בלון החמצן הבלעדי של הכדורגל האיטלקי

76% מההכנסות של לאציו ב-2014/15 הגיעו מזכויות שידור; גם הדוגמאות של מילאן ויובנטוס מוכיחות: מכירת כרטיסים ומנויים מייצרת כסף קטן במיוחד למועדוני הסרייה A, בעוד המטמון נמצא בטלוויזיה

לאציו, סרייה A, ליגה איטלקית / צלם: רויטרס
לאציו, סרייה A, ליגה איטלקית / צלם: רויטרס

עד כמה אדירה התלות של מועדוני הליגה האיטלקית בהכנסות מטלוויזיה, ועד כמה עלוב המחזור שהן מייצרות מהאוהדים שמגיעים למשחקים - ניתן ללמוד באמצעות הסיפור של לאציו, כפי שהוא מנותח על-ידי כלכלן הכדורגל לוקה מארוטה: הקבוצה סיימה את עונת 2014/15 עם מחזור של 110.2 מיליון אירו, כאשר לא פחות מ-76% ממנו (!), 84.3 מיליון אירו - מיוחס לזכויות שידור. כך עולה מהדוחות של המועדון שפורסמו לאחרונה.

אצטדיון ה"אולימפיקו" המיושן ברומא בו משחקת הקבוצה נותן את אותותיו גם על היכולת שלה להרוויח כסף ממכירת מנויים וכרטיסים - סעיף שהסתכם ב-9.6 מיליון אירו בלבד אשתקד, למרות שלאציו לא נחשבת לקבוצה קטנה באיטליה, ועל-אף ממוצע צופים של 34.9 אלף איש למשחק בעונה הקודמת (החמישי בגובהו בליגה, על-פי אתר european-football-statistics).

כמעט כל קבוצות הסרייה A נמצאות בפיגור גדול בכל הקשור ליכולת לייצר הכנסות ממשחקי הבית: כהשוואה, לפי נתוני דוחות קבוצות הפרמיירליג לעונת 2013/14 שנאספו על-ידי "הגרדיאן", קארדיף סיטי, הקבוצה שרשמה את המחזור הכולל הנמוך ביותר מבין 20 הקבוצות ששיחקו בליגה האנגלית הבכירה באותה עונה - הכניסה 8 מיליון ליש"ט (כ-11 מיליון אירו) ממכירת כרטיסים ומנויים.

לפי דוח "ליגת הכסף" של "דלויט", קבוצת הפאר מילאן, שאמנם נמצאת בשנים קשות מבחינה מקצועית - הכניסה ממנויים וכרטיסים 24.9 מיליון אירו ב-2013/14, לעומת מנצ'סטר יונייטד שחגגה באותה שנה עם 129.3 מיליון אירו (ויונייטד סיימה את העונה רק במקום השביעי בפרמיירליג). מילאן, אגב, נהנתה מהכנסות טלוויזיה שהיוו 49.1% מכלל המחזור שלה ב-2013/14, יותר מכל סעיף הכנסה אחר; ואפילו האלופה יובנטוס, הקבוצה הבכירה היחידה באיטליה שמחזיקה בבעלות על האצטדיון הביתי שלה ולא שוכרת אותו - רשמה באותה עונה מחזור של 41 מיליון אירו בלבד ממשחקי הבית, פחות מ-15% מסך ההכנסות שלה - בעוד הטלוויזיה יצרה ל"גברת הזקנה" 153.3 מיליון אירו (55% מכלל המחזור; למעלה מ-100 מיליון אירו מתוך כספי זכויות השידור הגיעו מהליגה האיטלקית, והיתר מאופ"א בגין המפעלים האירופיים).

גם אצל לאציו, קשה להתווכח עם המספרים: בחמש העונות האחרונות (2010/11-2014/15) הסתכמו הכנסותיה ב-457 מיליון אירו, כאשר הטלוויזיה הייתה אחראית ל-317 מיליון מתוך הסכום (69.3%). באותה תקופה, הכניסה לאציו רק 45 מיליון אירו ממנויים וכרטיסים, ו-64.5 מיליון אירו מהספונסרים ונותני החסות שלה.