איגוד הכדורסל רוצה לארח טורניר גדול? פיב"א דורשת מיליוני אירו

איגוד הכדורסל העולמי העמיד תנאי סף יקרים: תשלום של 1.75 מיליון אירו עבור אירוח הטורניר הקדם-אולימפי בקיץ הקרוב, ו-1.9 מיליון אירו לאירוח אחד הבתים באליפות אירופה ב-2017 ■ מציע גם "מסלול אקסקלוסיבי" - מדינה שמעוניינת לארח לבד את כל טורניר אליפות אירופה תידרש לשלם 9 מיליון אירו עבור הזיכיון

ארז אדלשטיין מאמן נבחרת ישראל בכדורסל / צילום: רויטרס
ארז אדלשטיין מאמן נבחרת ישראל בכדורסל / צילום: רויטרס

באיגוד הכדורסל יצטרכו בימים הקרובים להעביר לפיב"א את ההתחייבות הכספית הנדרשת כדי לארח את אחד מהטורנירים הגדולים הקרובים של הארגון העולמי - מוקדמות הטורניר האולימפי בקיץ 2016, או טורניר אליפות אירופה בקיץ 2017. האיגוד הישראלי, שכבר הצהיר כי הוא מעוניין ללכת בכל הכוח על אירוח של אחד מהאירועים, יאלץ להתמודד עם בעיה אחת לא פשוטה: דמי האירוח הגבוהים מאוד אותם הודיעה פיב"א כי היא דורשת מהמארחות הפוטנציאליות, שהועלו מאוד בהשוואה לטורנירים האחרונים.

ממסמך שקיבל לאחרונה איגוד הכדורסל מפיב"א והגיע לידי "גלובס" עולה, כי התשלום שדורש הארגון מכל אחת משלוש המדינות שתארח בית קדם-אולימפי בקיץ 2016 עומד על 1.75 מיליון אירו לפחות. בנוסף, על הזוכה באירוח יוטלו עלויות כבדות נוספות הכוללות - אירוח מלא (מלונות של ארבעה כוכבים לפחות) לכל 6 הנבחרות המשחקות בבית, אירוח מלא ל-12 השופטים מטעם פיב"א, ו-25 אנשי פיב"א שיגיעו לטורניר; מימון מלא של התחבורה לכל הנבחרות ונציגי פיב"א, עלויות פרסום, וכל העלויות הנלוות הקשורות לבדיקות סמים, בדיקות רפואיות ועוד.

הטורניר הקדם אולימפי יתקיים ערב פתיחת המשחקים האולימפיים בריו בשלוש מדינות בעולם. בכל בית ישחקו שש קבוצות, כאשר הראשונות מכל בית יעפילו לטורניר האולימפי בברזיל ויצטרפו ל-15 הנבחרות שכבר הבטיחו את העפלתן לטורניר.

ההערכה היא כי עלויות האירוח של איגוד הכדורסל לטורניר כזה יחצו רף של 10 מיליון שקל. מדובר בסכום השווה לכרבע מהתקציב השנתי של איגוד הכדורסל.

***

גם הרצון של האיגוד ללכת על אירוח של אחד מהבתים בטורניר אליפות אירופה בקיץ 2017, צפוי להיתקל במכשול כספי גבוה מאוד. הדרישה של פיב"א מאיגוד הכדורסל עבור אירוח של אחד הבתים בשלב המוקדם של טורניר הגמר, בו ישחקו שש נבחרות, עומדת על 1.9 מיליון אירו. וגם כאן מוטלות על האיגוד עלויות נוספות, במקרה הזה כבדות אף יותר - מימון ואירוח מלא של הנבחרות (מלונות חמישה כוכבים), מימון מלא של צוותי פיב"א והשיפוט (מלונות ארבעה כוכבים ומעלה), הוצאות תחבורה של כל המשלחות, הוצאות פרסום וקידום האירוע, הוצאות בדיקות הסמים והוצאות רפואיות, מימון מלא של שכירת האולמות. בנוסף, פיב"א דורשת כי המדינות שיזכו באירוח הבתים יישאו גם במימון של 50% מעלות הטסת הנבחרות שימשיכו לשלב הבא.

פיב"א גם מאפשרת "מסלולים" נוספים לאירוח - לדוגמה, מדינה שתרצה לארח את כל טורניר הגמר של אליפות אירופה, משלב הבתים ועד משחק הגמר, תוכל לעשות זאת במידה ותשלם לאיגוד הכדורסל העולמי סכום של 9 מיליון אירו, ובנוסף את כל יתר הוצאות האירוח הנלוות שהוזכרו.

מדינה שתרצה ללכת על מסלול דומה לזה שלקחה על עצמה צרפת בטורניר אליפות אירופה בקיץ האחרון - אירוח של אחד מהבתים המוקדמים, ובהמשך את כל יתר הטורניר - תצטרך לשלם לפיב"א 4.7 מיליון אירו, ובנוסף את כל יתר ההוצאות הנלוות.

באיגוד הכדורסל מעריכים כי הסיכויים לארח את הטורניר הקדם-אולימפי קלושים, וההערכה היא כי סיכוי גבוה יותר יהיה להצעה ישראלית לאירוח אליפות אירופה.

בין היתר מסתמכים שם על כך שפיב"א כבר סירבה פעם אחת לישראל, כשזו הגישה הצעה לאירוח אחד הבתים בטורניר אליפות אירופה של 2015. אגב, בשני המקרים יצטרך האיגוד לשלם לפיב"א 20 אלף אירו כדמי השתתפות במכרז.

בכל מקרה, במידה וישראל תקבל מפיב"א את המנדט לאחד מהטורניר הגדולים, המדינה אמורה לסייע במימון העלויות. כזכור, כאשר ההתאחדות לכדורגל נבחרה על-ידי אופ"א לארגן את אירוח יורו 2013 לנבחרות עד גיל 21, השתתפה המדינה במימון של 4.4 מיליון שקל; סכום דומה הקצתה במדינה להתאחדות לכדורגל לטובת אירוח יורו הנשים בכדורגל עד גיל 19 שנערך בקיץ 2015.

המסלולים של פיב"א לאליפות אירופה 2017 - כמה זה יעלה?*

מסלול א':
האירוח כולל: בית בשלב המוקדם בלבד
דמי זיכיון לפיב"א: 1.9 מיליון אירו

מסלול ב':
האירוח כולל: בית אחד בשלב המוקדם ואת כל שלבי ההכרעה
דמי זיכיון לפיב"א: 4.7 מיליון אירו

מסלול ג':
האירוח כולל: כל הטורניר, משלב הבתים ועד הגמר
דמי זיכיון לפיב"א: 9 מיליון אירו

*המחיר לא כולל עלויות נוספות שנדרשות מהמארחות: כל הוצאות האירוח של הנבחרות, השופטים, אנשי פיב"א, פרסום, טיסות, בדיקות סמים, רפואי ועוד.