אחרי 12 שנה: ועדת מעקב לתכנון עשרות אלפי דירות במרכז

מסמך רשמי של מנהל התכנון: "כיום, לאור שינוי המגמות במחוז מרכז, אשר הביא לאישורן של כ-80 אלף יחידות דיור ב-4 השנים האחרונות, מצאה הוועדה המחוזית כי יש מקום להקים ועדת מעקב ובקרה"

דירה תל אביב / צילום: מהוידאו
דירה תל אביב / צילום: מהוידאו

אחרי 12 שנים בהן תכנית המתאר המחוזית למחוז מרכז תקועה במוסדות התכנון, החליטה לאחרונה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה להקים ועדת מעקב ובקרה ליישומה.

אף שבהוראות התכנית המקורית, שאושרה בשנת 2003, נקבע כי תוקם ועדה כזו, המהלך לא קודם עד היום. "כיום, לאור שינוי המגמות במחוז מרכז, אשר הביא לאישורן של כ-80 אלף דירות חדשות ב-4 השנים האחרונות", נאמר במסמך רשמי של מנהל התכנון מלפני כשבוע, "מצאה הוועדה המחוזית כי יש מקום להקים ועדת מעקב ובקרה".

תכנית המתאר שאושרה בתחילת העשור הקודם מתייחסת לכל מחוז המרכז, הגדול במחוזות המדינה, ולמעשה מסמנת מתחמים המיועדים לתכנון כולל - החל מגנים לאומיים, עבור בנחלים, אזורי תעסוקה ועוד. שטחים אלה כוללים גם את מה שמכונה "אזורי הנופש המטרופוליניים" - אלפי דונמים של קרקעות ריקות וזמינות לבנייה בלבן של ערים מרכזיות דוגמת רעננה, נס ציונה, ראשון לציון, פתח תקווה, נתניה ורחובות - ויכולים להכיל עשרות אלפי יחידות דיור.

אולם, בלא שנעשה תכנון כולל למתחמים, כנדרש בתכנית המתאר, לא ניתן לקדם בהם תכניות או לאשר עליהם בנייה. כך, בנס ציונה למשל, יש קרוב ל-4,500 דונם המוגדרים כ"אזור נופש מטרופוליני", ומוקפים בבנייה מכל עבר. כעת, הקמת הוועדה החדשה ליישום תכנית המתאר המחוזית, יכול שתזרז את תכנון הקרקעות והפשרתן לבנייה.

הוועדה תכלול 9 חברים, ובהם נציגים ממשרדי ממשלה, מרשות מקרקעי ישראל, ממנהל התכנון, מהעיריות ומהמועצות האזוריות. בראש הוועדה תעמוד מתכננת המחוז, דניאלה סמיטס.

עו"ד צבי שוב, המייצג בצוותא עם עו"ד אריאל פל בעלי קרקעות באזורים אלה, ופעל מול מנהל התכנון ומשרד מבקר המדינה להקמת ועדת המעקב, אמר היום: "חוסר היישום של תכנית המתאר מוביל לכך ששטחים נרחבים, שניתן לקדם עליהם בנייה של עשרות אלפי יחידות דיור, מוקפאים ואינם מתוכננים מזה שנים רבות. כעת, כשתוקם הוועדה, היא תסייע לוועדה המחוזית ביישום וביצוע התכנית, ובפרט בכל הנוגע להסדרת תכנון כולל לאזור הנופש המטרופוליני; תעקוב אחר החלטות מוסדות התכנון, תרכז נתונים פרוגרמתיים לעניין מגורים ותעסוקה, תבחן תקופתית התאמה של תשתיות קיימות וקצב פיתוחן, וכן תדווח ותייעץ לפי העניין לוועדה המחוזית".