שופרסל משתפרת: רווח נקי של 47 מיליון שקל ברבעון השלישי

זאת לעומת הפסד של 24 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ■ המנכ"ל אברכהן: "שופרסל הוכיחה את עוצמתה וידעה להתאים עצמה לשינויים בשוק המזון" ■ על רשת מגה: "אשמח אם היא תעבור את המשבר"

רשת המזון שופרסל דיווחה הבוקר (ד') על שיפור משמעותי בתוצאותיה העסקיות. בסיכום הרבעון השלישי של 2015 הציגה שופרסל, המשתייכת לקבוצת אי.די.בי, רווח נקי של 47 מיליון שקל, לעומת הפסד של 24 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

ההכנסות ברבעון שמרו על יציבות והסתכמו בכ-3 מיליארד שקל, כשהמכירות בחנויות זהות עלו ב-1.4%. הודות לצמצום שטחי מסחר, שופרסל שיפרה את המכירות למ"ר ב-6.8%.

בסיכום 9 החודשים הראשונים של 2015, רווחיה של שופרסל הצטברו ל-76 מיליון שקל, אחרי הפסד של 149 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הכנסותיה בתקופה זו התקרבו ל-8.6 מיליארד שקל, ושיקפו ירידה של כ-2.5% המיוחסת בעיקרה להאטה בצריכה ולצמצום שטחי מסחר, "שהתרחשו בעיקר בשני הרבעונים הראשונים השנה".

השיפור בתוצאות הושג הודות לעלייה חדה ברווח הגולמי, משיעור של 21% ברבעון השלישי אשתקד ל-24.7% בנוכחי. שופרסל הרחיבה משמעותית את פעילות המותג הפרטי וגם ניהלה מאבקים מסחריים קשים מול הספקים, שהביאו כנראה לשיפור התנאים המסחריים של הרשת.

הרווח התפעולי, הכולל את הרווח במגזר הנדל"ן, הסתכם ברבעון השלישי ב-87 מיליון שקל והיווה 2.9% מהמכירות, וזאת לעומת הפסד תפעולי של 3 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח התפעולי במגזר הקמעונאות לבדו הסתכם ב-52 מיליון שקל, 1.7% מההכנסות, לעומת הפסד תפעולי של 34 מיליון שקל במגזר הקמעונאות בתקופה המקבילה ב-2014.

למרות תהליכי ההתייעלות, הפרשה חד-פעמית בגין סגירה והקטנת סניפים הובילה לעלייה בהוצאות המכירה, שיווק, הנהלה וכלליות, שהסתכמו ברבעון ב-657 מיליון שקל. שיעורן מההכנסות עלה מ-21.1% ל-22%.

שופרסל היא רשת הסופרמרקטים הגדולה בישראל, המפעילה 284 סניפים בשטח של כ-524 אלף מ"ר ומעסיקה כ-11,900 עובדים.

תוצאות שופרסל
 תוצאות שופרסל

אברכהן: "לא מקווה לקריסת מגה"

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, אמר היום עם פרסום הדוחות כי "שופרסל הוכיחה את עוצמתה עם יציאתה לתוכנית עבודה חדשה בקיץ 2014, וידעה להתאים את עצמה לשינויים בשוק המזון. אנו מקווים שאנחנו בדרך חזרה לרווחיות תפעולית של 3% במגזר הקמעונאות - אנו עושים את המהלכים הפנימיים ומהלכים בעולם החדשנות כדי להגיע לשם".

בהתייחסו לרשת מגה אמר אברכהן: "אשמח מאוד אם הם יעברו את המשבר. אין ספק שתמונת המצב נכון להיום לא פשוטה מבחינתם, ואני מקווה שהמצב ישתפר עם הזמן".

- זה יכול לשחק לטובתה של שופרסל אם מגה תקרוס.

אברכהן: "אני לא מאמין. זה נכון וטוב שהיא תהיה שחקן בשוק".

"הבעיה - אובדן נתחי שוק"

מיכל אלשיך, אנליסטית אקסלנס ברוקראז', ציינה היום כי "עיקר השיפור בתוצאות הגיע על רקע מצבה של מגה ותוכנית התייעלות שבה החלה שופרסל ברבעון השני אשתקד, שבו נרשם הפסד. שופרסל הציגה צמיחה אפסית, מאכזבת ביחס לצפי שלנו (3.5%) לצמיחה נאה שתנבע מעיתוי החגים ברבעון השלישי ומעבר של לקוחות ממגה. חלק מהצמיחה 'נאכלה' בשל קיטון בשטחים ושינוי בתמהיל החנויות, אבל היינו מצפים לצמיחה גבוהה יותר בתקופה זו.

"שופרסל תמשיך להיות מושפעת בתקופה הקרובה מהשאלות בנוגע לקריסת מגה. אם זו תקרוס, אנו מעריכים כי יש אפסייד נוסף בשופרסל, גם אחרי העליות האחרונות במניה", הוסיפה אלשיך.

לדבריה, "הבעיה של שופרסל הייתה ונותרה אובדן נתחי שוק. ללא קריסה טוטאלית של מגה, שתאפשר עליית מחירים וספיגת נתח שוק באופן חד-פעמי, האתגר של שופרסל בתחרות מול הרשתות הפרטיות נותר גדול".