חקלאים: לעצור את יבוא העגבניות מירדן - הן נגועות בווירוס

לטענת החקלאים, הווירוס עלול להגיע למשקים של החקלאים בנגב ולפגוע בגידולי העגבניות ועגבניות השרי שלהם

עגבניות / צילום: תמר מצפי
עגבניות / צילום: תמר מצפי

חקלאי רמת הנגב דורשים לעצור לאלתר את יבוא העגבניות מירדן, בטענה כי העגבניות המיובאות נגועות בווירוס, אינן ראויות למאכל ומסכנות את כל ענף גידול העגבניות בישראל. עוד הם טוענים כי המדינה התירה ביודעין כניסה של עגבניות הנגועות בווירוס מסוג TOMV/TMV.

היום (ג') פנו חקלאי רמת הנגב לשר החקלאות ולשירותים להגנת הצומח, באמצעות עו"ד אלירן סטריכמן, בדרישה לעצור מיידית את היבוא, ותוך איום שאם לא כן, הם ינקטו הליכים משפטיים כנגד המדינה.

ראש מועצת הנגב, שמוליק ריפמן, אף טוען כי "לאור העובדה שהשנה הייתה שנת שמיטה, קיים חשש גדול שמדובר במחדל שנמשך כבר חודשים רבים".

לטענת החקלאים, הווירוס עלול להגיע למשקים של החקלאים בנגב ולפגוע בגידולי העגבניות ועגבניות השרי שלהם. רכז הוועדה החקלאית רמת הנגב, יענק'לה מוסקוביץ', אף טוען כי "העגבניות המיובאות הללו פגומות ואינן ראויות לשימוש על-ידי הצרכן שמקבל אותם במחיר גבוה, וכן קיים חשש שהן גם מזוהמות".

בתוך כך, ולמרות יבוא העגבניות, מחיר העגבניות ממשיך להיות גבוה. היום (ג') עמד מחירן של עגבניות בשוק הסיטונאי על 9-10 שקלים לק"ג. גם מחיר הפלפל האדום לא מתמתן ועומד נכון להבוקר על 11-12 שקל לק"ג. מחיר המלפפונים, שירד מעט לאחרונה, עלה בחזרה, ואלה נמכרים בשוק הסיטונאי ב-6.8 שקלים לק"ג, לעומת מחיר של 4 שקלים לק"ג לפני שבוע - עלייה של 70%.

רשת שופרסל החלה לאחרונה לייבא עגבניות מטורקיה באופן עצמאי, ובשבוע הבא היא תייבא ישירות עגבניות מספרד ומאיטליה. למרות זאת, מחיר העגבניות לא צפוי לרדת בקרוב.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות ופיתוח הכפר עוקב אחר משלוחי העגבניות המיובאים, וכולם נבחנים לאורך כל הדרך. על-פי הנחיית המשרד, משלוח שנראה נגוע בווירוס כלשהו נשלח לבדיקת מעבדה. טרם התקבלו תשובות המעבדה באיזה וירוס מדובר. משלוחים עם שיעור נגיעות של מעל 1% לא נכנס לגבולות ישראל (לא משוחרר במעבר הגבול לתחומי ישראל) עד לקבלת תשובת המעבדה.

"יצוין כי בעגבניות קיימים וירוסים רבים, רובם המכריע לא מהווה כל סכנה לתוצרת המקומית.יכולת ההדבקה לתוצרת המקומית ישירות מהפרי נמוכה, ועל כן אינה מסכנת את התוצרת המקומית. כמובן שהווירוס גם אינו מהווה סכנה לבריאות הציבור".