מיני מבחן דרכים: מיצובישי טרייטון - המיסוי עושה לו עוול

בעולם, הטרנד הנוכחי הוא דווקא להעניק לאנשי הצווארון הכחול תנאי מחיה הולמים ואפילו קצת סטטוס ■ בישראל רחוקים מזה

ברוב העולם, הטנדר הוא ידידם הטוב ביותר של אנשי הצווארון הכחול. הכלים הללו מתוכננים עבור משימות קשוחות ושוחקות של הובלה, גרירה, נסיעה בשטחים חקלאיים, שינוע צוותי עבודה בשטח קשה עבירות וכדומה. אלו הם כלי עבודה שאין להם תחליף, וכך גם מתייחסות אליהם רשויות המס. בכל אחת מארבע היבשות של הגלובוס נהנים הטנדרים מהטבות מס, שיכולות לנוע בין פטור מלא ממס רכישה ומע"מ ועד פחת מואץ.

בישראל, כרגיל, לאוצר יש הגיון משלו. לפיכך, החליט מישהו לפני שנים רבות ברשות המסים, שהטנדרים הקלים הם בחזקת מקלטי מס מתוחכמים, שמאפשרים לעוסקים מורשים נהנתנים לגזול מהמדינה את המס המגיע לה. כתוצאה בוטלו כל הטבות המס עליהם. היום רכישת טנדר קשוח לעסק אינה שונה, מבחינת מיסוי, מרכישת מרצדס ספורט. מכיוון שמדובר בכלים יקרים, התכווצו המכירות בשוק הטנדרים בישראל לאחוזים בודדים מהשוק.

בעולם, הטרנד הנוכחי הוא דווקא להעניק לאנשי הצווארון הכחול תנאי מחיה הולמים ואפילו קצת סטטוס. מיצובישי טרייטון החדש ממחיש זאת היטב עם עיצוב חיצוני נאה, חלקלק וספורטיבי, שמתהדר בגריל כרום ענק, שבוהק למרחקים.

נודה ונתוודה: שנים רבות לא נכנסנו לתא הנוסעים של טנדר חדש, והמפגש עם הקבינה הכפולה של הטרייטון היה סוג של הלם תרבותי. את סביבת המחיה הקשוחה והספרטנית שהייתה זכורה לנו, מחליף כעת תא מהודר בנוסחSUV עדכני. עמדת הפיקוד נראית מודרנית ועשירה עם מערכת מולטימדיה מבוססת אנדרואיד, הגה ספורטיבי למראה, ואפילו מתגי הגה להעברה ידנית של ההילוכים. בידוד הרעשים מרשים והמושבים מעניקים תמיכה הולמת, אפילו מאחור. המיקום הגבוה מעל הכביש יוצר תחושת ביטחון, אם כי לכניסה ויציאה נדרשת מידה של אתלטיות. מידותיו של משטח המטען דומות למקובל בז'אנר, פלוס מינוס.

הופתענו לטובה גם מעידון המתלים. הטנדרים מהדור קודם טילטלו, בחשו והקפיצו את הנוסעים. הטרייטון משכך בצורה מכובדת את רוב תחלואי האספלט הישראלי ומשכך כראוי גם על דרכי עפר משובשות, ללא מטען מייצב מאחור. כמובן שהנוחות והניהוג הם לא ברמה של פרייבט בשל היגוי די מעורפל ונטיית גוף לא מבוטלת בפניות הדוקות. לא ערכנו לכלי מבחן שטח כהלכתו, אך הוא זלל ללא קושי את כל השבילים הצדדיים שהצבנו בפניו. מערכת הנעה כפולה מקצועית, מרכב קשוח ומרווח גחון רציני מגלמים פוטנציאל לצליחת כל אתגר עבירות מקומי.

באגף ההנעה אפשר לשכוח מדיזלים רועשים וקצרי נשימה. מנוע אלומיניום מתוחכם 2.4 ליטר עם 181 כ"ס ו-44 קג"מ, שמשודך לתיבה אוטומטית רהוטה, מעניק לו מספיק דחף כדי לקצר במהירות מרחקים ארוכים וגם דחף שופע ומבוקר בשטח, שמתחרה עם כל ג'יפ יוקרה.

הטרייטון הוא דוגמה טובה למה שאנחנו מחמיצים: רכב עבודה קשוח, שימלא בקלילות כל משימת עבודה או פנאי נפוצה מבלי לפגוע באיכות החיים של הנוסעים בו. אבל עם מחיר שנע בין כ-218 ל-243 אלף שקל לדגם הנעה כפולה, וללא כל הטבת המס, הוא ימשיך להיות מנת חלקם של חסרי האלטרנטיבות (ושל מנהל הרכב הממשלתי).