מה צריך להיות שכר של מנכ"ל ומה הפער הנכון מהעובדים?

2,000 ל-1 או 1,000 ל-1 או 300 ל-1? האם יש פער נכון בשכר?

ביקורת בונה ביקורת הורסת, קריירה / צילום אילוסטרציה: Shutterstock
ביקורת בונה ביקורת הורסת, קריירה / צילום אילוסטרציה: Shutterstock

פי שכתבנו בשני הטורים האחרונים (כאן וכאן), פערי שכר בין מנכ"ל לעובד מן השורה באותו ארגון הפכו לסוגיה מהותית בעשור האחרון, והם עשויים להגביר את נוכחותם בכותרות הכלכליות על רקע חקיקת החוק בארה"ב המאלץ חברות ציבוריות ליידע את ציבור בעלי המניות בהן על אותו פער וכך להפוך אותו למידע ציבורי.

מכון המחקר הבריטי The High Pay Center חקר את הסוגיה הזאת משמונה זוויות שונות. בשבועות הקודמים תיארנו כאן ארבע מהן, ובשבועות הבאים נסקור את האחרות. השבוע נסקור זווית אחת, קצת יותר בהרחבה, הנוגעת בשאלה מה צריך להיות שכר של מנכ"ל, וכפועל יוצא מכך, מה הוא הפער הנכון בין שכרו לשכר של עובד מן השורה בארגון שהוא מנהל. הדוגמאות, מטבע הדברים, לקוחות משוק התעסוקה הבריטי, אך הדיון רלוונטי גם לשוקי עבודה אחרים כמו זה האמריקאי והישראלי.

"2,000 ל-1 או 1,000 ל-1 או 300 ל-1. עבור המכורים לספורט, יחסים כאלו בדרך כלל מציינים סיכויי זכייה במשחק כזה או אחר של קבוצות, אבל בעידן הנוכחי כבר מדובר ביחסים שבין שכר של מנכ"ל לשכר ממוצע של עובד מן השורה בארגון שהוא מנהל" - במילים האלה מתחיל המחקר של המכון הבריטי את הדיון בזווית ה"מספרית" של פערי שכר.

"קחו כדוגמה את שכרו של רוברט איגר, מנכ"ל וולט דיסני", נכתב במחקר. "בשנת 2014 קיבל איגר חבילת שכר בשווי של 40 מיליון דולר בעוד השכר החציוני של עובד בחברה עמד על 20 אלף דולר, כלומר יחס של 2,000 ל-1. אותו דבר קרה במיקרוסופט: המנכ"ל, סטיה נדלה, קיבל אשתקד חבילה ששווה 80 מיליון דולר בעוד השכר החציוני במיקרוסופט עמד על 40 אלף דולר. וכן, יש חברות שבהן פער זה הרבה יותר נמוך, דוגמת הווארד שולץ, מנכ"ל סטארבקס, שקיבל פי 1,000 מבריסטה ממוצע ברשת בתי הקפה של החברה, ורופרט מרדוק, מנכ"ל אולפני המאה ה-21 שקיבל פי 340.

"לכן נשאלת השאלה: מה צריך להיות הפער בין שכר מנכ"ל לשכר של עובד מן השורה? לדוגמה, גורו הניהול פיטר דרוקר מציע לקבוע פער מקסימלי של 25 ל-1 כדי למנוע חוסר שביעות רצון בקרב עובדי הארגון, וכך למנוע פגיעה בביצועיו. בשנת 2013 ניסתה הרשות המחוקקת בשווייץ לקבוע תקרת פער של 12, כלומר שמנכ"ל לא יקבל בחודש יותר ממה שעובד שלו מקבל בשנה, אך הניסיון כשל".

The High Pay Center טוען כי בדק סוגיה זו ב-40 מדינות שונות, בהן בריטניה, ונצואלה, בולגריה ודרום אפריקה, ואסף מהן 55 אלף תשובות. המשתתפים במחקר נשאלו שתי שאלות פשוטות בסט ראשון של שאלות: האחת הייתה "מהו לדעתך השכר השנתי של יו"ר ממוצע של חברה גדולה?" והאחרת הייתה "מהו לדעתך השכר הממוצע בשנה של עובד זוטר?" התשובות לשתי השאלות הללו אפשרו למכון המחקר הבריטי להסיק מהו הפער המוערך. הסקר גילה כי הפער בממוצע הוא 10. בבריטניה לבדה הוא עמד על 13.5.

בסט השני של השאלות נשאלו המשתתפים מה לדעתם צריך להיות הפער, באמצעות שתי השאלות הבאות: "כמה לדעתך צריך לקבל בשנה יו"ר ממוצע של חברה גדולה?" ו"כמה לדעתך צריך לקבל בשנה עובד זוטר". כאן המסקנות היו שונות. בממוצע עמד הפער הנכון על 4.6. בבריטניה לבדה הוא עמד על 5.3. בפועל, בבריטניה הפער עומד על 84, וזה אומר שהפער המוערך והפער האידיאלי די רחוקים מהפער בפועל.

התשובה לסט הראשון של השאלות (הערכת הפער) נעה בין 3.7 בדנמרק ל-41.7 בדרום קוריאה. התשובה לסט השני של השאלות (קביעת הפער האידיאלי) נעה בין 2 בדנמרק ל-20 בטייוואן.

לפיכך, מסיק מכון המחקר הבריטי, יש קונצנזוס גלובלי (הסקר הקיף את כל שכבות האוכלוסייה) באשר לחלוקת הכנסות הרבה יותר שוויונית בין מנכ"ל לעובד מן השורה.