ניתוח מודיעיני חושף: כך הפיל דאע"ש את המטוס הרוסי

מיקום הפצצה, שיטות ההחדרה והאפשרות שלארגון הטרור הייתה עזרה מבפנים: ניתוח מודיעיני חדש חושף כיצד הופל המטוס הרוסי שלב אחר שלב ■ צפו בווידאו

התרסקות המטוס הרוסי / צילום: רויטרס
התרסקות המטוס הרוסי / צילום: רויטרס

בימים האחרונים מתחזקת הערכה שמטוס הנוסעים הרוסי שהתרסק בסיני אכן נפגע מפצצה שמישהו הכניס לתוכו. על פי מידע שהועבר בין היתר גם ממודיעין ישראלי מעריכים שפצצה שהוחדרה לבטן המטוס על ידי פעילי דאע"ש, חלקם בעלי "מבטא בריטי", הובילה להתרסקות המטוס הרוסי‎. רונן סולומון, מנהל הדף "אינטלי טיימס-מודיעין חדשותי", חוקר מודיעין ואינטרנט שגם עבד בעבר בתחום של אבטחת שדות תעופה, חקר את הנושא ומאמין שהצליח לעלות על המסלול האפשרי של הפצצה. וכדי לענות על השאלה כדאי לשים לב לשני פרטים מעניינים מזירת ההתרסקות, כאשר הראשון זה העובדה שהמטוס התפרק באוויר לשני מקטעים מרכזיים: מקטע הזנב האחורי ומקטע תא הנוסעים והקוקפיט.

סולומון מסביר שעל פי התמונות שיצאו מזירת ההתרסקות, ניתן להבחין שזנב המטוס נקטע בעודו באוויר מהדף הפיצוץ, ונתלש מגוף המטוס העיקרי מהחלק של אזור המטבח האחורי ובתי השימוש - כשהוא מותיר אזור מרוסק מבפנים אך ללא סימני בעירה מבחוץ, למרות מיקום המנוע האחורי. "כל זה מלמד שמוקד הפיצוץ אירע באותה נקודה וגרם לקטיעה המהירה של הזנב והמנוע האחורי, ועמו לקטיעת צינורות הדלק שמחוברים לאורך הדרך אל כנפי המטוס והמנועים", כל זה מרמז כי הפצצה הוטמנה באחד מבין שלושת המקומות הבאים: מטבח המטוס, או תאי השירותים, או תא המטען האחורי של המטוס. כמו כן, על חלק משברי המטוס יש סימני רסס כלפי חוץ, מה שמלמד שמקור הפיצוץ אכן היה בתוך המטוס.

"לגבי בחינת האפשרויות של איך החדירו את הפצצה אז בשלב זה כך אומר סולומון לא ברור האם ברשימת הנוסעים של המטוס הרוסי זוהו חשודים פוטנציאליים. אולם מעדויות הנוסעים ברור כי ניתן היה להבריח במסלול קליטת הנוסעים, מרכיבי חבלה אל תוך המטוס כדוגמת מטען נפץ שהוסלק במזוודת נוסעים, או חומר נפץ נוזלי שנישא על ידי המפגע עצמו. נוסעים טענו שהתאפשר להם להעביר בקבוקי משקאות אל תוך המטוס וכי מכונות השיקוף והמגנומטרים לא פעלו כראוי". כלומר ישנה אפשרות שמחבל מתאבד עלה למטוס עם חומר נפץ לא רב. האפשרות השנייה והפחות מתוחכמת להחדרה, היא שלמפגעים הייתה גישה מבפנים לאחד מבין שני אזורי ההכנה של המטוס לטיסה. אזור העמסת מטעני הנוסעים או צוותי הכנת הטיסה. במקרה שכזה, יתכן ומטען החבלה הוסלק בתוך מזוודה או באחד מהקונטיינרים לאחסון מזון שעלו לטיסה ואוחסנו במטבח השירות האחורי, או מטען שהוסלק באחד מחדרי השירות (מטבח או תא שירותים) על ידי אחד מצוותי הניקיון.

לתרחישים של סולומון ניתן לצרף גם חשיפה של הדיילי מייל הבריטי, שם נטען כי ישנה אפשרות שאת המטען החדירו למטען של הנוסעים כבר בבית המלון. עוד נטען שלמלון המדובר יש אבטחה לקויה, ובנוסף שהם משתמשים בגלאים מזויפים. מה שבטוח הוא שאם יש משהו שעולם התעופה לא אוהב זה חידות לא פתורות. כל מטוס שנופל מביא לחקירת ענק מבלי להתחשב בנושא הפיננסי, כאשר המטרה העומדת לנגד עיני כולם היא למנוע את נפילת המטוס הבא. רק שבמקרה הזה יש לא מעט אינטרסים - רוסים, מצרים בריטים ועוד - ונכון להיום היחידים שיודעים מה באמת קרה, אולי, הם אנשי דאע"ש. לדבריהם, הם ישחררו בתקופה הקרובה סרט שימחיש איך ביצעו את פיגוע הטרור הרצחני.