כך מתכנן צה"ל להתמודד עם הקיצוץ הצפוי בתקציב הביטחון

כחלק מהקיצוץ המתוכנן בצבא תוגש לרמטכ"ל תוכנית "פיצויים" - צמצום מספר החיילים בתפקידי מינהלה מחוץ לצה"ל, דוגמת מורות חיילות וחיילים במשרד הביטחון

בעקבות הפרסום על הצמצום המסיבי שצה"ל הולך לקראתו במסגרת התוכנית הרב-שנתית "גדעון", מתברר כי באגף כוח-אדם (אכ"א) מתכננים שורת צעדים שמטרתם לפצות על הפיחות במספר המשרתים בסדיר ובקבע.

בעקבות הפרסום על הצמצום המסיבי שצה"ל הולך לקראתו במסגרת התוכנית הרב-שנתית "גדעון", מתברר כי באגף כוח-אדם (אכ"א) מתכננים שורת צעדים שמטרתם לפצות על הפיחות במספר המשרתים בסדיר ובקבע.

במוקד התוכנית, שתובא בפני הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי אייזנקוט, ביטול תקנים של חיילים שמשרתים ביחידות מחוץ לצה"ל (ימ"לים), כמו שב"כ, משרד הביטחון והמוסד - בדגש על תפקידי מינהלה. גם מורות חיילות הועלו כתפקיד שאין הצדקה לקיומו. מספרם הכולל של חיילים בימ"לים מוערך כיום בכ-5,000. הכוונה היא להשיב את אותם משרתים לשורות הצבא.

פעילות הימ"לים נעשית במסגרת צו שמחודש כל חודש דצמבר, אלא שהפעם הוא לא יחודש סתם כך. לוואלה! NEWS נודע כי באכ"א מתכננים להציג לאייזנקוט כבר בשבועות הקרובים את התוכנית לקיצוץ דרמטי של חיילים וחיילות ביחידות מחוץ לצה"ל. "אנחנו רוצים לכתוש את זה", אמרה השבוע קצינה בכירה באגף כוח-האדם בהתייחס למהלך והוסיפה: "אני מדברת על צמצום בצורה משמעותית, בעשרות אחוזים".

בתחילת העשור הקודם מתח מבקר המדינה ביקורת על התנהלות משרד הביטחון והצבא בנושא, בטענה שאין מדיניות ברורה לגבי המכסות ותנאי השיבוץ בימ"לים. לפני כשנתיים הוחלט על קיצוץ בימ"לים, אך הוא בא לידי ביטוי במספרים קטנים - לא יותר מעשרות בודדות של תקני חיילים וחיילות שחזרו לצבא.

הפעם מתכוונים בצה"ל להשיב לשירות סדיר תקנים בהיקף גבוה בהרבה. בעלי תפקידים בעלי אופי שירות סמי-צבאי כמו שב"ס, משטרת ישראל ומג"ב לא אמורים להיפגע, אך בעלי תפקידי פקידות ומינהלה צפויים לחזור לחסות תחת כנפיו של צה"ל. "אנחנו צריכים את החיילים בשירות", הסבירה הקצינה הבכירה את המהלך שצפוי לגרום לסערה במערכת הביטחונית שכן לשכות רבות מחוץ לצבא כוללות היום חיילים וחיילות.

"לשרת בימ"לים זה חשוב במקום שבו זה מחובר למשימה הצבאית", הסבירה. "אבל במקום שבו זה שירות למען הקהילה - אפשר לעשות את זה גם באמצעות גיוס בתצורה אחרת. בסוף זה עניין של צרכי צה"ל. נקצץ בכל מקום שהוא פקידות ומינהלה".

נוסף על עניין הימ"לים, יתקיים קיצוץ בחלקים שונים בצבא, בהם יחידת הצנזורה הצבאית, הרבנות ומחלקת מדעי ההתנהגות - כך לדברי קצין בכיר בצבא. כמו כן, גם הפרקליטות הצבאית עתידה להיפגע מהקיצוצים, וכן 25% מתקציב יועץ הכספים של הרמטכ"ל, ומיחידת הגששים. עוד הסביר הקצין הבכיר, כי "300 משרתי הקבע המשמשים כנהגי ביטחון יוחלפו בנהגים בשירות סדיר".

עוד החליט אייזנקוט, במסגרת תוכנית "גדעון", על האצת הקמת זרוע סייבר וחטיבת קומנדו שתחתיה יפעלו מגלן, דובדבן, אגוז ורימון. בנוגע לתחנת גלי צה"ל, אמר הקצין כי "הרמטכ"ל רוצה להוציא את גלי צה"ל מהצבא - אך לא לסגור את התחנה". הקצין הבכיר הדגיש כי "בצה"ל התחייבו שעד 2017 מספר משרתי הקבע יעמוד על 40 אלף - ואנחנו בדרך לשם".

יחד עם זאת בשבוע שעבר פורסם כי בצבא מתכננים להעביר בעלי פרופיל 64 ליחידות קדמיות - זאת בשל מחסור שנוצר, בין היתר, כתוצאה מקיצור שירות הגברים בארבעה חודשים, שנכנס לתוקפו ביולי.