"לגנוז את יוזמת האוצר לצמצום הזכאות לדמי אבטלה"

מי ייפגע מיוזמת האוצר לצמצם את הזכאות של צעירים לדמי אבטלה? עו"ד נחום פינברג, מומחה בדיני עבודה, מסביר

משרד האוצר העלה לאחרונה פעם נוספת יוזמת חקיקה לצמצום הזכאות לדמי אבטלה לבני 35 ומטה. מטרת האוצר היא לעודד צעירים לצאת לשוק העבודה ולחסוך בדמי האבטלה המשולמים, אך ליוזמה יש לא מעט מתנגדים.

כיום, התנאי לקבלת דמי אבטלה בכל הגילים הוא עבודה ב-12 חודשים מתוך 18 החודשים שלפני הגשת הבקשה לדמי אבטלה. השינוי שמבקש האוצר לעשות הוא שמחוסרי עבודה בני פחות מ-30 יידרשו לעבוד 24 מתוך 30 חודשים כתנאי לקבלת דמי אבטלה, ומחוסרי עבודה בני 30-35 יידרשו לעבוד 18 מתוך 24 חודשים כתנאי לזכאות. במשרד האוצר מעריכים שהשינוי לא רק שיעודד תעסוקת צעירים, הוא גם יחסוך באופן מיידי כ-78 מיליון שקל.

במבט ראשון, נראה כי היוזמה ברוכה, ואולם קמו לה מתנגדים לא מעטים. בביטוח הלאומי, למשל, כבר הודיעו כי הנפגעים המרכזיים מההצעה, אם תאושר, יהיו נשים ותושבי הפריפריה. לפי נתוני הביטוח הלאומי, 64% מהאנשים שייפגעו מהשינוי הן נשים, ו-44% הם תושבי פריפריה, שגם כך היצע העבודה במקום מגוריהם בעייתי יחסית לאזור המרכז. עוד טענו בביטוח הלאומי כי כבר היום התנאים לקבלת דמי אבטלה לצעירים בישראל נוקשים בהשוואה למובטלים מבוגרים, ואין טעם להחריף את הפערים עוד יותר.

הרחבת הפערים

עו"ד נחום פינברג, מומחה בדיני עבודה והשותף הבכיר בנ. פינברג ושות', יוצא גם הוא נגד יוזמת האוצר. לדבריו, רבים מהצעירים מועסקים בעבודות זמניות, ומי שעובד במשרה זמנית, חלקית או קבלנית, האופיינית לגילאים הצעירים, למשל סטודנטים שממלצרים או אימהות צעירות שמתמרנות בין כמה חלקי משרות כדי להצליח להיות גם אימהות, יתקשו לעמוד בדרישה הקשוחה להשלמת תקופות עבודה ארוכות יתר כתנאי לזכאות לדמי אבטלה.

"אם יוזמת האוצר תעבור, הפגיעה בהם תהיה קשה ובלתי מידתית", הוא אומר, ומוסיף כי למעשה, המדינה מותירה אותם ללא אמצעי קיום מינימליים בתקופות שבין עבודה לעבודה ומציבה איום קיומי-כלכלי חדש בעצם החמרת הסף לקבלת דמי האבטלה ודחיית הזכאות.

עו
 עו

- חיסכון של כ-78 מיליון שקל בשנה, כפי שחוזה האוצר, אינו דבר של מה בכך.

פינברג: "בראיית מאקרו חברתית-כלכלית, צריך לשאול אם שכרנו לא בהפסדנו. האם איננו 'דוחפים' צעירים למעגל של קושי, שהיציאה ממנו או הסיוע שהוא יחייב יעלו למדינה במיליוני שקלים יותר".

עו"ד פינברג מזכיר כי דמי אבטלה אמורים לספק הגנה וזמן הסתגלות הולם בתקופות שבין עבודות ולתנאי הקבלה שלהם יש משמעות גדולה עבור כל מובטל, מבחינה כלכלית ונפשית. "צעירים שעלולים להיקלע לחובות, או שיצטרכו בלית-ברירה להתפשר ולעבוד 'מכל הבא ליד' בלי שתינתן להם השהות לבחור מה שמתאים להם ונכון לקידומם המקצועי העתידי, הם גם בסיכון להשגת הכסף למחייתם באמצעים נורמטיביים פחות", הוא מתריע.

עו"ד פינברג מציין גם כי הקשחת תנאי הקבלה של דמי אבטלה לצעירים עלולה להעמיק את הפערים החברתיים. לדבריו, "היוזמה עלולה בהחלט להעמיק פערים חברתיים בין צעירים, בשלבי התבססות בחיים, לבין בוגרים יותר. מובטלים מעל גיל 35 זכאים לתשלום בגין 175 ימי אבטלה, ועליהם להוכיח כי עבדו ברציפות 12 חודשים בלבד, שבגינם יקבלו בני 28 ומעלה דמי אבטלה גבוהים יותר. התנאים הללו ממילא אינם מתקיימים עבור מובטלים צעירים, שמקבלים כבר היום 50 ימי אבטלה בלבד ואחוזים נמוכים יותר מממוצע משכורתם. עצם הזיקה בין גיל המובטל לתנאי זכאותו - יש בה משום אפליה לרעה של הצעירים ביחס למבוגרים".

- אתה יכול להעריך כמה ייפגעו באמת מהשינוי?

"על-פי הערכות, מדובר ביותר מ-11 אלף צעירים שיושפעו מהשינוי המוצע באופן ישיר, אך יהיו רבים נוספים שיושפעו באופן עקיף. דמה לעצמך מעין ספירלה, השלכות רבות שקשורות זו לזו, היות שמדובר בנשים, בצעירים שיש להם שני ילדים ואישה עובדת, או צעירים שיש להם ילד אחד ובן/בת זוג שלא מועסק, ותושבי הפריפריה. דווקא אוכלוסיות אלה זקוקות מאוד להקלה בסף הזכויות הסוציאליות ולא בהחמרת התנאים לקבלתן.

"לדוגמה, מה יעשה אב צעיר ל-2 ילדים שנזקק לדמי אבטלה? האם משכורתה של בת הזוג תספיק לפרנסת המשפחה? האם משכורתה תוכל לממן את עלויות הגן, הציוד לבית-הספר, המטפלת וכיוצא באלה שנותרות בעינן? סביר שלא, ואז ייכנסו אנשים נוספים למעגל האבטלה. השמיכה היא קצרה ועבור אותם 11 אלף צעירים מתחת לגיל 35 שעלולים להיפגע, אין לקצרה עוד יותר".

- ובכל זאת, האם אין שום יתרון בהצעת האוצר?

"כמי שעוסק בייעוץ משפטי למעסיקים בלבד, ולא לעובדים, אני יכול לראות ביוזמה מתן תמריץ לצעירים להתמיד בעבודה. מדובר, כאמור, בעובדים שנוטים להחליף עבודות, לעתים אולי באופן תכוף מדי, ואם היוזמה תאושר, מעסיקים ייהנו מעובדים שנותנים מעצמם לאורך זמן. גם העובדים יוכלו ליהנות מאותה יציבות. זוהי נקודת האור היחידה שאני רואה. אבל, כאמור, ההשלכות השליליות על המשק ועל החברה יהיו לדעתי משמעותיות הרבה יותר. ההצעה אמורה הייתה להיות מובאת במסגרת חוק ההסדרים, והאוצר כבר נסוג מכך, אך הוא עדיין מקווה לקדמה בדרכים אחרות. אני מציע שהרעיון ייגנז לחלוטין".

מי זכאי לדמי אבטלה
 מי זכאי לדמי אבטלה