ניסנקורן: "להפסיק את הסחבת במו"מ לרפורמה בנמלים"

יו"ר ההסתדרות אינו מבין מדוע האוצר אינו מחדש את השיחות לרפורמה בנמלים, ומזהיר כי ללא השקעה בשדרוג הנמלים הממשלתיים הם עלולים לקרוס כשתתחיל התחרות מול הנמלים הפרטיים

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

גוברת מורת הרוח בהסתדרות לנוכח מה שמצטייר כגרירת רגליים של האוצר במו"מ לרפורמה בנמלים. למרות שבשלב זה לא מדובר באיומי שביתה מזהיר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כי בהסתדרות "ישקלו את המשך הצעדים" אם יתברר שבאוצר לא מתכוונים לדון בנושא ברצינות, כפי שכבר סוכם. "אמרנו שעד החגים ננסה לגמור את זה" אמר ניסנקורן בשיחה עם "גלובס". "אנחנו כבר חודשיים אחרי החגים ולכן חייבים לקבוע זמן ולעמוד בו. אפשר לסכם רפורמה בנמלים בתוך חודש. רפורמה כזו תהיה קודם כל לטובת המשק כי היא תאפשר השקעה בתשתיות שהיא מנוע צמיחה ואח"כ לטובת היציבות ביחסי העבודה".

ש: למה אתה מתכוון?

"מערכת יחסי העבודה בנמלים מידרדרת ובחלק מהמקומות ההנהלות מייצרות תסיסה. אני לא חושב שיש סיבה שלא יישבו יום ולילה על הרפורמה במקום להפתיע את ציבור העובדים בהנחתות חדשות. אני לא רוצה להיכנס לפרטים אבל זה כתוב בעיתונים. שעון החול אוזל. כל המשיכה הזו של הרפורמות פוגעת בצמיחת המשק ובמרקם יחסי העבודה במשק. אנחנו חייבים לפעול שעד סוף השנה הרפורמה הזו תהיה מאחורינו מסוכמת וחתומה, כמו גם הרפורמה בחברת החשמל".

המגעים לרפורמה בחברת החשמל חודשו לאחרונה לאחר הקפאה של שנה, בן היתר בזכות נזקי הסופה האחרונים וההבנה שמדובר בפצצת זמן. בשיחה שהתקיימה בעקבות הסופה בין ניסנקורן לשר האוצר משה כחלון סוכם למנות את סגן שר האוצר יצחק כהן (ש"ס) כפרויקטור מטעם המדינה. הסוגייה המרכזית שנותרה פתוחה בנמלים היא הסביב גודל ההשקעה שהמדינה תידרש להשקיע בשדרוג תשתיות הנמלים הקיימים באשדוד ובחיפה כדי שאלה יוכלו להתמודד בתחרות מול הנמלים החדשים שייבנו בסמוך להם. התחרות תתנהל על קליטת אניות המכולה הענקיות, שאינן יכולות להיכנס כיום לנמלים משום שאלה אינם עמוקים מספיק ואינם מצויידים בעגורנים גדולים מספיק.

לאחרונה פורסם כי שר התחבורה ישראל כ"ץ מוכן לדון בהשקעה של כמיליארד שקל בשדרוג תשתיות בכל נמל קיים. בהקמת הנמלים הפרטיים יושקעו 3-4 מיליארד שקל לנמל. סוגיות נוספות שעדיין פתוחות הן רשת הביטחון שהעובדים דורשים למקרה שהכנסות חברות הנמל יקרסו כתוצאה מהתחרות והבטחת האיתנות הפיננסית. "בנושא הנמלים מי שמוביל זה שר התחבורה" אומר ניסנקורן ומוסיף כי "בנושא התשתיות כבר הייתה התקדמות משמעותית ונותר לסגור את נושא רשת הביטחון שגם כבר דובר עליה רבות וצריך להסדיר אותה. יש חלון זמן לבנייה של תשתיות. זה לוקח שנים ואם לא נזדרז אז לנמלים הישנים לא יהיו את התשתיות המתאימות בזמן שהתחרות תתחיל".

ש: יש לך הערכה בכמה כניסתם של הנמלים החדשים עלולה לפגוע בהכנסות של הנמלים הקיימים?

"אם הם (הנמלים הממשלתיים ע.ב., ה.כ.) לא יהיו ערוכים לתחרות - הם עלולים להתמוטט. ההשקעה צריכה להביא אותם למקום שבו התחרות תהיה שווה. העיקרון הזה מוסכם גם על הממשלה. זה צריך לעלות כמה שזה יעלה".

ש: אולי גרירת הרגליים באוצר מכוונת מתוך גישה של לדחות ולדחות כי הזמן משחק לטובתנו?

"טקטיקה של משיכת זמן לא עשתה טוב לאף אחד. תראה את הייבוש שעשו לכבאים, תראה מה שעשו לדואר. העובדים רואים מה שקורה למקום העבודה שלהם והם חרדים. הם רוצים לתת שירות טוב. רפורמות חייבים לעשות כמה שיותר מהר ובהסכמה".