צחי פישביין ביקש: הפסקת החזרי הוצאות לדירקטורים בטוטו עד שיהיה נוהל מסודר

בחודשים האחרונים מתנהלים מאבקי כוח גדולים סביב החזרי ההוצאות של פישביין; עד לאישור נהלים חדשים - לא יוחזרו הוצאות לאף אחד מחברי הדירקטוריון ■ הוחלט גם לקצץ משמעותית בדמי הניהול שמקבלים בתי ההשקעות, המנהלים כ-900 מיליון שקל מכספי הטוטו

צחי פישביין יו"ר הטוטו / צלם: תמר מצפי
צחי פישביין יו"ר הטוטו / צלם: תמר מצפי

בתי ההשקעות המנהלים את כספי הטוטו ייאלצו להסתדר עם דמי ניהול מפנקים הרבה פחות ממה שהתרגלו - זאת בעקבות החלטת דירקטוריון מועצת ההימורים מישיבתה האחרונה לחתוך כמעט במחצית את שיעור הכספים המועברים בגין ניהול התיקים.

ל"גלובס" נודע כי על-פי החלטת הדירקטוריון, שמגיעה בעקבות המלצה של ועדת הכספים של הטוטו (בראשה עומד יו"ר ההתאחדות לכדורגל לשעבר אבי לוזון), ייחתכו דמי הניהול שעמדו על 0.2% ויעמדו על 0.12%. הנימוק הרשמי להחלטה הנוכחית הוא "התאמת דמי הניהול של תיקים בסדר גודל כזה לשיעור הנהוג והמקובל במשק". יש לציין כי בשל הגידול המהיר בהכנסות הטוטו, במקביל לקושי להוציא לדרך פרויקטים גדולים ("פרחי ספורט") והיעדר בנייה של מתקנים גדולים ויקרים - הצטבר בטוטו "בנק" של כ-900 מיליון שקל המנוהלים באמצעות בתי השקעות.

על-פי דוחות הטוטו, בשלוש השנים האחרונות רשמה מועצת ההימורים רווחי הון ("הכנסות מפעילות מימון") בסכום כולל של 145 מיליון שקל. החלטת הדירקטוריון הנוכחית תחסוך לטוטו מאות אלפי שקלים בשנה.

יש לציין כי ההחלטה להפחית את דמי הניהול של בתי ההשקעות מגיעה במקביל ללחץ שמפעיל משרד האוצר לאחרונה על הטוטו, בניסיון להגביל את התקורות של הארגון ולהעלות את שיעור הרווח לחלוקה לספורט.

נכון להיום מנהלים את כספי הטוטו שבעה בתי השקעות - מיטב דש, IBI, פעילים, אלטשולר-שחם, ילין לפידות, אקסלנס ואפסילון.

החלטה נוספת משמעותית שהתקבלה בדירקטוריון וקשורה לקיצוץ בהוצאות הטוטו, נוגעת באופן ישיר ליו"ר מועצת ההימורים צחי פישביין. ההחלטה שהתקבלה מדברת על הפסקה מוחלטת של תשלום הוצאות לדירקטורים בטוטו, לדברי בכיר בטוטו - "זאת עד שיתקבל נוהל מקובל על כל הצדדים, כולל על הממונה על השכר באוצר". מי שהעלה את הדרישה שלא למשוך הוצאות כל עוד לא יהיה קיים נוהל מסודר בנושא הוא פישביין עצמו.

למרות שההגדרה מדברת על הוצאות האישיות של "דירקטורים", הטריגר שהוביל לעיסוק בעניין הוא סוגיית ההוצאות של היו"ר צחי פישביין. בחודשים האחרונים מתנהלים מאבקי כוח גדולים סביב דו"ח ההוצאות של פישביין בטוטו, שהובילו לדרישה של עו"ד עפרה שרון - נציגת משרד הספורט בדירקטוריון הטוטו וראש ועדת הביקורת של דירקטוריון הטוטו, לקבל לידיה את דו"ח ההוצאות. הדו"ח, שבחן את ההוצאות בתפקיד של פישביין בשנים האחרונות, הציג הוצאות בגובה מאות אלפי שקלים. לאחרונה אף פורסם תחקיר מקיף ב"מעריב" הבוחן את ההוצאות האישיות של פישביין מאז נכנס לתפקיד יו"ר הטוטו.

בישיבת הדירקטוריון האחרונה דרשה עו"ד שרון לאשר מתווה לפיו יוגבלו הוצאות הדירקטורים, ובהם גם הוצאות היו"ר פישביין, לסכום מינימלי ביותר (הוצאות דלק בנסיעות לישיבות בטוטו וכו'). בסופו של דבר, לאחר דין ודברים שהגיעו לטונים גבוהים, סוכם - על פי דרישת פישביין - כי כל עוד אין נוהל ברור וכתוב המגובה גם בהנחיה של הממונה על השכר באוצר - לא יוכלו הדירקטורים בטוטו, כולל היו"ר, לרשום הוצאות.