מדינה עושקת אזרחיה: לאן הולך העודף שלכם מאוטובוסי דן

נוסעים בקו 1 של דן לא מקבלים עודף ממכונות הכרטוס האוטומטיות שנמצאות על האוטובוסים ■ תגובת משרד התחבורה לשאלה לאן הולך הכסף תרגיז אתכם במיוחד

אוטובוס דן / צילום: תמר מצפי
אוטובוס דן / צילום: תמר מצפי

בחודש יולי השנה כתבנו באתר "גלובס" על בקשה לתביעה ייצוגית בהיקף מוערך של מיליוני שקלים נגד חברת האוטובוסים דן, בטענה כי נוסעים בקו 1 של החברה, "הקו האדום" המקדים לרכבת הקלה שנוסע בתוואי שבו הרכבת הקלה בגוש דן אמורה לפעול, לא מקבלים עודף ממכונות הכרטוס האוטומטיות שנמצאות על האוטובוסים.

התובעים העריכו את היקף חיובי היתר של חברת דן במיליוני שקלים, וטוענים כי היא התעשרה שלא כדין על חשבון הנוסעים. התובעים מבקשים שדן תשיב לנוסעים את כספי שכר הנסיעה שנגבו מהם ביתר ושלא כדין, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית, וכן דורשים מבית המשפט שיחייב את דן לספק פתרון שיאפשר קבלת עודף במעמד רכישת הכרטיס במזומן במכונות, ובכך ימנע את חיובי היתר בעתיד.

חברת דן צריכה להגיש כתב הגנה בביהמ"ש עד סוף דצמבר ולאחר מכן יתקיים דיון בבקשה לייצוגית.

ומה קרה מאז? לא הרבה.

למערכת "גלובס" ממשיכות להגיע תלונות של צרכנים בעניין ואחת כזו היא של ס', נוסעת קבועה בתחבורה ציבורית. ס' מסתייעת לא אחת בקו 1 בכדי להגיע למקום עבודתה ובמרבית הפעמים, משלא מצטיידת בסכום מדויק של 90 אגורות, היא מכניסה למכונה סכום של 7 שקלים - וזו כאמור לא משיבה לה כנדרש עשר אגורות (שבוודאי מצויים בשפע בתוכה) כעודף ועסקה צרכנית תקינה, חוקית ומתבקשת.

מתגובה עדכנית שקיבלנו ממשרד התחבורה עולה כי מדובר לא פחות מעושק של המדינה את אזרחיה - בחסות החוק, ולאוו דווקא עוולה צרכנית של החברה. התגובה של המשרד זהה לזו שניתנה ל"גלובס" בחודש יולי, אבל הסיפא מקומם במיוחד: "מדובר בקופות תשלום אוטומטיות, המיועדות לקלוט את דמי הנסיעה של הנוסעים בלבד. קופות המחזירות עודף, הינן גדולות יותר ושונות מהמכונות הקיימות באוטובוסים, ולא ניתן להתקינן בשל גודלן הרב (נדרשת לכך כספת, ומורכבות ההפעלה שלהן בעייתית). הנוסעים בקו 1 יכולים לקבל עודף חזרה באחת מעמדות השרות הקיימות בחברת 'דן', או לפנות לחברה לקבלת העודף, באמצעות העברה בנקאית בכל סכום שהוא".

לאחר שהקשנו ושאלנו את משרד התחבורה לאן הכסף הזה הולך, הגיעה התגובה המקוממת במיוחד: "לקופת המדינה", לדברי המשרד. אם זה לא עושק בחסות החוק - אז מה כן?

חברת דן מצידה מגלגלת כמובן את האחריות למשרד התחבורה, ומוסרת כי "התקנת המכונות באוטובוסים בוצעה ע"פ אישור משרד התחבורה ובשיתופו. הדרישות היו לפרסם לקהל שהמכונה אינה נותנת עודף והכסף העודף 'נצבע' (מונח בצד) בנפרד. המשמעות, הכסף לא שייך לחברת 'דן' ומשרד התחבורה מחליט לאן הכסף ייועד".

וזה עוד לא הסוף: "כל מי שלא קיבל עודף, יכול לקבל בכל עמדת שירות במיידית בהצגת קבלה או לשלוח את הקבלה למשרדי החברה לפי הכתובת שמופיעה בשילוט ליד המכונות ולקבל את הכסף באמצעות העברה בנקאית, או בצ'ק. אין זמן מוגבל שבמסגרתו ניתן לקבל את ההחזר". נחדד את הדברים אם פספסתם - ס' וכמוה יתר הנוסעים שכספם לא הושב להם מוזמנים לשגר מכתב - שהבול שעל גבי המעטפה יהיה יקר יותר מהסיבה שלשמה טרחו בכלל - ולחכות לצ'ק בסכום של שקל או שניים או אולי שלושה. כמה נוסעים יעשו את זה? לא רבים כנראה וכך הקופה העלומה מתמלאת לה בנחת.

בינתיים, אם אתם לא רוצים להיות תורמים בעל־כורחכם, תתחילו לאסוף מטבעות של 10 אגורות, ואם זה לא יצלח - לפחות תתחילו לקוות שבכסף הנערם לו בקופת המדינה אפשר יהיה לממן קופה אוטומטית שבלבה לא רק כספת, אלא גם צרכנות בסיסית והוגנת הכוללת החזרת עודף לצרכנים.