מכרז הזכויות של הכדורגל הישראלי: 53.5 מיליון שקל לשנה

זהו מחיר הסף שהציבה המינהלת לכלל החבילות במכרז לעונות 2016/17-2019/20, שיפורסם בימים הקרובים ■ כל משחקי ליגת העל מדי מחזור ישודרו בטלוויזיה ■ במינהלת ירדו, בינתיים, מרעיון הקמת ערוץ טלוויזיה עצמאי, אך מעריכים כי קיימת "סבירות גבוהה מאוד" להשתתפות גורם בינלאומי במכרז

הדרבי התל-אביבי, ליגת העל בכדורגל 2015/16 / צלם: שלומי יוסף
הדרבי התל-אביבי, ליגת העל בכדורגל 2015/16 / צלם: שלומי יוסף

מינהלת הליגות בכדורגל צפויה לפרסם בימים הקרובים את מכרז השידורים לארבע העונות הבאות (2019/20-2016/17). ל"גלובס" נודע כי מחיר הסף הכולל של הזכויות יעמוד על 53.5 מיליון שקל לשנה, סכום הגבוה בכ-25% בהשוואה לתשלומים שמקבל הכדורגל הישראלי בעונה הנוכחית (43 מיליון שקל). המינהלת תחזיק אופציה להאריך את ההתקשרות בעונה נוספת (עד ל-2020/21).

המכרז יורכב משלוש חבילות עיקריות: 1. משחקים 7-2 (החבילה בעלת מחיר הסף הגבוה ביותר); 2. "המשחק המרכזי"; 3. חבילה שתכלול את תוכנית המגזין השבועית לסיכום אירועי השבת, שלושת הגביעים (גביע המדינה, גביע הטוטו והמפעל החדש-ישן אלוף האלופים), כמו גם את משחקי הליגה הלאומית. זכויות הניו-מדיה יימכרו כחלק אינטגרלי מהחבילות הנ"ל, כאשר הזוכים יהיו רשאים, בין היתר - לשדר את המשחקים באתרי האינטרנט שלהם ולמכור אותם הלאה לגורמים אחרים. חבילה אחרת, שכוללת את תקצירי המשחקים באינטרנט - תימכר כמוצר מדף, ללא אקסקלוסיביות.

הדד-ליין להגשת הצעות יהיה 21 יום לאחר פרסומו של המכרז. אחת מגולות הכותרת של המכרז: דרישה מהזכיינים כי כל שבעת משחקי ליגת העל השבועיים ייחשפו בשידורים ישירים, בין אם בפורמט המלא שלהם, ובין אם בכזה שיכלול מעין "ערוץ קיבוץ" עם פריצות למגרשים (כיום משדרת צ'רלטון, המחזיקה בזכויות על משחקים 7-2, שלושה משחקים בלבד מדי מחזור, בנוסף ל"משחק המרכזי" שמועבר בערוץ 1). המינהלת תדרוש להעלות גם את סטנדרט ההפקה - אפילו משחקי "הקצה" 7-5 מליגת העל, שכיום לא משודרים ישירות, ולעיתים מצולמים למגזין התקצירים שאת זכויותיו מחזיק ערוץ הספורט, באמצעות מצלמה אחת או שתיים - יהיו מחוייבים ברף מינימלי של כשמונה מצלמות. לגבי הליגה הלאומית, הדרישה היא יצירת עוגן בדמות משחק מרכזי אחד מדי שבוע, ועוד ארבעה שישודרו במקביל במסגרת תוכנית פריצות.

***

במינהלת בדקו במהלך השנה האחרונה היתכנות להקמת ערוץ ייעודי לכדורגל הישראלי, בשיתוף גורם הפקה חיצוני (Joint Venture). ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים הופעלו לא מעט לחצים מאחורי הקלעים על אנשי המינהלת להימנע מהמהלך, שעשוי לייצר טלטלה קשה עבור חלק ממחזיקי הזכויות הנוכחיים, כאשר גם מיעוט מנציגי המועדונים הבהירו כי הם מתנגדים למהלך שכזה. במינהלת התקשו לוותר על היוזמה, עליה הוציאו בשנה האחרונה משאבים כספיים ואנושיים גדולים, אך ככל שחלף הזמן הגיעו למסקנה כי במידה ותהליך הקמת הערוץ הייעודי יתחיל כעת, ויסתיים ללא קבלת רישיון בסביבות חודשים מארס-אפריל - עשוי השוק "להעניש" את המינהלת, אז במסגרת מכרז "רגיל" שיפורסם, תהיה בבירור ידם של הזכיינים על העליונה - ויוצעו סכומים אפילו נמוכים יותר ממה שמקבל כיום הכדורגל הישראלי.

יחד עם זאת, במינהלת מעריכים "ברמת סבירות גבוהה מאוד" כי לפחות גורם טלוויזיה בינלאומי אחד ייגש למכרז שצפוי להתפרסם השבוע. במידה ותרחיש כזה אכן יתקיים, אותו גורם אמנם יצטרך למכור את הזכויות של העונה הקרובה לזכיינים מקומיים, אך לא מן הנמנע כי בעתיד הקרוב (תוך עונת משחקים אחת) יוכל להתארגן להקמת הערוץ הייעודי המדובר. על-פי הידוע, במהלך החודשים האחרונים ערכה המינהלת סדרת פגישות עם נציגי ענקית המדיה האמריקאית FOX (שהתחייבויות זכויות השידור הספורטיביות שלה, על-פי נתוני "בלומברג", עומדות על 48.6 מיליארד דולר, וחשוב לציין כי היא כבר מחזיקה בערוץ ספורט בכבלים והלוויין בישראל); וגם עם אלו של חברת הטלוויזיה האירופית מדיה-פרו, שבין היתר מנהלת את מכירת זכויות השידור של הליגה הספרדית ברחבי העולם. במהלך הפגישות הללו, התקבלו משתי החברות הנ"ל אינדיקציות חיוביות לגבי פוטנציאל שוק הזכויות של הכדורגל הישראלי. מבחינת גופי המדיה המקומיים - הובהר למינהלת בשבועות האחרונים כי מהלך משותף של הקמת ערוץ ייעודי לכדורגל הישראלי לא בא בחשבון.

כך או כך, במינהלת הביעו תקווה כי הנוכחות האופציונלית של השחקנים הזרים במכרז, ביחד עם השינויים שעבר שוק התקשורת במהלך השנה האחרונה (בין היתר - הכניסה של ערוץ ONE למשחק), תוביל לתהליך התמחרות שבסופו ניתן יהיה להתקרב כבר בעונה הבאה אל הכנסות של כ-60 מיליון שקל מזכויות שידור - 6.5 מיליון שקל מעל סכום הסף שייקבע במכרז.