מהפך מרענן עובר על העיר לוד - הנה אירוע שכדאי לנסות

לוד הנוצרית חוגגת בשבוע הבא את יום ג'ורג' הקדוש, ולצדו גם שוק לילה ואוכל, מיזם של נשים יהודיות וערביות תושבות העיר

בחודשים האחרונים עובר על העיר לוד מהפך מרענן, ומתקיימים בה אירועים מסוג שלא היה כמותם בעיר. בשבוע שעבר למשל התקיים בה פסטיבל קולנוע חברתי, ראשון מסוגו בארץ. הסרטים הציגו זוויות ופנים לא מוכרות של העיר - סרטים על הדו-קיום היהודי-ערבי בעיר, על הגרעין התורני בלוד, על נוער בסיכון שנרתם למען כלבים, על אמנות רחוב ועוד.

עוד מיזם ברוח זו הוא שוק הלילה של לוד העתיקה - יוזמה של נשים יהודיות וערביות תושבות העיר, שרתמו למיזם גם את עמותת ג'ינדס ואת עיריית לוד. השוק פועל ללא כוונת רווח, ומטרתו העיקרית היא לתת דחיפה להתפתחות כלכלית בעיר ולמקם את לוד העתיקה על מפת הטיולים.

בשוק יהיו עשרות דוכנים של אוכל, בגדים, תכשיטים ואמנות, ולצדו יתקיימו מופעים מוזיקליים של הרכבים מקומיים. הדוכנים וההופעות אמורים לשקף מגוון של קהילות ותרבויות: האתיופית, הבדווית, הרוסית, ההודית, הגיאורגית, הערבית, המרוקאית ועוד. גם התרבות הקולינרית המגוונת תיוצג במבחר מאכלים - מרוקאיים, קווקזיים, אתיופיים, ערביים ואחרים.

המבקרים יוזמנו להתנסות בסדנאות בישול של המטבחים הערבי והאתיופי (הכניסה לשוק חופשית, סדנאות הבישול בתשלום), וליהנות גם מדוכני אוכל הודי, דים סאם ואפילו אוכל טבעוני. הפעם מצטרפים לשוק הלילה גם בעלי דוכנים משוק רמלה-לוד המהולל, ו"על הדרך" יוכלו המבקרים גם לעשות קניות של ירקות ופירות טריים לשבת (חמישי, 19.11, 22:00-18:00 בחאן חילו, רחוב מחנות קפריסין 6 לוד. כניסה וחניה בשפע ללא תשלום. במקרה של גשם יידחה השוק בשבוע, ל-26 בנובמבר. עדכונים בעמוד הפייסבוק "שוק הלילה של ישראל" www.facebook.com/shuklaylalod).

השוק יתקיים בחאן חילו, מבנה אבן עתיק, היחיד ששרד מהקסבה הצפופה שהייתה כאן בעבר.

במקביל לשוק יתקיימו סיורים בין אתריה המרכזיים של לוד העתיקה ובהם האתר היחיד בעולם שבו כנסייה (סנט ג'ורג'), בית כנסת (שער השמיים) ומסגד (אל-עומרי) חולקים קיר משותף. כדאי לבקר גם בכנסיית סנט ג'ורג' המפוארת (הסיורים במחיר סמלי של 20 שקלים לאדם).

מי שמתעניין בטקסים נוצריים, כדאי לו להגיע ללוד שלושה ימים קודם, ב-16.11. אז ייערך בכנסיית סנט ג'ורג', הסמוכה לחאן חילו, חגו של ג'ורג' הקדוש. לפי המסורת, ביום זה הובא כאן לקבורה ראשו הערוף של הקדוש, שמת כמרטיר.

האירוע צבעוני ומרשים: מאות צובאים על הכנסייה העתיקה, לבושים בגדי חג. ילדים המחופשים לקדוש חובשים כובע מעוטר נוצות, לובשים גלימה אדומה ואוחזים בחרב צעצוע. באולם הכנסייה הגבוה, שבמרכזו תלויה נברשת ענק, נערכת תפילה חגיגית. המאמינים נדחקים אל קברו של הקדוש. על המצבה אגן מלא שמן, הנחשב לפלאי. לצד המצבה מדליקים נרות, ומושחים מהשמן כסגולה נגד מחלות ושאר רעות. בהמשך הבוקר נערכת ברחובות העיר תהלוכה חגיגית של תנועות הנוער הנוצריות, המסתיימת בכנסייה. לאורך נתיב התהלוכה מוקמים דוכני משקאות, מאכלים ותשמישי קדושה עממיים.

דמותו של ג'ורג' הקדוש כרוכה במסורות ובמיתוסים שונים. מסופר שהוא נולד בלוד במאה השלישית לספירה, בימי הקיסר דיוקליטיאנוס, צורר הנוצרים. בבגרותו גויס ג'ורג' לצבא רומא, אך נתפס מקיים בסתר פולחן נוצרי והוכרח לחזור בו. כשסירב, נגזר מותו. הוא נכפת לגלגל עינויים, ובהמשך נערף ראשו והיה למרטיר. בזכות עברו הצבאי נקשר בדמותו חוסן יוצא דופן. לימים, שולבה במורשתו דמותו של פרסיאוס, הגיבור היווני שהציל את אנדרומדה ממפלצת הים. מאז הוצג ג'ורג' כגיבור חיל, שממרום מושבו על סוס דוהר, דוקר בחנית ארוכה דרקון נורא המסמל את האנטי-כריסטוס - כל המתנגד לאמונה הנוצרית (לעתים מוצג בדמותו של דיוקליטיאנוס עצמו).

בהדרגה, הפך לפטרון ארצישראלי מקומי חשוב המעניק ביטחון והגנה, משחרר ממחלות נפש וגוף ומגן מכל רע. דמותו נכרכה גם בדמויותיהם של אליהו הנביא ושל אל-חאדר המוסלמי. כשהצלבנים הגיעו ארצה, הם אימצו את דמותו כמגן מפני פגעי ים. כך היכה ג'ורג' שורשים עמוקים באנגליה והפך לפטרונה. הוא משמש גם כפטרונה של גיאורגיה, כפטרונה של העיר מוסקבה ושל מקומות נוספים.

גם ללא הקהל הגודש את הכנסייה ביום חג, המבנה העצום מרשים ביותר. עם זאת מיד מבחינים שמשהו בו לא פרופורציונלי, ואכן רוב אולם התפילה חסר. הכנסייה נבנתה בתקופה הצלבנית כאחת הכנסיות הגדולות בארץ, אבל במצוות הסולטן הממלוכי בייברס הוחרבה ב-1268 ועל חורבותיה הוקם המסגד אל-עומרי. אם מבקשים בנימוס, ניתן לבקר במסגד, שבתוכו משולבים עמודי שיש וכותרות מהכנסייה.

בדרך ללוד או ממנה כדאי לעצור בצומת גשר לוד ולהעיף מבט בגשר ג'ינדס העתיק, אתר מרשים ומוזנח. על הגשר כתובת הקדשה של בייברס הממלוכי, ומשני עבריה סמלו - אריות משחקים בחולדות, המסמלות את הנוצרים הנפחדים, שפטרונם הוא סנט ג'ורג'.