"זה שלנו": אלפים הפגינו ברחבי הארץ נגד מתווה הגז

יומיים לאחר שרה"מ הודיע כי בכוונתו לחתום על סעיף 52 וליישם את מתווה הגז, אלפי אזרחים מפגינים בת"א, בחיפה ובירושלים כדי למנוע את המהלך ■ אוחזים שלטים שעליהם נכתב: "שקיפות ולא שחיתות"

הפגנה נגד מתווה הגז / צילום:  וואלה News יותם רונן
הפגנה נגד מתווה הגז / צילום: וואלה News יותם רונן

אלפי בני אדם משתתפים הערב (שבת) בהפגנות בתל-אביב, בחיפה ובירושלים, בדרישה לעצור את הוצאתו לפועל של מתווה הגז. ההפגנות מגיעות יומיים לאחר שהודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), כי בכוונתו להפעיל את סעיף 52, המאפשר לו לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים וליישם את המתווה.

בסמכותו של נתניהו להפעיל את הסעיף, משום שהוא מכהן בפועל כשר הכלכלה מאז התפטר יו"ר ש"ס אריה דרעי מהתפקיד, לפני כשבוע.

בתל-אביב אלפי בני אדם קוראים "הון-שלטון-עולם תחתון" בעודם צועדים ברחבי העיר. כמו כן, הם נושאים שלטים שעליהם כתוב "אני לא הצבעתי ליצחק תשובה", "נתניהו ודרעי מסריחים משחיתות" ו"כחלון ברח, דרעי נטש, רק ביבי דוהר".

בירושלים מאות מפגינים צועדים מגן הסוס עד בית ראש הממשלה. במקביל, בחיפה כ-300 מפגינים נמצאים במרכז הכרמל ונושאים שלטים שעליהם מתונססות הסיסמאות "שקיפות ולא שחיתות" ו"הגז הזה שלנו".

"עם דחיקתו של דרעי ממשרד הכלכלה, התרגיל המסריח מודל 2015 יצא לדרך", אמר מור גלבוע, מנכ"ל "מגמה ירוקה". "פעם אחת בדור ואולי פעם אחת בחייה של אומה קורה שהיא מוצאת אוצר שיכול לשנות את חייה מהקצה אל הקצה. כמו כל זכייה בפיס, הגז הטבעי שנמצא בים התיכון יכול לשנות את חיינו".

עוד הוא הוסיף: "אלפים יצאו הערב לרחובות בכל רחבי הארץ, כי מדינת ישראל בלי טיפה של בושה או מבוכה, שודדת מידי אזרחיה שלה את האוצר הכלכלי הגדול ביותר שאי פעם נמצא כאן. מדובר במאגרי הגז הטבעי שלנו שנאמדים בסכום הבלתי נתפס של אלף מיליארד שקלים. בעקבות העברת מתווה הגז לא יסופק גז למשק במחירים תחרותיים שיוכלו להביא להוזלה הכל כך נדרשת במחירי החשמל והמים. גם לא להורדה ביוקר המחיה, להצלת מפעלים בפריפריה או להפחתה בזיהום האויר שכבר מזמן הפך למכת מדינה. נתניהו הצליח לכופף את המערכת כל כך חזק עד שהביוב הפוליטי והכלכלי שיצר משפריץ אלינו מכל עבר. את הסירחון הזה אנחנו, אזרחי ישראל, מריחים מקילומטרים ועל כך אנחנו לא נעבור לסדר היום".

לדבריו, "יצאנו הערב לרחובות בדרישה לוועדת חקירה ממלכתית שתחקור, ובתקווה שגם תעצור, את האיוולת ואת השוד ותעניק לנו עתיד כלכלי-חברתי-סביבתי, נקי מקומבינות ותרגילים מסריחים. עתיד הוגן וטוב הרבה יותר לנו ולדורות הבאים שיחיו כאן אחרינו".

"המתווה יתפורר וייעלם"

מארגני ההפגנות קראו למשתתפים להגיע ולהזמין את קרוביהם למוקדי המחאה, והציגו את החלופות שלהם למצב. "ראש הממשלה אמנם יכול לחתום על סעיף 52 שעוקף את הממונה על ההגבלים - אבל קודם לכן הוא צריך להגיע לוועדת הכלכלה בכנסת להתייעצות", הסבירו.

"כלומר, החתימה על המתווה היא לא משהו שיקרה ביום ראשון בבוקר. יש עוד זמן לקום ולהפוך פה את המדינה". לאחר מכן, הבהירו כי גם אם המתווה יצא לפועל - זה עדין לא יהיה האות עבורם לסיים את המאבק.

"גם חתימה על המתווה - אם זו תקרה, וזה תלוי בכולנו - אינה סוף פסוק. העניין עוד יגיע לזירה המשפטית והמאבק יימשך עד שהמתווה יתפורר וייעלם", אמרו. כמו כן, הסבירו המארגנים כי אין עניין פוליטי בהפגנות, אלא מלחמה במונופול. "אל תתפתו גם לספין כאילו יש כאן מאבק אידאולוגי בין ימין כלכלי לשמאל כלכלי", נכתב בעמוד הפייסבוק של הפגנות. "טייקוני הגז הצליחו לבלבל רבים גם בזה, כי ימין כלכלי אינו דוגל במונופולים. ימין כלכלי דוגל בתחרות. ומתווה מונופול הגז עושה בדיוק ההיפך מתחרות. הוא מנציח את מונופול הגז לשנים ארוכות, ועל חשבונכם. ועל חשבון ילדיכם. לכן אין כאן אידאולוגיה. יש כאן שוד פשוט".