ההסכמים הקואליציוניים: יותר מ-75 מ' ש' לטובת פעילות דתית

לראשונה: נחשפו ההסכמים הקואליציוניים במהלך הדיונים על תקציב המדינה ■ סך הסכומים שהובטחו למפלגות השונות מגיע לכ-210 מיליון שקל ב-2015 ו-2016 ■ מפלגת יהדות התורה קיבלה כ-60 מיליון שקל ללימודי תורה ותרבות יהודית

לאחר שעות ארוכות של ישיבה, החלה הערב (א') ועדת הכספים בהצבעות על סעיפי תקציב המדינה לשנים 2015-2016. זאת לאחר שלראשונה בתולדות ועדת הכספים נחשפים ההסכמים הקואליציוניים והקצאות משאבים לסיעות, לרבות סיעות האופוזיציה, עוד לפני ההצבעות על תקציב המדינה. זאת, בהתאם להנחיות שפרסם השנה היועץ המשפטי לממשלה, לפיהן כל הסכם פוליטי שיש לו משמעות תקציבית יפורסם לפני אישורו הסופי של תקציב המדינה בכנסת.

מההסכמים שנחשפו עולה כי סך הסכומים שהובטחו לחברי הכנסת מהמפלגות השונות מגיע ל-112.2 מיליון שקל ב-2015 ו-97.3 מיליון שקל ב-2016.

הוועדה דנה במסמך של אגף תקציבים המפרט את הקצאת הכספים לפי סיעות ולפי ח"כים, במסגרת ההצבעות על התקציב. הקצאת הכספים מאפשרת לחברי הכנסת, כחלק מתפקידם הציבורי, לקדם מטרות ציבוריות שונות, רובן במסגרת התקציבים הקיימים במשרדי הממשלה. מבין המטרות אליהן מיועדים הכספים: תחומי חינוך, חינוך, רווחה, שוויון חברתי, דתות, חיזוק רשויות בשלטון המקומי ועוד.

בין היתר נחשף במהלך הדיונים על תקציב המדינה כי הועברו לבקשת ח"כ בצלאל סמוטריץ כספים "לשמירת שטחים פתוחים ביו"ש - 2 מיליון שקל", לבקשת ח"כ גפני הועבר סכום של 4.2 מיליון שקל לטובת "שמירה על שירותי דת".

ההסכמים הקואליציוניים חושפים עוד כי ח"כ מיקי זהר קיבל 3 מיליון שקל לטובת "פרוייקטים לתרבות תורנית" בעוד לבקשת יו"ר הכנסת, הועברו 6 מיליון שקל לטובת "קשרים דתיים ורוחניים". מפלגת יהדות התורה קיבלה בתמורה לתמיכתה בתקציב 26 מיליון שקל ל"תרבות יהודית" ובנוסף 34 מיליון ל"ללימודי תורה לא פורמליים". מפלגת ש"ס קיבלה 8 מיליון שקל ל"פרס שר הדתות" ו-2 מיליון שקל ל"פוריות על פי ההלכה".

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, מסר בתגובה: "הכספים האלו הם אתנן פוליטי, והם 100% הישרדות פוליטית, 4.6 מיליארד שקל קואליציוניים כדי לשרוד פוליטית ולהזניח את הפריפריה, ירושלים, הצפון, העסקים הקטנים והצעירים בישראל. את הכספים המרכזיים שהאופוזיציה בהובלתי דרשה אישרנו בגוף התקציב - 75 מיליון שח לרופאים לפריפריה, 170 מיליון שח למשכנתאות לזכאים בריבית נמוכה, מאות מיליונים לעסקים בדרום, 16 מיליון שח ליתומים מפעולות טרור, התחייבות מוועדת הכספים להורדת דמי הניהול בקרנות הפנסיה ב-50%".

ח"כ מיקי רוזנטל: "זו קניית שלטון בכסף. לדרישתנו נחשפה רשימת השוחד הפוליטי בעזרתה קנתה הממשלה את תמיכת החכים בקואליציה. כמעט גם הצליחה הקואליציה להעביר את זה במחשכים. מדובר בשחיתות פוליטית".

ח"כ סתיו שפיר: "הקואליציה הזו חצתה את כל הקווים האדומים, כאשר ביום ההצבעה על התקציב 'מתוקנים' עשרות מעמודי התקציב ו-3 מליארד שקלים שהושמטו מוצגים כ"תקלה טכנית" של האוצר. אל תטעו - הסיבה היחידה שאין למדינת ישראל תקציב היום היא ראש הממשלה. הוא מעדיף שהתקציב המזויף הזה יעבור בלי שום הסכמות סופיות, כדי שבמהלך השנה יוכל להשתמש בכסף של כולנו כשוחד פוליטי לשמירת שלטונו."