חשד: מינוי ברס למנכ"ל נתיבי ישראל היה שוחד של ויסניצ'ר

המשטרה חושדת כי אלכס ויסניצ'ר, לשעבר יו"ר נתיבי ישראל, קידם את מינויו של שי ברס למנכ"ל תוך הפעלת לחץ על חברי ועדת האיתור, זאת בתמורה להבטחת חוזים מצד ברס ■ מעצרם של השניים הוארך

שי ברס ואלכס ויסניצ'ר / צילומים: תמר מצפי
שי ברס ואלכס ויסניצ'ר / צילומים: תמר מצפי

בית משפט השלום בראשון-לציון האריך היום (ד') פעם נוספת את מעצריהם של כמה מהחשודים המרכזיים בפרשת השחיתות בנתיבי ישראל (מע"צ לשעבר).

מעצרו של שי ברס, מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר, הוארך בשלישית עד ליום 15 בנובמבר; מעצרו של אלכס ויסניצ'ר, יו"ר החברה לשעבר, הוארך עד מחר; מעצריהם של החשודים מוריס בר-גיל ושמעון בן-דוד הוארך עד ל-15 בנובמבר; והחשודים אלכסנדר סלוצקר ומוחמד מסארווה שוחררו למעצר-בית.

נזכיר כי ב-2 בנובמבר עצרה המשטרה 18 חשודים, ובהם בכירי נתיבי ישראל בעבר ובהווה, ברס, ויסניצ'ר וסימה שלום-לוי; וכן ספקים של החברה, בהם חבר הכנסת לשעבר מיכאל גורלובסקי; בחשד שיצרו מנגנון שיטתי שבמסגרתו קידמו הבכירים בחברה פרויקטים של הספקים בתמורה לשוחד וטובות הנאה שונות. זאת, תוך ביצוע עבירות שוחד, מירמה, הלבנת הון ועבירות נוספות הנאמדות בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים.

במהלך החקירה תפסה המשטרה יומן שניהל אחד החשודים, איתן איידלמן, שבו תיעד לכאורה את העברות כספי השוחד או את חלקן.

במהלך הדיון בהארכת מעצרו של ברס היום, התברר כי המשטרה חושדת כי המינוי של ברס למנכ"ל נתיבי ישראל הוא חלק ממערכת השחיתות ונעשה בהשפעת ויסניצ'ר.

נזכיר כי לפי החשד, ברס וויסניצ'ר שיתפו ביניהם פעולה, כאשר ויסניצ'ר שיחד לכאורה את ברס, ובתמורה ברס הבטיח לפי החשד מתן חוזים למתכנני מיזמים וליועצים שמקורבים לויסניצ'ר.

באת-כוחו של ברס, עו"ד גליה כהן, הטיחה בנציג המשטרה, מפקח סלבה מרון, כי ברס נבחר בהליך תקין על-ידי ועדת איתור מקצועית, שעימה נמנו בין היתר מיכה גולדמן, עו"ד ברוריה לקנר, עו"ד ריקי קראוס ועו"ד סעיד סמור.

חוקר המשטרה השיב כי "יש עוד המון פעולות חקירה שיש לבצע, והראיות מתחזקות מיום ליום, גם בעניין המינוי של החשוד".

"אתה מודע לזה שמר ברס, קודם לתפקידו כמנכ"ל נתיבי ישראל, היה 5 שנים מנכ"ל נתיבי איילון?", שאלה הסנגורית.

"בסדר. היו עוד מועמדים לא פחות טובים ממנו", השיב החוקר מרון.

"אתה מסביר שוועדת האיתור שמורכבת מאנשים בכירים ותהליך מאוד ממושך היה כלום, שויסניצ'ר בחר אותו?", הקשתה הסנגורית.

והחוקר ענה: "כן. כן נגבו עדויות מחברי וועדת האיתור".

בהמשך טענה הסנגורית כי היחסים בין ויסניצ'ר וברס אינם טובים, לכן ובין היתר החשד עליו מדבר החוקר אינו הגיוני.

כמו כן אמרה הסנגורית כי חוקרי המשטרה הטיחו בברס במהלך חקירתו כי הוא קיבל החלטה שנוגעת לשכר מנהלי הפרויקטים (שעבדו עם החברה, ח"מ), ובאופן זה לכאורה הוא השפיע על הכספים שהם מקבלים.

"תאשר לי שאתם הטחתם בברס טענה שהוא השפיע על המתכננים ועל מנהלי הפרויקטים, לא על אופן הבחירה שלהם אלא על השכר שאותו הם מקבלים, והפניתם אותו להחלטה שלו שהתקבלה בעניין הזה לגבי הגדלת השכר", אמרה עו"ד כהן. החוקר לא סיפק תשובה לדבריה.

בסופו של הדיון, כאמור, הורה השופט על הארכת מעצרו של ברס, תוך שציין כי "התווספה ראיה הנוגעת לחשד בדבר לקיחת שוחד" נגדו.

בדיון בהארכת מעצרו של ויסניצ'ר, המיוצג בידי עו"ד נתי שמחוני, אמר נציג המשטרה, בין היתר, כי "כיוון שמדובר באחד החשודים המרכזיים, רוב הפעולות שאנחנו צריכים לבצע הן בעניינו של החשוד".

במהל הדיון במעצרו של מוריס בר-גיל התברר כי המשטרה ביצעה האזנות סתר לחלק מהחשודים, וכי היא מעמתת אותם בחקירה עם ההאזנות הללו. כמו כן שב ועלה נושא היומן שניהל איידלמן ואשר תיעד לכאורה את העברות השוחד או חלקן. חוקר המשטרה צין כי בר-גיל מופיע ביומן המכונה "יומני היקר".

סנגורו של בר-גיל, עו"ד חיים אברג'יל, שאל את החוקר מדוע בר-גיל לא נשאל שאלות בנוגע לאותו יומן. "יש התנהלות של החקירה, לא ניתן היה לחקור אותו במהלך התקופה הזו, שכן הוא לא הרגיש טוב ולא יכל להיחקר", הסביר החוקר.

נזכיר כי אתמול (ג') עצרה המשטרה במסגרת חקירת הפרשה את הלוביסט והפעיל הפוליטי ישראל יהושע, החשוד כי קיבלת מנתיבי ישראל חוזה ייעוץ בזכות דיל שנרקם בין ברס לויסניצ'ר ולאחר שויסניצ'ר ביקש זאת מברס.