במרכז הביקורת על הרשות השנייה: תחנות הרדיו הדתיות

במסגרת הביקורת על הרשות השנייה, מבקר המדינה יוסף שפירא בודק האם הייתה התערבות פוליטית בהתנהלות התחנות ובפיקוח עליהן

התחרות בין תחנות הרדיו האזוריות "קול ברמה" ו"קול חי" תתפוס חלק מרכזי בביקורת שעורך מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, סביב הרשות השנייה.

ל"גלובס" נודע כי המבקר בוחן אם הייתה התערבות פוליטית בהתנהלות התחנות, בפיקוח עליהן ובהפניית תקציבי הפרסום אליהן. בין היתר הונחו על שולחנו של המבקר טענות על חיבור וקרבה של "קול חי" לשר אריה דרעי ולתנועת ש"ס.

יש לציין כי הפיקוח של המבקר נעשה על הרשות השנייה ולא על התחנות עצמן או על גורם אחר.

מבקר המדינה מנהל זה מספר חודשים ביקורת מעמיקה על הרשות השנייה - בעיקר המועצה וההנהלה הקודמת בראשותם של היו"ר אילן אבישר והמנכ"ל שי באב"ד - והתנהלותה. המבקר בודק את רמת הפיקוח בנושאים כמו תוכן שיווקי והתרמות, מיצוי הדין עם הגופים וההתנהלות המבנית, ולצד זה ניתן דגש מיוחד על תחנות הרדיו האזוריות.

האיבה בין "קול חי" ל"קול ברמה" החלה כבר ערב הבחירות לכנסת ה-20, כש"קול ברמה" נתפסה מזוהה עם השר לשעבר אלי ישי, שניתק מש"ס ויצא לדרך פוליטית עצמאית, אשר כשלה בבחירות. "קול חי" נחשבה מזוהה עם ש"ס ועם דרעי.

התערבות פוליטית בתכנים?

בחודש ינואר השנה פרסמנו ב"גלובס" כי הרשות השנייה בחנה טענות לניסיונות להטות פוליטית את השידורים בתחנה החרדית "קול ברמה". זאת בעקבות תלונות של אנשי ש"ס כי התחנה מתעלמת מאנשי דרעי. בתחנה דחו את הטענות בתוקף

ובמכתב ששיגרה היועצת המשפטית של הרשות השנייה, עו"ד הילה שמיר, לתחנת הרדיו, היא דרשה ממנכ"ל התחנה, אריאל דרעי, לעדכן על כל ניסיונות להתערבות פוליטית בשידורי התחנה, על רקע מערכת הבחירות.

באותו זמן, המנכ"ל אריאל דרעי פנה אל הרשות השנייה בבקשה לבחון טענות על איומים הנשמעים נגד תחנת הרדיו החרדית-ספרדית. מאז נכנס אריה דרעי לתפקידו כשר במשרדי הכלכלה והנגב והגליל, עלו טענות בתחנת "קול ברמה" לפיהן הם מופלים בהפניית תקציבים של משרדים שבשליטת ש"ס, ובהם משרד פיתוח הנגב והגליל, שהעתיק באמצעות לפ"מ קמפיין רחב-היקף לתחנת "קול חי".

כמו כן, עלו טענות על הפניית תקציבי פרסום של עיריות מהתחנה החרדית האחת לאחרת, ואף על איומים כלפי רבנים כדי שאלה לא יתראיינו בתחנה.

בסקר ה-TGI האחרון שפורסם בחודש יולי השנה, עקפה "קול חי" לראשונה זה זמן רב את "קול ברמה" במידת החשיפה.

ש"ס תקפה את "קול ברמה"

בכירים בתנועת ש"ס הודו כי "לפני כשנתיים, במסגרת דרשה תורנית והשקפתית, תקף נשיא מועצת החכמים של ש"ס, הרב שלום כהן, באופן חריף את תחנת הרדיו 'קול ברמה' ושדרניו והאשימם בריבוי לשון הרע, דברי רכילות וליצנות ופגיעה בגדולי תורה ובלומדי התורה. לאחר דבריו החריפים הפסיקו תלמידיו של הרב ברחבי הארץ להאזין לתחנת הרדיו 'קול ברמה' ואף החלו במחאות ציבוריות נגד התחנה, שהמשיכה מצידה בשידורים הפוגעניים ובעיקר המשיכה לפגוע בנשיא מועצת החכמים של ש"ס הרב שלום כהן".

עוד נמסר כי "חברי הכנסת של ש"ס, כמו גם נציגי התנועה ברחבי הארץ, לא יתראיינו בתחנה הפוגעת במנהיגיה הרוחניים של תנועת ש"ס. לגבי הטענות המופרכות על איומים: תנועת ש"ס לא איימה על רבנים. התנועה מכבדת רבנים, ומי שטוען אחרת הוא זה הפוגע בכבוד הרבנים, ועליו נאמר: טול קורה מבין עיניך. גם הטענות על איומים מופרכים. תנועת ש"ס מתנערת מכל גילויי אלימות".

מלשכת השר אריה דרעי נמסר כי "המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, במתכונתו החדשה כמו הישנה, כמו שאר משרדי הממשלה, מפרסם דרך לפ"מ, על-פי כל הכללים והנהלים המקובלים".

ברדיו "קול חי" בחרו שלא להגיב לדברים.

בלשכת מבקר המדינה אישרו כי נעשית בדיקה בעניין התחנות "קול ברמה" ו"קול חי".

קול ברמה: "אוסף שקרים"

מרדיו "קול ברמה" נמסר: "מאוד כואב לראות את השימוש הנלוז שעושים גורמים אינטרסנטיים בשמם ובכבודם של גדולי התורה, תוך זריית חול בעיני הציבור והפצת שקרים זולים.

"'קול ברמה' הייתה ונשארה תחנת הרדיו החזקה בציבור החרדי בכלל ובציבור הספרדי בפרט, והיא ממשיכה ונושאת בגאון את מורשתו של הרב עובדיה יוסף זצוקל, שהיה היוזם להקמתה.

"הטענות בדבר הפסקת שיעורו של הראשון לציון הן עוד נדבך באוסף השקרים מבית היוצר של אותם גורמים, ומכתבנו האחרון לראשון לציון בו אנו מבקשים להעביר את שיעורו בתחנה כבימים ימימה, ובוודאי האישור שהרב נתן לכך בחתימת ידו, מעידים כאלף עדים על טוהר כוונתינו ומעשינו; ועל השתלשלות העניינים מאז יש לשאול את אותם גורמים.

"בעניין זה בידינו הוכחות חד-משמעיות שאינן ניתנות לערעור על כך שמדובר בתגובה שקרית, ואנו מציעים למי שהגיב כך לתקן את תגובתו - או שיועמד במבוכה גדולה וייאלץ לעמוד ולהסביר את שקריו.

"העובדה שכל גדולי התורה מכל גווני הציבור החרדי משדרים בתחנה ומשתמשים בשירותיה, מעידה אף היא שרק אינטרסים פוליטיים צרים ובזויים הם אלה שעומדים בבסיס מערך ההשמצות, האיומים והחרמות הננקטים נגד התחנה, וזאת בשל 'התעקשותה' להיות כלי תקשורת עצמאי ופתוח המחויב לקהל המאזינים ולא לשום גורם פוליטי כזה או אחר.

"לצערנו, חברי הכנסת, כמו גם השרים ונציגי אחרים, מאוימים באופן תמידי שלא לעלות לשידור בתחנה, זאת בניגוד לרצונם, ואך מפאת כבודם לא נחשוף את העדויות הברורות לכך.

"למרות הכול, התחנה תמשיך ותעשה כל שביכולתה שלא להיגרר אחר הפעולות הנלוזות הללו ותקפיד להמשיך בשירות אותו היא מעניקה לרבבות מאזיניה".