הערכות: תקציב הביטחון ל-2016 לא יעלה על 60 מיליארד שקל

גורמים באוצר: "אין בתוכנית ההתייעלות של צה"ל מהלכים משמעותיים בתקציב הפנסיה והשיקום - המקומות שבהם נמצא הכסף הגדול" ■ כצפוי: דוח לוקר לא ייושם ■ 2,500 אנשי קבע יפוטרו עד 2017

על פי הערכות, תקציב הביטחון לשנה הבאה לא יעלה על 60 מיליארד שקל: הדיונים שהתקיימו בשבועות האחרונים בין נציגי האוצר בראשות המנכ"ל שי באב"ד לנציגי מערכת הביטחון הובילו להסכמות הקשורות גם לרפורמות מבניות שמתוכננות להיעשות בצבא ברוח תוכנית גדעון שהציג הרמטכ"ל גדי איזנקוט. שלא כמו בעבר, דיונים אלה התקיימו בלי הדלפות מגמתיות, השמצות הדדיות ומשברים מתוקשרים בין שני המשרדים. שר האוצר, משה כחלון, לא מסתיר את שביעות רצונו מסיכומים אלה ובימים האחרונים אמר כי "בקרוב נודיע על רפורמות חשובות במערכת הביטחון, כאלה שחיכינו להן הרבה שנים".

עם זאת, גורמים אחרים שמעורבים בנושא אמרו בהתייחס לתר"ש גדעון כי "עם כל הכבוד לגלי צה"ל ולכל מיני שינויים קוסמטיים שעולים מן התוכנית נעדרים ממנה מהלכים משמעותיים במקומות שבהם נמצא הכסף הגדול, כמו הפנסיות ותקציב השיקום - שני נושאים שגוזלים מיליארדים רבים מתקציב הביטחון מדי שנה".

התוכנית שהציג הרמטכ"ל גובשה בתום סדנה מטכ"לית שנמשכה יומיים. התוכנית המוצעת, שעל בסיסה צה"ל יפעל בחמש השנים הקרובות, כוללת קיצוץ של עד 9% במפקדות; מערכי החינוך והרבנות הצבאית יקוצצו ברבע; מאות נהגים בקבע ישוחררו ואת מקומם יתפסו חיילים בשירות סדיר; תקנים של גששים המשרתים ביחידות השונות של צה"ל יצומצמו משמעותית, וזאת לצד סגירת חטיבה מרחבית הכפופה לפיקוד דרום וביטול של אחד המחוזות בפיקוד העורף. בין ההמלצות של הרמטכ"ל במסגרת התוכנית הרב-שנתית (תר"ש) גדעון - להוציא את תחנת השידור הצבאית גלי צה"ל מאחריות הצבא ולהעבירה ככל הנראה למשרד הביטחון. העלות השנתית של גל"צ היא כ-40 מיליון שקל (כ-20 מיליון שקל מתקציב הביטחון וכ-20 מיליון שקל ממכירת חסויות ופרסום). יחידת היועץ הכלכלי לרמטכ"ל (יועכ"ל) צפויה לעבור אף היא קיצוץ של 25%.

לצד שינויים אלה, מציעה תר"ש גדעון גם שינויים במודל הקבע של צה"ל: שינויים אלה כוללים צמצום מערך הקבע של הצבא בכמה אלפים, כך שמספר משרתי הקבע יעמוד על 40 אלף איש. התוכנית שהציג הרמטכ"ל כוללת גם שער יציאה חדש למשרתים בקבע, בגיל 35. משרתי הקבע עומדים לפני שער ראשון בגיל 28, ואם הם עוברים אותו הם נכנסים למה שמכונה "קבע מובהק". בשער היציאה הנוסף, יוערך שירותו של משרת הקבע ובהתאם לאופק השירות שלו ונחיצותו למערכת ייקבע אם ימשיך בשורות הצבא לאחר גיל זה או ישתחרר. מי שיצלח את השער הזה יישאר בקבע עד הגיעו לגיל הפרישה.

עוד עולה מהתוכנית שכל אנשי הקבע שיגיעו לגיל פרישה יקבלו פנסיה, בלי קשר לאופי שירותם. זאת, בשונה מההמלצה של הוועדה לבחינת תקציב הביטחון בראשות האלוף (במיל') יוחנן לוקר ולפיה רק מפקדים במערך הלוחם יהיו זכאים לפנסיה. גורמים צבאיים אמרו כי "המודל החדש יאפשר חיסכון בעלויות ויאפשר את הצערת הצבא". עם זאת, שינוי כזה כרוך באישור שרי הביטחון, האוצר וראש הממשלה. עוד אמרו הגורמים הצבאיים כי אם התוכנית תאושר ותצא לדרך - קיצוץ מערך הקבע ל-40 אלף משרתים יושלם במהלך שנת 2017 (מדובר על פיטורי כ-2,500 אנשי קבע).

לצד הקיצוצים המוצעים בתר"ש גדעון, מתוכננים עיבוי וחיזוק של מערכים חיוניים, כמו זרוע הסייבר של צה"ל הדורשת משאבים משמעותיים. כך גם לגבי מערכים לוחמים והקצאת תקציבים משמעותיים להצטיידות ולהתעצמות במערך היבשה. בהתייחס לכך הגדיר הרמטכ"ל את היעד של התוכנית: צבא "חד, חזק ולוחם".

התקציב מחכה לנתניהו

את עקרונות תר"ש גדעון הציג איזנקוט כבר באמצע יולי האחרון, ימים אחדים טרם פרסמה הוועדה בראשות לוקר את המלצותיה, שבמרכזן הגדלת תקציב הביטחון בהתאם להתייעלות שתעשה מערכת הביטחון. התנגדות עזה של שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון ושל צמרת צה"ל להמלצות לוקר הובילו לדחיקת דוח לוקר לשולי השיח על תקציב הביטחון לשנים הקרובות. אף שוועדת לוקר המליצה על תקציב ביטחון שנתי קבוע של 59 מיליארד שקל, בהצעת תקציב המדינה שתובא לאישור הממשלה בשבוע הבא עומד תקציב הביטחון לשנת 2016 על 56.1 מיליארד שקל. זאת, בזמן שהתקציב הביטחון לשנת 2015 הסתכם בכ-57 מיליארד שקל.

דרישת החברות הביטחוניות

מערכת הביטחון דרשה גם בעבר תוספת תקציבית משמעותית, של יותר מ-60 מיליארד שקל, כדי להבטיח את יכולתה להיצמד לתוכנית האימונים של כוחות לוחמים והפניית משאבים להתעצמות. החלטה סופית על גובה תקציב הביטחון תתקבל ככל הנראה במהלך הימים הקרובים, עם שובו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מביקורו בארה"ב. לנתניהו יוצגו הסכמות שאליהן הגיעו בשבועות האחרונים שרי הביטחון והאוצר. נתניהו הקדים והבהיר כי תקציב הביטחון הסופי יהיה גבוה יותר מזה שמובא בהצעת תקציב המדינה.

בתוך כך וכפי שפורסם לראשונה לפני כשבוע וחצי ב"גלובס", ראשי החברות הביטחוניות מובילים מהלך מול שר האוצר כחלון וראש הממשלה נתניהו בבקשה להגדיל את תקציב הביטחון לשנה הקרובה וזאת כדי להבטיח רכש של צה"ל מהן. מדובר בראשי החברות הביטחוניות הממשלתיות רפאל, תעשייה אווירית ותעש והחברה הפרטית אלביט מערכות. במכתב ששיגרו באחרונה המנכ"לים והיו"רים באותן חברות לשר האוצר ולראש הממשלה הם הביעו חשש כבד כי בסוף שנת 2015 יסתכם הייצוא הביטחוני בכ-4 מיליארד דולר בלבד וזאת בעקבות המשבר בשוק הביטחוני בעולם.

עיקרי תוכנית גדעון
 עיקרי תוכנית גדעון