ההסכם שיגדיל את הפנסיה שלכם - וייתן לכם לבחור את הסוכן

סלינגר, ניסנקורן וברוש סיכמו על שינוי הפרק הפנסיוני בחוק ההסדרים: התפעול והשיווק של החיסכון הפנסיוני במקומות העבודה לא יופרדו ■ מדריך ומחשבון פנסיה

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

לאחר שח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, שלח את דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, ואת סוכני הביטוח וארגוני המעסיקים, להגיע ביניהם להסכמות בנוגע לרפורמות המרעישות שסלינגר ביקשה להעביר באמצעות חוק ההסדרים, הגיעו הצדדים הנצים להבנות, יחד עם ההסתדרות, במסגרתן תבוטל כוונת הממונה להפריד את התפעול מהשיווק ביחס לחיסכון הפנסיוני של העובדים במסגרת עבודת סוכני הביטוח אצל המעסיקים.

בתמורה לוויתור זה של סלינגר, התחייבו המעבידים לממן את עלויות התפעול של החיסכון הפנסיוני, ולתת תקציב ייעודי לשירותים אלה של סליקה והעברת הכספים והמידע לגופים המוסדיים שבהם מנוהל החיסכון בפנסיוני. במקביל, סוכני הביטוח התחייבו כי עלויות התפעול לא ימומנו עוד מתוך דמי הניהול שמשלמים העובדים.

כלומר, הסוכנים התחייבו לגלגל הלאה את התקציב הנוסף שיעמידו המעסיקים לטובת התפעול לכיסם של העובדים, כך שדמי הניהול יוזלו בחלק של עלויות התפעול של החיסכון, שאותם יממנו, כאמור, המעסיקים. מדובר על תקציב חודשי של 0.6% מהמשכורת פלוס מע"מ מההפרשה החודשית לביטוח הפנסיוני של העובד, ולפחות 10.5 שקלים לעובד שהמעסיק ישלם.

מכאן שהוצאות המעסיקים על החיסכון הפנסיוני של עובדיהם יגדלו בקרוב, וזאת נוסף על הוראה אחרת שהוציאה הממונה לאחרונה, באישור הכנסת, שלפיה המעסיקים יחוייבו ליישר קו בגובה ההפרשות לחיסכון העובדים בהתאם אפיק החיסכון שבו הם נותנים את שיעור ההשתתפות הגבוה ביותר. בנוסף, על פי הפשרה החדשה אליה הגיע סלינגר עתה עם הסוכנים ועם המעסיקים, נקבע עוד שהמעסיקים ילכו עוד צעד לכיוון הדרישות של סלינגר וכל מעסיק יידרש לבחור בברירת מחדל לחיסכון של עובדיו. כמו כן נקבע שלעובד תהיה זכות מלאה לבחור את סוכן הביטוח שלו גם אם מדובר בסוכן אחר מזה של המעסיק.

בנוסף נקבע כי בעת הצטרפות של לקוח שמחזיק בחיסכון פעיל בקרן פנסיה ותיקה, או שקיימת לו החרגה רפואית מכל סוג שהוא, או במידה וללקוח ביטוח מנהלים - חובה על הגוף המוסדי להעניק לו ייעוץ טרם צירופו לחיסכון. מדובר בהסכמה שנועדה להפחית את מגוון הלקוחות שהמוסדיים יורשו לצרף אליהם באופן ישיר וללא ייעוץ.

בנוגע לסוגיית כפל התגמול לסוכנים נקבע שהפיקוח ייאשר שורת שירותים לגביהם יורשה הסוכן לגבות תשלום ישירות מהחוסך, ואולם לא תותר גבייה גורפת של תשלום לצד עמלות מהיצרנים הפנסיוניים.

ההסדר האמור סוכם בין שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות, וסלינגר.

במה מדובר? במסגרת חוק ההסדרים הנוכחי הוביל אגף שוק ההון פרק שלם של רפורמות בשוק החיסכון הפנסיוני, שעיקרם נגע להסדרה מחדש של הממשק בין המעסיקים-העובדים-סוכני הביטוח (גדולים וקטנים)-וחברות הביטוח ובתי ההשקעות.

רפורמות אלה דרשו מהמעסיקים להגדיל את אחריותם ביחס לחיסכון של העובד תוך הרחבת עלויות עליהם והקטנת יכולתם להסתייע בסוכני הביטוח לשם כך, וגם איימו לפגוע משמעותית בסוכני הביטוח ובעיקר בסוכנויות הגדולות ביותר שנמצאות ברובן בשליטת קבוצות הביטוח (סוכנויות ניהול ההסדרים הפנסיוניים שמתמחות במתן שירותי תפעול למעסיק לצד שיווק החיסכון לעובדיו).

הרצון של סלינגר היה להפחית את פוטנציאל ניגודי העניינים בין המעסיקים והסוכנים לעובדים שחוסכים. במידה רבה ההבנות החדשות השיגו את המטרה לאור התחייבות המעסיקים לממן את תפעול החיסכון הפנסיוני של הציבור.

ואולם, מהלכים אלה של סלינגר עוררו זעם רב בקרב סוכני הביטוח ובקרב ארגוני המעסיקים, שיצאו למאבק עיקש בתוכניותיה - תוך שימוש בטענות מנומקות לצד התקפות אישיות.