"בין נוף למופשט": תערוכת אמנות לציון 80 שנה לבנק דיסקונט

בבית ראובן בת"א נפתחה תערוכה לציון 80 שנה לבנק דיסקונט ■ במקביל עשוי הקהל הרחב לפגוש את עבודות האמנות גם על כרטיסי האשראי של ויזה כאל

אלי שמיר שותל עם עץ אלון/צילום: אברהם חי
אלי שמיר שותל עם עץ אלון/צילום: אברהם חי

אחת לעשור פחות או יותר יוצא אוסף האמנות של בנק דיסקונט מבין כותלי הבנק, ומתייצב מול הקהל במוזיאון. הפעם, במלאת 80 שנה לבנק, נפתחה בסוף השבוע האחרון התערוכה "בין נוף למופשט" במוזיאון בית ראובן רובין. במקביל, עשוי הקהל הרחב לפגוש את עבודות האמנות גם על כרטיסי האשראי של ויזה כאל - כחלק מהיוזמות לקידום ההיכרות של קהל עם יצירות אמנות מאוסף דיסקונט.

בתערוכה מוצגות כ-50 עבודות של אמנים ישראלים, שנבחרו מתוך תשומת-לב למקום המיוחד שתופס הנוף המקומי באמנות החזותית הנוצרת בארץ, וכיצד תהליכי פרשנות, אידאולוגיות ותנועות תקופתיות ושפה אמנותית אישית, מובילים מן הנוף אל עבר הציור המופשט. אוצרות התערוכה, כרמלה רובין ועדנה ארדה, בחרו עבודות של אמנים ותיקים וצעירים, מראובן רובין דרך יוסף זריצקי, אביבה אורי, ועד ידיד רובין, לארי אברמסון, גל וינשטיין ועוד.

אוסף בנק דיסקונט נוסד בשנות ה-60 כאוסף פרטי של משפחת רקנטי, בעלי הבנק באותה עת. כיום הוא מונה יותר מ-2,000 עבודות, שנרכשו במשך 50 שנה. זהו אוסף מקיף ויחיד מסוגו של אמנות ישראלית בלבד. תהליך הבחירה ביצירות יוצר רצף כרונולוגי של תיעוד האמנים הבולטים ב-100 שנות אמנות ישראלית. מטבע הדברים, כיוון שמדובר באוסף תאגיד, הבחירות הן שמרניות ולא מציגות אמנות פרובוקטיבית, פוליטית או שנויה במחלוקת.

לצד אוצרת האוסף, שולמית נוס, הוקמה בשנת 2003 ועדה מייעצת לאוסף, שתפקידה למפות אותו, לנהל את תהליך הרכישה, להשלים ולעדכן את האוסף, וכן לחשוף את היצירות לקהל. זאת באמצעות תצוגת קבע במשרדי הבנק ובסניפיו וכן בהשאלות לתערוכות במוזיאון ישראל, במוזיאון תל-אביב, במוזיאון אשדוד או כמו בתערוכה זו בבית ראובן.

בתערוכה יוצגו עוד עבודות של מרדכי לבנון, משה מוקדי, יוחנן סימון, יחזקאל שטרייכמן, אביגדור סטימצקי, לאה ניקל, רפי לביא, עופר ללוש, עסאם אבו-שקרא, אלי שמיר ומשה קופפרמן (שיצירותיו נרכשו על ידי משפחת רקנאטי בשנת 1965 כאשר האמן טרם זכה לחשיפה ולפני זכייתו בפרס ישראל) ואחרים. בין האמנים העכשוויים והצעירים יוצגו עבודותיו של גל ויינשטיין "דמות עם שואב אבק" והווידיאו-ארט "רעידת אדמה בקמצ'טקה", עבודת הווידיאו "פס" של טלי נבון ועבודה של טל מצליח.

אשר למרצ'נדייזינג האמנותי עם ויזה כאל, אומרת נוס, כי סדרת כרטיסי האשראי נוצרה מתוך החלטה של הבנק לעודד ולקדם את המודעות לאמנות ישראלית בקרב הקהל, בפעילות יצירתית עם החברות-הבנות כמו ויזה כאל. במקרה זה נבחרו 10 אמנים: אריק מירנדה, אליעז סלונים, טלי נבון, עמית קבסה, קרן שפילשר, יחזקאל שטרייכמן, דויד מיטל, אלון רזגור, שי אזולאי וינאי נבון, צעיר המשתתפים.לכל אחד עבודה אחת המוטבעת על כרטיס אשראי בחינם, בהזמנת הלקוח. כך נוצרה מעין תערוכה בזעיר אנפין, שאותה פוגש הקהל כשהוא שולף את הארנק. או כמו שאמר האמן אריק מירנדה: "מעכשיו אפשר לגהץ עליי".

מוזיאון בית ראובן, רחוב ביאליק 14, תל-אביב. ב'-ו': 10:00-15:00; ג' 10:00-20:00; שבת 11:00-14:00 א' סגור.