מה הסיכוי שפיב"א תצליח להקים את "הצ'מפיונס ליג של הכדורסל"?

ארגון הגג של הכדורסל העולמי, שחמוש בכסף גדול שנשען על טורנירי הנבחרות, ממשיך להפעיל לחץ על הקבוצות. אם היורוליג לא רוצה שהמפעל הבכיר יברח לה מבין הידיים, היא תצטרך בתקופה הקרובה מאוד להפוך לגוף אטרקטיבי מבחינה כלכלית

סילבן לנדסברג מכבי תל אביב מול מילאנו / צילום: נועם גלאי – מכבי ת"א
סילבן לנדסברג מכבי תל אביב מול מילאנו / צילום: נועם גלאי – מכבי ת"א

נמשכים הניסיונות של פיב"א לחזור ולשלוט בכדורסל המועדונים באירופה אחרי 15 שנים: אתמול, בפגישה אליה זומנו נציגי המועדונים הגדולים ביורוליג - הלך ארגון הכדורסל העולמי צעד נוסף קדימה, עם ההצעה להקים את "הצ'מפיונס ליג של הכדורסל" - ליגה משותפת שתנוהל בידי פיב"א ותכיל את 16 הקבוצות הטובות ביבשת, שאמורה להפוך למפעל הבכיר במקום היורוליג.

לפגישה זומנו בין היתר נציגים מארבע קבוצות יורוליג - מכבי ת"א (אותה ייצגו שמעון מזרחי ודייויד פדרמן), אולימפיאקוס, פנרבחצ'ה וריאל מדריד, אליהם התלווה גם מזכ"ל היורוליג ג'ורדי ברתומיאו. בנוסף, נכח בה גם אלכס גלעדי, חבר הוועד האולימפי הבינלאומי ונציג ועדת הטלוויזיה של פיב"א; ואריק טוהיר האינדונזי, שמוכר לחובבי הספורט בעיקר כמי שרכש לא מכבר את השליטה במועדון הכדורגל האיטלקי אינטר, ומשמש גם כיו"ר ועדת הכספים בפיב"א.

בפגישה העלתה פיב"א את ההצעה הכספית למועדונים שיחברו אליה לטובת הקמת "הצ'מפיונס ליג של הכדורסל", והבטיחה תשלום שנתי של 30 מיליון אירו שיחולק בין 16 הקבוצות שישחקו במפעל. ההצעה של פיב"א מדברת על ליגה פתוחה יותר, והבטחה בשלב זה לשמונה קבוצות משוריינות בלבד - ברצלונה, ריאל מדריד, אולימפיאקוס, פנאתינייקוס, מכבי ת"א, צסק"א מוסקבה, אנדולו אפס ופנרבחצ'ה-אולקר. ארבעה מקומות נוספים יוענקו לאלופות צרפת, גרמניה, ליטא ואיטליה; וארבעת המקומות הנותרים יילכו לקבוצות שייכנסו למפעל דרך טורניר מוקדמות.

המודל הזה פותר באופן די מוצלח את הקושי העיקרי של היורוליג - הפיכתה לליגה סגורה, שכמעט ולא נותנת ביטוי לקבוצות שמצליחת מבחינה תחרותית בליגה המקומית.

מה הסיכויים שהתוכנית תבשיל לכדי הקמת הליגה החדשה? פיב"א, כארגון הגג העולמי, הוא גוף הרבה יותר עשיר מהיורוליג וככזה יכול להציע כסף גדול כדי למשוך את הקבוצות. פיב"א מעוניינת לנצל את הכספים שהיא משיגה מאירוח טורנירי הנבחרות הגדולים (אליפות עולם, אליפויות יבשתיות) כדי לנסות ולייצר ממנו חלון ראווה גם לטורניר הקבוצות האירופי המדובר.

למרות זאת, ההנחה היא שעדיין לא הבשיל היום שבו המועדונים המובילים ביבשת יסכימו לנטוש את היורוליג לטובת הכסף של פיב"א או לטובת ליגה משותפת. היורוליג, בחסות הלחץ שמופעל מכיוון פיב"א, עשתה בקיץ האחרון מהלך משמעותי של הגדלת הסכומים שהיא משלמת למשתתפות במפעל (כל אחת מהמשתתפות תקבל סכום התחלתי של 150 אלף אירו; 24 הקבוצות יתחלקו סך הכל ב-10.4 מיליון אירו מקסימום). זה עדיין לא זה, אבל זו התחלה, שמסמנת לקבוצות היורוליג ששווה להישאר לפחות עוד קצת כדי לבחון לאן זה יכול ללכת. אם היורוליג לא תצליח בשנה-שנתיים הקרובות להפוך לפלטפורמה שממשיכה להציע לקבוצות יותר ויותר כסף, היא לא תוכל לעמוד בפני הלחץ הכלכלי שתפעיל פיב"א על הקבוצות.