ליטר בנזין עולה למדינה רק 86 אגורות - ונמכר לכם ב-6 שקלים

מחירי הנפט בעולם ממשיכים לצנוח בדרמטיות - ואתם ממש לא מרוויחים מזה ■ המס על הדלק הוא אחד העיוותים הגדולים במשק ■ ככה זה כשהמדינה חולבת מכם 17 מיליארד שקל בשנה

פקק / צילום: אלון רון
פקק / צילום: אלון רון

דמיינו לעצמכם מונופול ענק דורסני השולט ללא עוררין על אחד המוצרים החיוניים ביותר במשק הישראלי. על המונופול הזה אין כל פיקוח והוא מנצל את כוחו המונופוליסטי בכל דרך כדי להגדיל את הכנסותיו האדירות. לא כי הוא חייב, אלא כי הוא יכול. הוא אמנם אינו שולט על מחירי המוצר בשוק העולמי אבל בהעדר תחרות הוא רותם כל תנודה גלובלית לטובתו, על חשבון הצרכנים. מדי פעם הוא משליך כמה פירורים ללקוחות הקצה, לטובת יחסי ציבור או הגדלת הביקוש, אבל בשורה התחתונה הכנסותיו תמיד נמצאות בקו עלייה.

"אין דבר כזה", אתם ודאי אומרים, "אם מונופול כזה היה קיים בישראל רשות ההגבלים כבר הייתה ממצה את הדין עם האחראים. חברי כנסת היו נזעקים. עתירות היו מוגשות לבג"ץ. המונים היו יוצאים לרחובות".

ובכן, צר לנו לבשר לכם, אבל מונופול דורסני כזה אכן קיים, הוא פועל בשוק הדלקים וקוראים לו "ממשלת ישראל". מדיניות מיסוי הדלקים של מדינת ישראל היא אחד מעיוותי המס הקשים ביותר שהיו בהיסטוריה רוויית העיוותים שלנו והיא בולטת יותר מכול בשנתיים האחרונות, שבהן נחתכו מחירי הנפט בשוק העולמי.

נקדים ונאמר: בשוק הגיוני ותחרותי, צניחת מחירי הנפט בעולם בעשרות אחוזים אמורה הייתה להיות אחת המתנות הגדולות ביותר למשק הישראלי בעשור האחרון. דלק הוא לא רק בנזין וסולר בתחנות אלא גם הכוח המניע של התובלה והשינוע המקומי והבינלאומי, היבוא, הייצור התעשייתי, התחבורה ומה לא. בקיצור, גורמים שהיו יכולים וצריכים להוריד באופן משמעותי את יוקר המחיה בשנים האחרונות. זה כמובן לא קרה.

שני שלישים מס

אז הנה כמה מספרים מאירי עיניים. בתחילת החודש הודיעה הממשלה על ירידה היסטורית של מחיר הבנזין אוקטן 95 בתחנות אל מתחת ל-6 שקלים. ההודעה התקבלה בתשואות ובצהלות על ידי קהל הנהגים מוכה המיתון, שאינו מורגל בצ'ופרים ממשלתיים. חלקם עדיין זוכרים את העבר הלא-רחוק, שבו מחיר הליטר בתחנות נשק ל-8 שקלים. אלא שה"מתנה" הסמלית הזאת אינה משקפת אפילו במעט את המספרים האמיתיים. ב-12 החודשים שחלפו צנחו מחירי הנפט בשוק העולמי ביותר מ-40%. במקביל נרשמה מגמת היחלשות יחסית בשער הדולר.

האם מישהו רוצה לנחש מה הייתה העלות האמיתית למדינה של ליטר בנזין 95 בשער בתי הזיקוק אחרי התרגום לשער הדולר, בתחילת נובמבר? 86 אגורות. זו לא טעות דפוס. אנחנו מדברים על פחות מ-50 שקל למילוי מיכל של רכב טיפוסי. אז איך הגענו מ-86 אגורות ל-6 שקלים לליטר? על העלות הזאת באה המדינה ומוסיפה את "ליטרת הבשר" שלה בדמות בלו בגובה קבוע של 3.06 שקלים. "בלו" הוא מונח מיסוי עתיק-יומין (מופיע עוד בתנ"ך) והמשמעות המעשית שלו היא "לא משנה מה מחיר המוצר ומה העלויות שלו, אני את החלק הקבוע שלי הולך לקבל". זהו מיסוי קשיח ורגרסיבי בצורתו הרעה ביותר. כיום, כאשר מחירי הדלק בשוק העולמי נמצאים בתחתית, שלושת השקלים וקצת של הבלו מתורגמים לנתח מס היסטרי של 51.3% מכלל המחיר הסופי לצרכן, שאין לו הרבה מתחרים בעולם, אם בכלל.

עוד לא סיימנו. על כל ליטר המדינה גובה גם מע"מ כחוק. כיוון שהמרכיב העיקרי בערכו של אותו ליטר בנזין הוא בלו, הרי שהמע"מ הוא בהגדרה כפל ברוטלי, על גבול עזות המצח, בדומה לאדם השופך אשפה ליד דלת שכנו ובא לגבות ממנו מס מיוחד של ועד הבית לפינוי אותה אשפה. בשורה התחתונה, כ-66% מהמחיר של 6 שקלים לליטר בנזין, המשולמים בתחנות, הם מסים נטו. רק מונופול הפועל בכוח החוק, בגיבוי של מערכת פוליטית אדישה ו/או חמדנית, יכול להרשות לעצמו להתייחס כך לצרכנים.

נוסחת הקסמים

תיאורטית, קיימת נוסחה אוטומטית לעדכון מחיר הבנזין בפיקוח, שאמורה לתרגם את השינויים בשוק העולמי למחירים לצרכן. זה הולך כך: "החישוב משקלל את מחירי הבנזין באירופה בחמשת ימי המסחר שקדמו לשני ימי העבודה האחרונים בכל חודש, והתוצאה מוכפלת בשער הדולר (שער המחאות גבוה) שביום החמישי לימי המסחר".

אל תנסו יותר מדי להבין מה כתוב כאן. ניתן לכם את השורה התחתונה: זוהי נוסחת קסמים, שבאופן מסתורי ובלתי-מוסבר פועלת כמעט תמיד לטובת המדינה ולא לטובת הצרכנים. הנה דוגמה: בין ינואר לספטמבר השנה צמחו הכנסות המדינה ממיסוי דלק (לא כולל מע"מ) בכ-640 מיליון שקל נטו, גידול ריאלי של כ-5.8%. אפשר להמר שחלק לא מבוטל מסכום הגבייה הנכבד הזה מקורו בפערי ארביטראז', ש"נעלמו" בדרך לכיסיהם של הצרכנים הודות לאותה נוסחת קסמים.

הנה רק עוד כמה נתונים קטנים לסיום כדי להכניס דברים לפרופורציה: בשנת 2005, רק לפני עשר שנים, עמדו הכנסות המדינה ממיסוי דלק על 8.34 מיליארד שקל, כ-5.6% מכלל הכנסות המדינה ממסים. בשנת 2015 צפויות הכנסות המדינה ממיסוי דלק לחצות את ה-17 מיליארד שקל, קרוב ל-9% מהכנסות המדינה ממסים. אז בפעם הבאה שאתם מחפשים את יוקר המחיה בקוטג' ובמונופולים מרושעים, תחשבו שוב מי באמת מחזיק את היד על השיבר.

המרכיבים ש ל מחיר בנזין
 המרכיבים ש ל מחיר בנזין