מזובלאסט שטבע מחזיקה בה ב-16% מגייסת 80 מ' ד' בנאסד"ק

החברה, שמפתחת מוצרים המבוססים על תאי גזע, נסחרת בבורסה האוסטרלית בשווי של כ-830 מיליון דולר, אחרי שמנייתה ירדה מתחילת השנה ב-19%

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

לפני כחודשיים, כשגל הירש עוד היה מועמד לתפקיד מפכ"ל המשטרה, חזרה לכותרות החשיפה של "גלובס" מסוף 2013 לפיה הירש תובע מחברת טבע 19 מיליון שקל בטענה שתיווך בינה לבין חברת התרופות ספלון, אותה טבע רכשה ב-2011.

ספלון לא נחשבת היום לרכישה מוצלחת במיוחד של טבע, בלשון המעטה, אך אחד מנכסיה הוא החזקה של 16.5% בחברה האוסטרלית Mesoblast, שמתכננת הנפקה בנאסד"ק, במהלך שעשוי להציף ערך לבעלי המניות בה.

כיום, מזובלאסט נסחרת בבורסה האוסטרלית בשווי של 1.15 מיליארד דולר אוסטרלי (כ-830 מיליון דולר אמריקאי) אחרי ירידה של כ-19% במנייתה מתחילת השנה, כך ששווי ההחזקה של טבע באמצעות ספלון עומד על כ-137 מיליון דולר. הירש טען בזמנו כי פנה למנכ"ל טבע דאז, שלמה ינאי, והציג לו את מזובלאסט; לטענתו, רכישת ספלון על-ידי טבע נולדה ממהלך זה. ההליך המשפטי עדיין לא הסתיים.

מוצר בשלב מתקדם

מזובלאסט מפתחת מוצרים המבוססים על תאי גזע, לטיפול בהתוויות רפואיות שונות. רכישת ההחזקות על-ידי ספלון הייתה כחלק מהסכם אסטרטגי בין ספלון ומזובלסט לפיתוח ומסחור תרופות מבוססות תאי גזע לתחומי מערכת העצבים המרכזית, לב וכלי דם, במסגרתו מזובלאסט קיבלה מספלון ב-2010 סכום ראשוני של 130 מיליון דולר. לפי התשקיף שהוגש בארה"ב, לאחר הההנפקה תחזיק טבע (כאמור באמצעות ספלון) ב-15.2% מהון המניות של מזובלאסט. היא לא צפויה למכור החזקות במסגרת ההנפקה, ואף התחייבה לא למכור מניות למשך תקופה של 180 יום אחרי ההנפקה.

מזובלאסט מבקשת לגייס עד כ-80 מיליון דולר באמצעות הנפקת ADS (איגרת מעקב בנאסד"ק אחרי מניית החברה הנסחרת באוסטרליה), והחתמים שמלווים אותה הם ג'יי.פי מורגן וקרדיט סוויס כחתמים ראשיים, לצד Maxim Group ו-Ladenburg Thalmann. מזובלאסט מעריכה שתגייס כ-69.7 מיליון דולר נטו (או 60 מיליון דולר ללא מימוש האופציה לחתמים לרכוש עוד מניות). היא מייעדת את התמורה מההנפקה למימון הייצור המסחרי של מוצריה המובילים - 24 מיליון דולר; המשך מימון המחקרים הקליניים - 26 מיליון דולר; ולצרכים עסקיים כלליים.

נכון להיום, יש למזובלאסט כמה מוצרים בפיתוח, רובם במסגרת שיתופי פעולה עם טבע - לדוגמה, מוצר לטיפול באי ספיקת לב, שנכנס לשלב III של הניסוי הקליני, ותוצאות ראשוניות צפויות להתפרסם ממנו בתחילת 2016. מוצרים אחרים שמפותחים בשיתוף עם טבע הם לטיפול באיסכמיה לבבית ומוצר להשתלת מח עצם. טבע אחראית לניהול הניסוי הקליני ולמסחור, אך לא לייצור.