צו מניעה נגד חברת חשבים בגין הענקת ייעוץ משפטי שלא כחוק

לשכת עורכי הדין התלוננה כי חברת חשבים מעניקה "מענה מקצועי" במסגרת שירותי "כל עובד" שנמצא באתר שהיא מפעילה ■ הלשכה טענה כי מדובר בייעוץ משפטי, שהוא שירות ש"נאסר על פי חוק על חברות שאינן חברות עורכי דין"

בית משפט / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לשכת עורכי הדין לא נחה וממשיכה להילחם במסיגי גבולות מקצוע עריכת הדין. לאחר שפורסמה ב"גלובס" ההחלטה שניתנה בשבוע שעבר נגד החברה למימוש זכויות רפואיות של לבנת פורן, במסגרתה נקבע שהיא מפרה הסכמים וממשיכה להעניק ייעוץ משפטי (ולא "סיוע טכני") - בית המשפט המחוזי בירושלים קבע לאחרונה החלטה דומה ביחס לחברת "חשבים", מקבוצת קו מנחה (חברה ציבורית).

השופט משה סובל קיבל את טענות לשכת עו"ד בגין הסגת גבול המקצוע, והוציא צו מניעה נגד 'חשבים', המונע ממנה לתת יעוץ משפטי. יצוין כי ההחלטה שניתנה היא בבחינת 'פסק דין חלקי', שכן השופט סובל הפריד בין ההחלטה הנוכחית, לבין סוגיות אחרות שבהם יידון בנפרד בהמשך, במסגרת ההליך העיקרי.

בדומה ל'מקרה לבנת פורן', לשכת עו"ד התלוננה כי חשבים מעניקה "מענה מקצועי" במסגרת שירותי "כל עובד" שנמצא באתר שהיא מפעילה. באתר, עולות סוגיות נפוצות בנושא דיני עבודה, ולגולשים ניתנת האפשרות להעלות שאלה בתחום זה. מי שמשיב על השאלות הינם עו"ד המתמחים בתחום. הלשכה טענה כי מדובר בייעוץ משפטי, שהוא שירות ש"נאסר על פי חוק על חברות שאינן חברות עורכי דין".

במסגרת מו"מ בין הצדדים סוכמו הסכמות מהותיות שאת רובן קיבל ואישר השופט סובל. כך למשל סוכם, כי במקרה שבו יפנו לחשבים בשאלה הנוגעת לסיטואציה קונקרטית, נציגי החברה יענו לפונים על פי נוסח שנקבע על ידי בית המשפט, האומר כי "אין החברה יכולה לתת מענה לסוגיה הקונקרטית". במידה והלקוח יתעניין בסוגיה באופן כללי, נציגי החברה יוכלו להפנות אותו לסקירה בנושא המצויה באתר. הצו בעניין שירות זה ייכנס לתוקף בעוד חצי שנה.

השופט סובל התייחס גם לסיטואציות קונקרטיות, המופיעות ועולות גם במאמרים המפורסמים באתר הבית של החברה. נפסק כי "כל עובד" תידרש לתקן את כל המאמרים שמפורסמים באתר שלה (מלבד אלו המגיעים מכתבי עת ומפרסומים של גופים ציבורים), כך שלא יכילו דוגמאות קונקרטיות. הצו בעניין זה ייכנס לתוקף במאי 2017. בכך נענה בית המשפט לבקשת צו המניעה שהגישה לשכת עורכי הדין באמצעות עו"ד אתי ליבמן עפאים, ממשרד קמחי, פלד, פוזנר, שילה ושות'.

בהחלטה צוין כי בית המשפט כבר דן בסוגיה דומה בעבר, בעניין חברת 'דטהפקס' ופסק כי מתן השירותים הנ"ל הוא אסור.

הלשכה העלתה טענה גם ביחס לשירות נוסף שמציעה החברה המוגדר בשם "מחולל הסכם עבודה" - בו מנסחת החברה הסכם עבודה. במסגרת השירות, מעניקה החברה סיוע בעריכת מסמכים משפטיים ושירות של "מחולל סיום יחסי עבודה" הכולל ייעוץ ועריכת מסמכים. לגבי טענה זו נקבע כי מאחר שהנושא טרם נדון בפסיקה, תדון טענת הבקשה לצו מניעה בנושא זה במסגרת התיק העיקרי ועל חברת חשבים להגיש כתב הגנה בנושא.