פרופ' קרוגמן קורא לפד: הנתונים חלשים, אל תעלו את הריביות

דוח התעסוקה לחודש אוקטובר שפורסם ביום שישי ניפץ את כל התחזיות ■ כעת, בשוק מעריכים שקיים סיכוי של 70% להעלאת הריביות בדצמבר ■ למרות זאת, פרופ' פול קרוגמן סבור כי הפד אינו צריך להעלות את הריביות בטענה כי קצב צמיחת השכר והאינפלציה, עדיין נמוכים מאוד

פול קרוגמן / צילום: רויטרס
פול קרוגמן / צילום: רויטרס

למרות שנתוני התעסוקה שפורסמו ביום שישי ניפצו את כל התחזיות, זוכה פרס הנובל פרופ' פול קרוגמן קורא לפד שלא להעלות את הריביות בדצמבר. זאת בטענה כי האינפלציה ורמות השכר עדיין נמוכות מאוד ולא הגיעו ליעד שהציב הבנק המרכזי.

קרוגמן כתב בבלוג שלו ב"ניו-יורק טיימס" ביום שישי, מייד לאחר פרסום דוח התעסוקה שהפד אינו צריך להעלות את הריביות בדצמבר למרות שכעת השוק מעריך שקיים סיכוי של 70% להעלאת הריביות בחודש הבא.

קרוגמן, כאמור, מבסס את הטענה שלו על שני גורמים מרכזיים: שיעור האינפלציה והצמיחה בשכר. ע"פ נתוני התעסוקה, באוקטובר השכר הממוצע לשעה צמח ב-2.5% בשיעור שנתי, קצב הצמיחה הגובה ביותר מאז 2009 ועדות נוספת לכך ששוק העבודה האמריקאי במסלול של התאוששות. עם זאת, הנתון החיובי הזה אינו מספק את קרוגמן והוא טוען כי השכר במשק עדיין נמוך ממאוד והיה נמוך עוד לפני פרוץ המשבר.

"הפד אינו צריך להיות להוט להעלות את הריביות עד שהאינפלציה וקצב הצמיחה של השכר יגיעו לפחות, ועדיף שמעל לרמות שהיו לפני פרוץ המשבר", מסביר קרוגמן. הוא טען בנוסף כי יעד האינפלציה שהציב הפד, שעומד על 2% נמוך מדי ובכל מקרה האינפלציה עדיין ברמה אפסית.