פרשת נתיבי ישראל: בתו של דוד לוי נעצרה וחשודה במירמה

ביהמ"ש האריך את מעצרם של 18 החשודים בפרשה, בהם חה"כ לשעבר מיכאל גורלובסקי, יו"ר נתיבי ישראל לשעבר אלכס ויסניצ'ר, המנכ"ל לשעבר שי ברס, אחיו של ראש עיריית עכו ששימש ספק של החברה ועוד

סימה לוי שלום / צילום: אייל פישר
סימה לוי שלום / צילום: אייל פישר

עד שעות הלילה המאוחרות אתמול (ב') הביאה המשטרה את 18 עצורי פרשת השחיתות לכאורה בחברת נתיבי ישראל, בהם בכירי החברה בעבר ובהווה וספקים רבים שעבדו עמם לאורך השנים, להארכות מעצר בבית משפט השלום בראשון-לציון.

בזה אחר זה התיישבו החשודים - בהם חבר הכנסת לשעבר מהליכוד, מיכאל גורלובסקי; יו"ר נתיבי ישראל לשעבר, אלכס ויסניצ'ר; מנכ"ל החברה לשעבר, ישעיהו (שי) ברס; וסימה לוי-שלום, בתו של דוד לוי - על ספסל העצורים באולמו הקטן של השופט מנחם מזרחי והביטו בעיניים כלות כיצד נציגי המשטרה, החוקרים סלבה מרון ושרון שלג, מציגים בפני השופט חומר סודי רב שמוכיח לכאורה כי קיימת תשתית ראייתית נגדם, שמחייבת את המשך החקירה המורכבת בתנאי מעצר.

מזרחי לא היסס לאשר את הבקשות. הוא אמנם קיצר במעט את תקופת המעצר שביקשה המשטרה, אך פעם אחר פעם האריך את מעצרי החשודים. הדיונים חשפו את קצה הקרחון של המעשים המיוחסים לחשודים, אך די בקצה הקרחון שנחשף כדי ללמד על גודל השחיתות לכאורה.

החשד המרכזי של המשטרה נגד ויסניצ'ר, גורלובסקי, ברס וחבריהם הוא שהבכירים בנתיבי ישראל בהווה ובעבר יצרו מנגנון שחיתות שיטתי, שנוהל על-ידם, שבמסגרתו חברו לספקים חיצוניים וקידמו את העסקתם בפרויקטים של החברה, בתמורה לשוחד וטובות הנאה שונות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. זאת, תוך ביצוע עבירות שוחד, מירמה, הלבנת הון ועבירות נוספות רבות. גורלובסקי אף חשוד בסחיטה באיומים. לפי החשד, חלק מהשוחד בא לידי ביטוי בתשלומי כספים לבכירים, וחלק בדרכים אחרות.

העצורים בפרשת נתיבי ישראל / צילום: אייל פישר ואמיר מאירי
 העצורים בפרשת נתיבי ישראל / צילום: אייל פישר ואמיר מאירי

לדברי המשטרה, החקירה החשאית שנוהלה במשך חודשים כבר חשפה וביססה חשד למספר פרשות, "שביניהן עוברת כחוט השני שיטת פעולה מאורגנת ושיטתית, לפיה בתמורה לשוחד וטובות הנאה לעצמם ולמקורביהם מקדמים בכירים בחברה את העסקתם של ספקים חיצוניים מסוימים". יודגש כי הכספים המשמשים לפי החשד לביצוע העבירות ומופקים מהן הם לפי החשד כספי ציבור.

במהלך דיוני הארכות המעצר, כמקובל, טענו סנגורי החשודים הרבים כי אין סיבה אמיתית לכך שהחשודים יישבו במעצר. "אנחנו מכירים את הפרשיות מהסוג הזה; חבריי מגיעים לבית המשפט, מבקשים מספר רב של ימים, מגישים דוח סודי עם לא פחות מ-100 פעולות חקירה... אני לא חושב שנכון היה לבקש את הארכת המעצר", אמר אחד הסנגורים. ואולם השופט, כאמור, לא השתכנע.

את מעצריהם של החשודים המרכזיים, גורלובסקי וויסניצ'ר, האריך השופט ב-10 ימים. גורלובסקי הורשע בעבר במירמה והפרת אמונים בגין מעורבותו בפרשת ההצבעות הכפולות, יחד עם חבר הכנסת לשעבר יחיאל חזן. במסגרת עסקת טיעון באותה פרשה הודה גורלובסקי בעבירה של הפרת אמונים, ונידון לחודשיים עבודות שירות וחודשיים מאסר על-תנאי. גורלובסקי ניהל בעבר את נתיבי ישראל ובהמשך שימש כספק של החברה, והוא חשוד בביצוע עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, סחיטה באיומים, הלבנת הון, גניבה, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועוד.

חשדות כבדים

"אתה מייחס למיכאל גורלובסקי שורה של עבירות, אחת מהן זו סחיטה באיומים?", שאל בא-כוחו של גורלובסקי את חוקר המשטרה בדיון המעצר.

"החומר מוצג בפני בית המשפט", השיב החוקר.

"את מי הוא סחט?", ניסה הסנגור לברר.

"מול בית המשפט", השיב החוקר.

"יש לך תלונה של אדם ספציפי שהמשיב הזה סחט אותו?", ניסה הסנגור שוב.

"חומר החקירה מופיע בפני בית המשפט", התעקש החוקר שלא לחשוף את הראיות, ובית המשפט השתכנע והאריך את המעצר.

העבירות המיוחסות לויסניצ'ר הן של שוחד, גניבה בידי עובד ציבור, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות וקשירת קשר לביצוע פשע. ויסניצ'ר חשוד בביצוע עבירות שחיתות גם במסגרת פרשת השחיתות בשלטון המקומי ובממסד הפוליטי (ישראל ביתנו). לפי החשד הנוכחי, ויסניצ'ר החל במעשי השחיתות שכללו לקיחת שוחד מספקים של נתיבי ישראל בתמורה לסיוע להם בעת שהיה יו"ר נתיבי ישראל. לפי החשד, הוא המשיך במעשים גם לאחר עזיבתו את החברה תוך ניצול השפעתו על בכיריה.

את מעצרו של ישעיהו (שי) ברס - מנכ"ל בחברת נתיבי ישראל לשעבר, החשוד במירמה והפרת אמונים וגניבה בידי עובד ציבור - האריך בית המשפט ב-7 ימים. נזכיר כי ברס מואשם במסגרת פרשת רונאל פישר במתן שוחד לקצין המשטרה לשעבר, ערן מלכה, בתמורה למידע מודיעיני על חקירות שהתנהלו בעניינו של ברס. ברס חשוד בביצוע עבירות גם במסגרת פרשת המכונה "פרשת ישראל ביתנו".

סנגוריו של שי ברס, עורכי הדין גליה כהן ועודד גזית, מסרו: "למר ברס אין מעורבות בפרשה, ולא מיוחסת לו מלכתחילה עבירת שוחד". יתר על כן, לדברי סנגוריו של ברס, "המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של מר ברס ב-15 ימים, ולא בכדי הוארך מעצרו ב-6 ימים בלבד. אנחנו משוכנעים שעם השלמת החקירה יתברר כי אכן אין לו כל מעורבות".

החשודים בפרשת נתיבי ישראל
 החשודים בפרשת נתיבי ישראל

מעצרה של סימה לוי-שלום - מ"מ היועץ המשפטי של נתיבי ישראל, החשודה בקבלת דבר במירמה ובמירמה והפרת אמונים - הוארך ביום, והוסכם כי היא תשוחרר היום למעצר-בית. לוי-שלום היא כאמור בתו של שר החוץ לשעבר דוד לוי ואחותה של חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס ממפלגת ישראל ביתנו.

נוכח היעדרו של יועמ"ש קבוע לחברת נתיבי ישראל, לוי-שלום משמשת בפועל כיועצת המשפטית של נתיבי ישראל, והיא נשואה לשרון שלום, עוזרו של יו"ר סיעת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. בדומה לחשודים אחרים, גם לוי-שלום אוזכרה בעבר בדוח מבקר המדינה, לאחר שמונתה על-ידי ויז'ניצר לרכזת המשפטים בחברה למרות שלא היה לה ניסיון בתחום.

עובד בכיר נוסף בנתיבי ישראל שמעצרו הוארך ב-10 ימים הוא שמעון (שימי) בן-דוד, החשוד בקבלת שוחד, גניבה בידי עובד ציבור, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים, הלבנת הון ואף בהחזקה ושימוש בסמים.

מעצרו של מיכה קופילובסקי, בכיר נוסף בחברה, הוארך אתמול ב-7 ימים. קופילובסקי חשוד בלקיחת שוחד, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות נוספות.

מעצרו של איתן איידלמן - עובד בכיר נוסף בנתיבי ישראל, החשוד במירמה והפרת אמונים, לקיחת שוחד, גניבה, קבלת דבר במירמה ועבירות נוספות - הוארך אמש ב-7 ימים.

מעצרו של מוריס בר-גיל - ספק שעבד עם חברת נתיבי ישראל, החשוד במתן שוחד וקבלת דבר במירמה - הוארך ביום אחד בשל היותו מאושפז בבית-חולים.

מעצרו של יוסף קורצוולד - ספק של נתיבי ישראל, החשוד במתן שוחד ובקבלת דבר במירמה - הוארך ב-3 ימים.

מעצרו של נתן פרוידנברגר - ספק החשוד בלקיחת שוחד, קבלת דבר במירמה, הלבנת הון וקשירת קשר לביצוע פשע - הוארך ב-7 ימים,

מעצרו של אורן ביטון - החשוד בקבלת דבר במירמה, הלבנת הון וקשירת קשר לביצוע פשע - הוארך ב-7 ימים.

מעצרו של יורי בורוכוב - ספק החשוד בקבלת דבר במירמה, הלבנת הון וקשירת קשר לביצוע פשע - הוארך ב-7 ימים.

מעצרו של אלכס אקרמן - החשוד בקבלת דבר במירמה, הלבנת הון וקשירת קשר לביצוע פשע - הוארך בשבוע.

מעצרה של סופיה אברמוב - החשודה בהלבנת הון וקשירת קשר לביצוע פשע - הוארך ביום.

מעצרו של בוריס אברהמוב - ספק החשוד בקבלת דבר במירמה, גניבה, קשירת קשר לביצוע פשע והלבנת הון - הוארך ב-7 ימים.

מעצרו של יצחק ואנונו - חשוד מרכזי שהעבירות המיוחסות לו הן סחיטה באיומים, זיוף, קבלת דבר במירמה, מתן שוחד, הלבנת הון ועוד - הוארך ב-3 ימים.

מעצרה של דולורס כצמן - ספקית נוספת של נתיבי ישראל, החשודה בקבלת דבר במירמה,הלבנת הון, רישום כוזב במסמכי תאגיד, גניבה וקשירת קשר לביצוע פשע - הוארך ב-3 ימים.

חשוד נוסף שמעצרו הוארך אמש ב-3 ימים הוא ל', ל', ספק של החברה החשוד בזיוף, לקיחת שוחד, הלבנת הון, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במירמה ורישום כוזב במסמכי. השופט מזרחי דחה את בקשתו של ל' לאסור על פרסום שמו, אך איפשר לו לערער על ההחלטה לעניין הפרסום לבית המשפט המחוזי, ולכן לפי שעה הפרסום אסור.