בור ללא תחתית: מיזם הרכב קורוס שואב עשרות מיליוני ד' מקנון

קנון ושותפתה למיזם, צ'רי הסינית, יזרימו כל אחת 43 מיליון דולר כהלוואת בעלים לחברת הרכב שמתקשה להתרומם בנוסף לכך יעמידו ערבויות בכ-300 מיליון דולר לצורך המשך פעילות המיזם

עידן עופר ממשיך להביע את אמונו במיזם הרכב הסיני קורוס (Qoros), למרות הפסדיו העצומים שמצטברים לכ-1 מיליארד דולר עד היום. בסוף השבוע עדכנה חברת קנון שבשליטת עופר על הזרמת הון נוספת לקורוס, הפעם בהיקף של 43 מיליון דולר, כאשר שותפתה הסינית במיזם - חברת צ'רי הסינית, תזרים סכום דומה, כך שבסך הכול תקבל קורוס מהבעלים הלוואה בסך 86 מיליון דולר.

בנוסף, קנון וצ'רי יעמידו לפעילותה של קורוס ערבויות בהיקף של 56 מיליון דולר - מחצית הסכום כל אחת (28 מיליון דולר). בקנון ציינו כי המימון צפוי להתבסס על מסגרת אשראי שהתקבלה מהחברה האחות, החברה לישראל.

זאת ועוד, קנון תעמיד ערבות נוספת לקורוס, בהיקף של 118 מיליון דולר, כדי להשוות את היקף הערבויות שמעמידה צ'רי למיזם - 251 מיליון דולר לכל אחד מהצדדים. מטרת הערבויות לספק אשראי המשמש את מיזם הרכב הסיני.

קורוס, העוסקת בפיתוח ושיווק כלי רכב מנועיים, היברידיים וחשמליים בשוק הסיני והעולמי, צוברת בשנים האחרונות הפסדי עתק. דוחותיה האחרונים של קנון, שפורסמו בתחילת ספטמבר, הצביעו על המשך החולשה בפעילות קורוס, שמתקשה להתרומם וסיכמה את המחצית הראשונה של 2015 בהפסד של 148 מיליון דולר.

הפסד זה הצטרף להפסדים מצטברים של 715 מיליון דולר שהציגה קורוס בשלוש השנים שקדמו (2012-2014) - כמחצית הסכום בשנת 2014 לבדה. אז הסבירו בחברה לישראל, כי קורוס נמצאת בשלב של הגברת הפעילות המסחרית, וככזו היא "צברה בעברה הפסדים וצפויה להמשיך לצבור הפסדים ועלויות נוספים, לפחות בטווח הקצר". בינתיים נראה כי שלב זה רחוק מלהסתיים, וגם במבט להמשך, הפעילות ניצבת בפני אתגרים לא פשוטים, בין היתר על רקע מצב הכלכלה הסינית.

בקורוס ציינו בדוחות למחצית 2015, כי על רקע התנאים הפיננסיים והכלכליים בסין, שביכולתם להשפיע על תעשיית הרכב במדינה, הגדלת המכירות של רכבי קורוס תהיה משימה מאתגרת, והיא עלולה לחוות האטה בפעילותה.

בסיכום המחצית, מספר המכוניות שמכרה קורוס עלה ב-124% אך עמד על 5,744 מכוניות בלבד. בחודש יולי התווספו למכירות עוד 1,230 מכוניות. בחודשים האחרונים השיקה קורוס גרסאות חדשות למודל 2016 בגרסאות סדאן, הצ'בק ו-SUV, וביצעה בחודש יולי ריקול לכ-6,700 מהמכוניות שנמכרו, בשל תקלה במערכת חגורת הבטיחות.

ההחזקות האחרות מצילות את הרווח של קנון

בנוסף לקורוס מחזיקה קנון, הנסחרת גם בבורסת ניו יורק, בחברת תחנות הכוח איי.סי. פאואר (ICP), שהגישה לאחרונה תשקיף לקראת הנפקה ראשונה של מניותיה בניו יורק; בחברת הספנות צים; ובזרוע השקעות הקלינטק ICG. קורוס הסבה לקנון הפסד של 68 מיליון דולר במחצית השנה, אולם קנון נהנתה משיפור בפעילות החברות האחרות, בעיקר בצים, וכך הציגה רווח של 17 מיליון דולר בסיכום המחצית, אחרי הפסד של 124 מיליון דולר במחצית המקבילה של 2014.

צים עברה במחצית השנה לרווח, אחרי הפסד תפעולי כבד של 131 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2014. בנוסף, נהנתה קנון משיפור של 32% ברווח התפעולי של איי.סי. פאואר, שהגיע ל-79 מיליון דולר.

מניית קנון  איבדה היום (א') כ-5%, ובכך השלימה ירידה של כ-20% מתחילת השנה והיא משקפת לחברה שווי של כ-2.5 מיליארד שקל. קנון החלה להיסחר כמניה דואלית בת"א ובניו יורק בחודש ינואר האחרון, במסגרת פיצול החזקותיה של החברה לישראל, שהותירה בידיה את מניות יצרנית הדשנים כיל וחברת האנרגיה בזן.

בקורוס ציינו בדוחות למחצית 2015, כי על רקע התנאים הפיננסיים והכלכליים בסין, שביכולתם להשפיע על תעשיית הרכב במדינה, הגדלת המכירות תהיה משימה מאתגרת, והיא עלולה לחוות האטה בפעילותה.