"הפוליטיקאים רוצים כותרות - הם דחפו למיזוג סלקום-גולן"

אילנית שרף, פסגות: "לפני שאנחנו נדרשים לזעקות השבר, אולי כדי לעשות קצת שיעורי-בית? כך תגלו שהאחראית האמיתית למיזוג המבוקש היא הממשלה עצמה. די להעמיד פנים"

מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי
מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי

על רקע גל ההתנגדויות של הפוליטיקאים למיזוג בין סלקום-גולן טלקום, ובראשם שר האוצר משה כחלון שאף טוען כי יש בסמכותו למנוע את המיזוג, בבית ההשקעות פסגות טוענים כי המדינה היא זו שאחראית על המיזוג, ואל לה להעמיד פנים.

"עצרו. לפני שאנחנו נדרשים לזעקות השבר, אולי כדי לעשות קצת שיעורי-בית? כך תגלו שהאחראית האמיתית למיזוג המבוקש היא הממשלה עצמה!", כותבת אילנית שרף, מנהלת מחלקת מחקר Sell Side בפסגות. לדבריה, "המדינה דוחפת את גולן למכירה - אז אל תעמידו פנים!".

"בימים האחרונים אנחנו עדים לגל קריאות של פוליטיקאים הקוראים למנוע את המיזוג המתוכנן בין חברת גולן טלקום לבין חברת סלקום. אותם נבחרי ציבור גורסים כי אישור המיזוג יהווה בכייה לדורות ויפגע בציבור שנהנה היום מתעריפים נמוכים בשוק הסלולרי. לאותם פוליטיקאים אנחנו אומרים שאין מקום להכרזות האלה", לדברי שרף.

"גולן טלקום הצליחה לחולל את אחת המהפכות המדהימות במשק הישראלי, מהפכה שהוזילה באופן משמעותי ויוצא דופן את אחד מהסעיפים הכבדים בהוצאה של משקי-הבית, מהפכה שמשרד התקשורת ושר התקשורת דאז משה כחלון צריכים - ובצדק - להתגאות בה. אני באמת לא חושבת שבהיסטוריה של מדינת ישראל אפשר להכריז על הצלחה כל-כך מסחררת בהיבט של הצרכן הישראלי: הדיור, החשמל, המים, הטלוויזיה, האינטרנט, הארנונה, המזון... כל אלה סעיפים שרק התייקרו במרוצת השנים, ואם חלקם הוזלו, הם הוזלו באופן שאינו ניכר ואינו משמעותי. אבל מול יוקר המחיה שרק עולה וגואה, נרשם הישג גדול ומשמעותי אחד - הפחתת התעריפים בעשרות אחוזים בטלפון הסלולרי, אשר הפך בשנים שלאחר המהפכה לזול וזמין לכל דורש ומבקש.

"אז אולי נכריז שהפוליטיקאים צודקים, ואין לאשר מיזוג בין החברות, מיזוג אשר עלול להרוג את התחרות ולהוביל לפגיעה אנושה בצרכנים??? אז זהו, שלא, אין מקום להכרזה כזו! נבחן לרגע את אחד התהליכים שהובילו למיזוג, ואז תבינו לבד ששרי הממשלה, שהיום יוצאים חוצץ באופן כל-כך חריף נגד המיזוג, בעצם דחפו אליו ולמעשה יכלו למנוע אותו, ואולי עדיין לא מאוחר", כותבת מנהלת המחקר.

עוד מוסיפה שרף כי "לאחר שלא הצליחו המפעילות החדשות להקים רשת אפקטיבית לנוכח מגבלות מחמירות בעיקר מצד העיריות, הארגונים הירוקים ועוד, נחלץ שוב משרד התקשורת לטובת המפעילות החדשות והסכים לאפשר שיתוף אתרים בין החברות. הוט מובייל ופרטנר, ולאחר מכן גולן טלקום וסלקום, חתמו על הסכם לשיתוף אתרים, הסכם בין שני גופים עסקיים, הסכם מרצון ונח לשני הצדדים.

"אבל אז החליט משרד התקשורת כי ההסכם בין סלקום וגולן טלקום אינו מספיק טוב ואינו מספיק מחייב, וכי על גולן טלקום לשלם יותר במטרה להיות חלק יותר אינטגרלי מהרשת של סלקום. הנגזרת לכך היא בעצם חתימה על הסכם חדש, כנראה רחב יותר ויקר יותר ולא במעט. הסכם שצפוי לאלץ את גולן טלקום, בעלת נתח השוק הקטן ביותר ומחוללת המהפכה, לשלם סכום הגבוה בעשרות אחוזים, אם לא כפול ולהעביר לחברה בעלת נתח השוק הגדול ביותר עוד כ-100 מיליון שקל מדי שנה. מדובר בסכום דמיוני שעשוי להוביל את חברת טלקום בחזרה לתזרים שלילי.

"אז נכון שגולן טלקום הובילה את המהפכה ויצרה סביבה נוחה לצרכן הישראלי, אבל היא לא הכריזה שהיא מלכ"ר, ומיכאל גולן לא הכריז למיטב זיכרוננו על פעילות פילנטרופית באמצעות סבסוד חשבון הסלולר של משקי-הבית בישראל.

"אז שוב, ההסכמים נחתמו מרצון בין שתי חברות עסקיות, ואישור של משרד התקשורת היה יכול לשמר את התחרות. סלקום הייתה ממשיכה ליהנות מהכנסה של כ-120 מיליון שקל מדי שנה, ואף יותר, בעבור שימוש ברשת שלה והשתתפות בהשקעות (גם באופן יחסי לגודל החברות נראה לנו שהסכום הגיוני). גולן טלקום הייתה נשארת רווחית, ורמות המחירים, גם אם היו עולות מעט, כנראה היו נשארות בסביבה הנוחה לה התרגלו הצרכנים.

"כשמשרד התקשורת כיוון לתחרות בשוק הסלולר, התרחישים האופטימיים ביותר הצביעו על ירידת מחירים לטווח שבין 100 ל-120 שקל. אף אחד מהוגה המהפכה לא שרטט רמות מחירים הנמוכות מ-50 שקל. כיום הפוליטקאים מעוניינים לשמר זאת לטובת הציבור, אז כמו כל שיעור טוב בכלכלה צריך לזכור שלכל דבר יש מחיר - גם לשימור של רמות מחירים נמוכים כאלה", דברי שרף.

"האם זה מאוחר מדי? יכול להיות שלא. ולכן במקום לחפש כותרות קלות, יכולה הממשלה ובראשה שר התקשורת - ראש הממשלה - לאשר את הסכם שיתוף האתרים המקורי בין סלקום לגולן טלקום. המיזוג יתייתר, התחרות תישמר, והצרכנים ירוויחו", אמרה.

שרף ממליצה "תשואת יתר" על מניות סלקום ופרטנר . מחירי היעד יעודכנו אחרי פרסום הדוחות שצפויים בקרוב.