מחר: שביתה ברשויות המקומיות שהטבות המס שלהן הוקפאו

ראש עיריית צפת: "דרישת הרשויות המקומיות מכל הארץ היא ליישם מיידית את המתווה החדש להטבות המס. אנחנו מחכים למתווה כזה כבר עשר שנים, ולא נהיה מוכנים לדחייה נוספת בקידומו" ■ גם מחאת החקלאים יוצאת לדרך

כ-100 רשויות מקומיות בכל הארץ ישבתו מחר (ב') במחאה על הקפאת המתווה החדש להטבות המס ביישובים: מדובר ברשויות שתושביהן היו אמורים ליהנות מהטבות מס מתוקף המתווה החדש, אך המתווה כולו הוקפא על רקע מחאת הרשויות המקומיות שהיקף הטבות המס שלהן היה אמור להצטמצם.

את המחאה מוביל ראש עיריית צפת, אילן שוחט. בשיחה עם "גלובס" אמר שוחט: "דרישת הרשויות המקומיות מכל הארץ היא ליישם מיידית את המתווה החדש להטבות המס. אנחנו מחכים למתווה כזה כבר 10 שנים, ולא נהיה מוכנים לדחייה נוספת בקידומו".

בד-בבד, רשויות שהיו אמורות להיכלל במתווה החדש בוחנות אפשרות לפנות לבג"ץ בבקשה שיורה לממשלה ליישם אותו כבר במסגרת תקציב המדינה הקרוב - ולא לאפשר לה אורכה של שלושה חודשים לבחינה נוספת של הסוגיה.

עם גיבוש המתווה בידי יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), התרעמו ראשי הרשויות המקומיות בגליל המערבי על הקיצוץ הצפוי בהיקף ההטבות שיקבלו תושבי עריהם, השביתו את הרשויות והפגינו מול משכן הכנסת.

"המחאה של ראשי הערים בעכו, במעלות-תרשיחא ובנהריה באה בעקבות החלטה שתוביל לקיצוץ של 2% או 3% מהטבות המס של תושביהן, אך כאן יש כ-100 רשויות שמחכות כבר שנים ארוכות להטבות כאלה ואחרות - ולא מקבלות אותן. נפעל כדי שהממשלה הזאת לא תברח מאחריותה ותקבל החלטה על החלה מיידית של המתווה. לא נהיה מוכנים עוד לגרירת רגליים מצד הממשלה".

במסגרת השביתה מחר לא תהיה קבלת קהל ברשויות המקומיות השובתות ובחלק מהן גם לא תיאסף האשפה. עם זאת, מערכות החינוך יפעלו בשלב זה כסדרן. לדברי שוחט "לא נהסס להגביר את המחאה ולהסלים את מהלכינו בימים הקרובים בהתאם לצורך".

מחאת החקלאים: 100 טרקטורים בדרך לכנסת

מחר יפגינו גם מאות חקלאים מכל רחבי הארץ מול משכן הכנסת בירושלים, במחאה על מה שהם מכנים "הרס החקלאות בישראל". את ההפגנה יוזמת התאחדות החקלאים והאיכרים בראשות דובי אמיתי, ובמסגרתה תיכנס לבירה שיירה של 100 טרקטורים בקירוב, נהוגים בידי חקלאים מכל הארץ. ההפגנה תיערך בגן הוורדים והמפגינים ימחו, בין השאר, על פערי התיווך של הרשתות הקמעונאיות ועל שורה של גזרות כלכליות ובהן צמצום התמיכה הממשלתית בקרן לנזקי טבע לחקלאים (קנ"ט), ההעלאה הצפויה של מחיר המים לחקלאות והרפורמה המתוכננת בענף הפטם.

הפגנת החקלאים תוכננה כבר לפני כמה שבועות, אך לבקשת מחוז ירושלים של המשטרה נדחתה - בעקבות גל הטרור בבירה וברחבי הארץ. בהתאחדות האיכרים והחקלאים אמרו היום: "תקציב המדינה והגזרות הכלכליות לא נדחים או נעלמים בשל המצב הביטחוני, והממשלה ממשיכה בהליכים לאישור תקציב המדינה ואתו שלל הגזרות על ענפי החקלאות השונים". שם תקפו גם את שר האוצר משה כחלון, ואמרו: "הוא לא באמת מבין את צרכינו, כי אם את הצרכים הפיסקליים, החברתיים והפוליטיים בלבד. ההוכחה לכך היא ששר האוצר יכול לבטל במחי יד את נקודות הזיכוי לעובדים הזרים שמועסקים בחקלאות, אך לא עושה כן".

בהתאחדות האיכרים והחקלאים מבקרים את משרדי הממשלה גם על ההחלטה לייבא עגבניות לישראל מטורקיה, כדי להתמודד עם המחסור הקיים בארץ, ואמרו: "ממשלת ישראל נותנת רשת ביטחון לענף החקלאות של ארדואן, במקום לחקלאים שנמצאים בגבולות, בעומק השטח, בחום ובקור, במלחמה ומתחת למטחי טילים".

נציין כי התאחדות האיכרים והחקלאים חברה בנשיאות הארגונים העסקיים, אך אינה שותפה למשא ומתן שמתקיים בין התאחדות חקלאי ישראל שבראשות מאיר צור למשרדי האוצר והחקלאות. בהתאחדות חקלאי ישראל מתנגדים לפעולות המחאה של ההתאחדות בראשות אמיתי.