חובת דיווח על שימוש בחוו"ד במיסוי לא תיכלל בחוק ההסדרים

המאבק של לשכת עורכי הדין, באמצעות פורום המסים שלה, נגד הכללת חובת דיווח על חוות-דעת מקצועיות של מומחי מס בחוק ההסדרים, נשא פרי

דוחות כספיים/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דוחות כספיים/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

המאבק של לשכת עורכי הדין, באמצעות פורום המסים שלה, נגד הכללת חובת דיווח על חוות-דעת מקצועיות של מומחי מס בחוק ההסדרים, נשא פרי. הערב (ב') נקבע כי סעיף חובת הדיווח על שימוש בחוות-דעת מקצועית יפוצל ולא ייכלל בחוק התוכנית הכלכלית לשנים 2015 ו-2016.

במסגרת הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2015 ו-2016 ביקש משרד האוצר להחיל חובת דיווח על נישומים בקשר לייעוץ מס שיקבלו ממייעצים, בהם רואי חשבון, יועצי מס ועורכי דין.

הסעיף עורר התנגגות רבה בקרב המייצגים, וגם לשכת עורכי הדין, הן בדיונים בוועדת הכספים והן באמצעות מכתבים ששלחה לשרים בכירים ולחברי ועדת הכספים, טענה כי הצעת החוק, ככל שתהפוך לחוק, עלולה לפגוע מהותית בחיסיון בין עורך הדין ללקוחו.

"הצעת החוק מבקשת לקבוע חובות דיווח רחבות ביותר אשר יסכלו את יכולתם של נישומים להתייעץ בצורה חופשית, באופן שיאפשר להם למצות את זכויותיהם תוך קיום כל חובותיהם", נכתב במכתב התנגדות הלשכה להצעת החוק המדוברת.

בתום מאבק ארוך בשבועות האחרונים הצליחה לשכת עורכי הדין, ביחד עם לשכת יועצי המס ולשכת רואי החשבון, לשכנע את יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, לפצל את הסעיף מחוק ההסדרים, באופן שהוא לא ייכלל בחוק התוכנית הכלכלית לשנים 2015 ו-2016. הסעיף, כך סוכם, יידון בנפרד באופן מסודר ומעמיק מול הלשכות המקצועיות.

את המאבק ניהלו יושבי-ראש פורום המסים בלשכת עורכי הדין, עו"ד ורו"ח יוסי אלישע ועו"ד טל עצמון, והממונה על פורום המסים בלשכה, עו"ד מיטל שחר.