מינויו של רן ברץ לא יובא ביום ראשון לאישור הממשלה

זאת על רקע הביקורת הרבה כלפי מינויו לתפקיד ראש מערך ההסברה הלאומי, בשל התבטאויותיו לגבי נשיא המדינה ונשיא ארה"ב, בין היתר ■ דובר הבית הלבן: "ברור לגמרי" שהתנצלותו של רן ברץ ראויה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

הביקורת עובדת: מינויו של רן ברץ לא יובא ביום ראשון לאישור הממשלה. זאת, על רקע הביקורת הרבה כלפי מינויו לתפקיד ראש מערך ההסברה הלאומי, בשל התבטאויותיו לגבי נשיא המדינה ונשיא ארה"ב, בין היתר.

"קראתי לראשונה את הדברים שפרסם ד"ר רן ברץ ברשת, לרבות על נשיא המדינה, נשיא ארה"ב ואישי ציבור בארץ ובארה"ב. הם אינם ראויים ואינם משקפים לא את עמדותיי ולא את מדיניות הממשלה. ד"ר ברץ התנצל על הדברים, ביקש ללבן אותם בפגישה עמי וסיכמנו להיפגש עם שובי ארצה", מסר נתניהו.

דובר הסטייט דיפרטמנט, ג'ון קרבי, אמר אמש, כי שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי וראש הממשלה בנימין נתניהו שוחחו טלפונית וכי נתניהו הבטיח לבחון מחדש את מינוי ברץ. "ההתבטאויות של ברץ פוגעניות ומעוררות דאגה", אמר הדובר. "אנו מצפים מגורמי ממשל בכל מדינה, ובמיוחד מבעלות ברית קרובות, להתבטא באופן מכובד יותר כלפי הממשל האמריקאי".

בפוסט בפייסבוק כתב אמש ברץ: "אני מתנצל על הדברים הפוגעניים שפירסמתי ברשת ביחס לנשיא המדינה, נשיא ארה"ב ואישי ציבור נוספים. אני מצטער שלא עידכנתי את רה"מ על דברים אלה קודם לכן. הדברים שפירסמתי נכתבו בקלות הדעת ולעיתים גם בבדיחות הדעת, בשפה שמתאימה לרשתות החברתיות ולאדם פרטי. ברור לי היטב שבתפקיד ממלכתי יש להתנהג ולהתבטא אחרת".

זמן קצר לאחר נאומו של נתניהו בקונגרס בנושא הסכם הגרעין האיראני, האשים ברץ את נשיא ארצות-הברית ברק אובמה באנטישמיות. זאת, לאחר שהאחרון הגיב לדברי נתניהו ואמר כי מועד הגעתו - שבועיים לפני הבחירות בישראל - הוא טעות. "ככה נראית אנטישמיות מודרנית בארצות מערביות ליברליות", כתב בפוסט בפייסבוק.

אמש פורסם לראשונה בחדשות ערוץ 2 כי בשבוע שעבר כתב ברץ פוסט אחר בעמוד בפייסבוק שלו ובו ביקר את נשיא המדינה ראובן ריבלין, והטיל ספק בחשיבות תפקידו והאבטחה סביבו. "אני חושב שזה אומר הרבה שהנשיא טס במחלקת תיירים, הסתובב ולחץ ידיים לכולם. בעיקר זה אומר שהוא דמות שולית כל כך, עד שאין שום חשש לחייו", טען.

בתוך כך, ערב בואו של נתניהו לביקור בוושינגטון, מביע הבית הלבן מורת רוח ממינויו של רן ברץ לראש מערך ההסברה הלאומי.

דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, אמר הערב כי "ברור לגמרי שהתנצלותו של ברץ היא מוצדקת".

"מינויים כאלה נתניהו צריך לעשות בעצמו, וכך ראוי", אמר הדובר. הוא הוסיף, שעם כל הכבוד, אדם בתפקיד שאליו מונה ברץ לא יוכל להשפיע על ההידברות הפרודוקטיבית של אובמה ונתניהו בפגישתם בוושינגטון, ביום ב' הקרוב.

מתגובת נתניהו עולה שברץ לא ייתלווה לפמלייתו בביקור, כנראה כדי לא לעורר את מורת רוחם של מארחיו בוושינגטון. האדם שקדם לו בתפקיד, לירן דן, נהג להתלוות לראש הממשלה בביקוריו בארה"ב.