובע. בדירוג מופיעות חברות שלהן קרנות מדורגות בשווי של 1 מיליארד שקל ומעלה. חברה תוצג כגדולה כשסך הנכסים בקרנותיה המדורגות יהיה 10 מיליארד שקל ומעלה, וכבינונית כאשר סך הנכסים בקרנותיה המדורגות יהיה בין 1 ל-10 מיליארד שקל. גודל חברה נקבע לפי הנמוך מבין סך הנכסים הנוכחי, או הסך הממוצע ב-24 החודשים האחרונים. בשני המקרים, שווי הנכסים הנבדקים הוא של הקרנות המדורגות לתקופה הנמדדת.

הפרסום נעשה עבור קטגוריות שיש בהן לפחות חמישה גופים מנהלים, ומבוסס רק על דירוגי הקרנות בניהולו הישיר של הגוף המנהל (לא כולל קרנות בניהול חיצוני של מנהל מתארח). המנהלים החיצוניים שאינם נחשבים מנהלי קרנות לפי חוק השקעות משותפות בנאמנות, נכללים גם הם ומוצגים כישות נפרדת ממנהלי הקרנות בהם הם מתארחים.

משה אשכנזי, ראש תחום דירוג נכסים מנוהלים, Standard&Poors Maalot

 

דירוג גלובס מעלות 11-15
 דירוג גלובס מעלות 11-15

דירוג גלובס מעלות 11-15
 דירוג גלובס מעלות 11-15