בדיקת "גלובס": 6 אפליקציות שיגנו על הסמארטפון מווירוסים

כל אנשי הקשר, היומן, התמונות, המיילים והתזכורות שלנו מאוחסנים בסמארטפון, שמתחיל להפוך גם לארנק שלנו ■ למרות זאת, רובנו לא מגנים עליו מפני וירוסים, בעיקר בשל חוסר מודעות ■ "גלובס" בדק שורת אפליקציות שמוחקות את המידע מרחוק, מצלמות אדם הנוגע בסמארטפון ומתריעות מפני סכנות

אפליקציות / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
אפליקציות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

וירוסים, רוגלות ותוכנות זדוניות על הסמארטפון או הטאבלט עלולים לפגוע בצורה משמעותית בפרטיות המשתמשים. וירוסים חדשים מתגלים חדשות לבקרים, ואפילו לפני מספר ימים, חברת אבטחת תוכנה בשם Lookout מקליפורניה, גילתה וירוס המוחבא בתוך אפליקציות לגיטימיות כמו וואטסאפ ופייסבוק, אשר מותקנות מספקי צד שלישי ולא מחנות האפליקציות Play של גוגל. הווירוס חודר לקבצי המערכת ומציף את המשתמש בפרסומות. הוא נחשב לבעייתי מאוד, כי קשה מאוד עד בלתי אפשרי בשלב זה להסיר אותו. בעוד שהווירוס המדובר עלול לגרום למשתמש להחליף את הסמארטפון, וירוסים רבים אחרים אמורים להיות קלים יותר להתמודדות.

"עם הגידול המואץ בתשלומים בעזרת הסלולר, במקביל לשימוש היומיומי בגישה לנתונים אישיים ומידע רגיש, הפך מכשיר הסלולר למטרה כדאית כלכלית לפושעי הסייבר", אומר נעם פרוימוביץ, מנכ"ל חברת האבטחה קספרסקי ישראל, "היום, כשיותר ויותר טרנזקציות כספיות מתבצעות מהנייד, הכדאיות הכלכלית של כתיבת נוזקות וגניבת זהויות גדלה. במקביל, עלות פתרונות ההגנה ירדה. כדאי להשקיע היום מספר שקלים בהגנה על הנייד ולחסום את האפשרות שמישהו למשל ישתמש בזהות שלך כדי להזמין מונית על חשבונך".

המודעות לנושא הווירוסים אצל המשתמשים עדיין לא גדולה, בעיקר כי הסיכוי להיפגע מווירוס היא נמוכה. "בגופים עסקיים המודעות גבוהה יותר ומתחילים להתייחס לטלפון הנייד כמו למחשב נישא או נייח ולהגן עליו בהתאם. בשוק הפרטי המודעות נמוכה, מה שהופך אותם ליעד מועדף על הפושעים", אומר פרוימוביץ.

הדבר הראשון שצריך לדעת בנוגע לווירוסים ותוכנות זדוניות אחרות בסמארטפונים, הוא לא להיכנס לפניקה. השוק מציע היום פתרונות רבים להגנה על המכשירים. מכשירי האייפון נחשבים ליותר בטוחים לעומת האנדרואיד, מכיוון שרוב הווירוסים מכוונים לפלטפורמה של גוגל. פה ושם התגלו וירוסים לאייפון, למשל, תוכנה זדונית בשם WireLurker שהתגלתה ב-2014 תקפה אייפונים פרוצים. בחודש ספטמבר השנה, דיווחה חברת האבטחה פאלו אלטו, על אפליקציות נגועות בווירוסים שעלו לחנות של אפל. אלו הודבקו בעזרת ערכת פיתוח לא רשמית. אותו וירוס ניסה לגרום למשתמש לגלוש לאתרים שונים ולקחת ממנו מידע.

גוגל מצידה סורקת כל הזמן את האפליקציות בחנות שלה, במטרה למצוא וירוסים. כמו כן, חלק מהחברות, למשל, סמסונג, מציעות פתרונות הגנה שונים למכשירים שלהם. בחלק מדגמי סמסונג המובילים קיים פתרון אבטחה בשם Knox. ארכיטקטורת סמסונג נוקס, אשר אושרה על ידי משרד ההגנה האמריקני בשנת 2013, מציעה סביבה רגילה של טלפון נייד, לצד אזור מאובטח המשמש כטלפון נוסף ברמת אבטחה גבוהה. כל המידע באזור המאובטח וההתקשרויות המתבצעות ממנו מוגנים בהגדרה, וגם אם אפליקציה זדונית תתקוף את החלק הלא מאובטח, כל המידע אמור להיות בלתי נגיש. למרות הנוקס, משתמש סמסונג עדיין יצטרך אפליקציית אבטחה לחלק הלא מוגן של המכשיר.

 

החיסרון בהתקנת אפליקציות להגנה על הסמארטפון הוא בעיקר זיכרון העבודה שהאפליקציה תשאב מהמכשיר וגם אנרגיית הסוללה שהיא תשתמש בו. מעבר לזה, חלק מהאפליקציות מספקות התראות רבות, אשר לפעמים הופכות למציקות. האפליקציות עצמן פשוטות לשימוש ונראה שכולן מנסות להציע פתרונות קלים גם למשתמשים לא מקצועיים. בבדיקת "גלובס" נמצא שאפליקציית Mobile Security של מקאפי היא זו שנותנת הכי הרבה יכולות ללא תשלום עבור הגרסה הבסיסית.

AVG - גרסה בסיסית דלה

הגרסה הבסיסית מאפשרת סריקת וירוסים. אפש למחוק את רשימת השיחות, את היסטוריית הדפדפן ואת הסימניות, וכמובן נתונים מרשתות חברתיות. מצב חיסכון בחשמל מאפשר לנטרל את סיבוב המסך האוטומטי ואת הסנכרון האוטומטי, לסגור את הבלוטות' וה-WiFi ולהקטין את עוצמת הקול והבהירות ל-15%. בגרסת הפרימיום (30 ימים ראשונים חינם) אפשר לקבל תצלום אוטומטי כאשר מישהו מנסה לפרוץ לטלפו (אם הגנב הכניס קוד שגוי שלוש פעמים). לשם כך, על בעל הטלפון לבצע נעילה דרך אתר אינטרנט. הדבר מתבצע לאחר שהמשתמש ביצע נעילה לטלפון מרחוק. ניתן גם לנעול אפליקציות (למשל, וואטס אפ ופייסבוק), כך שאף אחד לא יוכל לגשת אליהן. כמו כן, אפשר לבצע נעילה אוטומטית לסמארטפון בזמן שסים אחר מוכנס אליו ולגבות אפליקציות לכרטיס הזיכרון. המחיקה מבוצעת דרך אתר יעודי או באמצעות שליחת פקודה במסרון.

מחיר: גרסת בסיס חינם, מנוי לשנה לגרסת פרימיום - 45 שקל.

Bitdefender AntiVirus - מנטר פגיעה בפרטיות

האנטי וירוס סורק את המכשיר לאיתור וירוסים, ויודע לבדוק כל אפליקציה חדשה באופן אוטומטי. גרסת הפרימיום דורשת מציעה שלל יכולות נוספות, כמו דיווח למשתמש כיצד כל אפליקציה פוגעת בפרטיותו. ניתן לקבל התראה במסרון לטלפון אחר, אם לסמארטפון נכנס סים זר.

מאותו סמארטפון ניתן יהיה לשלוח מסרון הכולל פקודת מחיקה.

ניתן לקבוע סיסמה לאפליקציות כמו מסנג'ר פייסבוק, וואטס אפ וג'ימייל, כך שבמקרה שחבר משתמש בסמארטפון, הוא לא יוכל לחטט באותן אפליקציות. תוספת חביבה היא חיבור לשעונים חכמים מבוססי אנדרואיד, כך שאם שכחתם את המכשיר במקום כלשהו - השעון רוטט, וניתן באמצעותו לגרום לסמארטפון להשמיע אזעקה, גם כשהוא במצב שקט. משתמש זר לא מסוגל למחוק את האפליקציה, ללא קוד אישי.

מחיר: גרסת בסיס חינם, מנוי לשנה לגרסת פרימיום 45 שקל.

קספרסקי - זיהוי אתרים מתחזים

הגרסה החינמית של אפליקציית Internet Security של קספרסקי לסמארטפונים מציעה שלל יכולות ללא עלות, למשל, סריקה של כל אפליקציה המותקנת במכשיר, אבל לא בצורה אוטומטית (בגרסה הבסיסית, תהליך הסריקה קצת איטי). קספרסקי מאפשרת ליצור רשימת שחורה של אנשים מהם לא רוצים לקבל מסרונים או שיחות.

האפליקציה מאפשרת באמצעות פקודה במסרון או דרך אתר אינטרנט, להשמיע אזעקה בסמארטפון (כל עוד הסמארטפון פועל), לנעול אותו, לאתר אותו במפה והכי חשוב, למחוק את כל התוכן.

עבור 50 שקל לשנה, המשתמש מקבל סריקה אוטומטית של האפליקציות בסמארטפון שלו, הגנה בגלישה בדפדפן נגד התחזות של אתרים (פישינג) וניסיון להוציא מהמשתמש מידע מזהה, חסימת מסרונים בהם מופיע לינק לאתרי אינטרנט זדוניים לפישינג.

מחירים: גרסת בסיס בחינם, מנוי לשנה לגרסת פרימיום 50 שקל.

מקאפי Mobile Security - גרסה בסיסית רחבה

הגרסה החינמית עשירה ביכולות. היא כוללת ממשק קטן הצף על עמוד הבית של הסמארטפון ומציג את שעות העבודה שנותרו לסוללה, נפח האחסון התפוס במכשיר וזיכרון העבודה (RAM) הנמצא בשימוש.מקאפי מציעה לסרוק את המכשיר מפני וירוסים וגם לגלות בכמה מידע כל אפליקציה משתמשת. אפשר לנעול כל אפליקציה בסיסמה, ולקבל התראה על רשתות WiFi ואתרי אינטרנט לא בטוחים. אפשר לקבל תמונה של משתמש זר המנסה להפעיל את המכשיר כאשר הוא מכניס קוד שגוי למכשיר. מיד לאחר מכן נשלחת למייל תמונה של אותו אדם. האפליקציה יודעת להשתמש בשעונים חכמים מבוססי אנדרואיד להצגת התראות של אפליקציות זדוניות ונסיון תקיפה דרך רשת ה-WiFi. במקרה שמשתמש זר מחזיק את הסמארטפון, לא ניתן למחוק את האפליקציה ללא קוד אישי. מנוי פרימיום כולל נפח אחסון של 2 ג'יגה עבור תמונות וסרטוני וידיאו בענן, תמיכה טלפונית והסרת פרסומות.

מחירים: גרסת בסיס בחינם, מנוי לשנה לגרסת פרימיום 120 שקל.

נורטון Mobile Security - מקיף ולא חינמי

החברה לא מציעה גרסה בסיסית חינמית. אפשר להתנסות בגרסה הקיימת במשך חודש ללא תשלום.

כמו כל האפליקציות, גם נורטון מציעה סריקה של וירוסים ואפליקציות במכשיר. היא גם בודקת איזה סיכונים יש בכל אפליקציה המותקנת, למשל, אם האפליקציה שולחת את מיקום המשתמש, אם היא שולחת פרטים על כרטיס הסים או אם היא מעבירה מידע על ספר הטלפונים. פתרון יפה באפליקציה הזו, היא סריקה של האפליקציות עוד לפני ההתקנה שלהן מחנות ה-Play. מה שמאפשר לגלות את כל החסרונות באפליקציה המבוקשת, עוד לפני ההורדה. נורטון מציעה גיבוי של אנשי קשר לענן, חסימת מספרי טלפון מאנשים לא רצויים וגם מחיקת זיכרון המכשיר, צילום אדם לא מורשה המנסה לפתוח את הסמארטפון והתראה על סים זר.

מחיר: 120 שקל לשנה (30 יום ראשונים חינם).

ESET - הגנה מאתרים שגונבים סיסמאות

אפליקציית האבטחה Mobile Security & AntiVirus של חברת ESET מציעה בגרסה החינמית שלה בעיקר איתור אפליקציות אשר מהוות סיכון על הסמארטפון וסריקה מפני וירוסים. בנוסף יש אפשרות למצוא את המכשיר כאשר הוא נגנב דרך אתר האינטרנט של החברה וקבלת הודעה כאשר סים זר מוכנס למכשיר.

בגרסת הפרימיום מתאפשרת סריקה מתוזמנת מפני וירוסים, נעילת הסמארטפון במקרה של סים זר, סינון שיחות ומסרונים מאנשים לא רצויים, חיווי על הרשאות עבור אפליקציות במקום אחד מרוכז וגם הגנה מפני אתרים המנסים לגנוב סיסמאות.

מחירים: גרסת בסיס בחינם, מנוי לשנה לגרסת פרימיום 55 שקל.

התחלה של מגפה
 התחלה של מגפה