ריבית של 11%: האשראי החוץ-בנקאי של כאל זינק ל-2.6 מיליארד ש'

מהדוח עולה כי הכנסות דיינרס בתשעת החודשים הראשונים השנה עמדו על 133 מיליון שקל, גידול של 35%, והרווח הנקי עלה ב-24% ל-31 מיליון שקל

דורון ספיר / צילום: תמר מצפי
דורון ספיר / צילום: תמר מצפי

חברת כרטיסי אשראי לישראל (כאל), בניהולו של דורון ספיר, הרוויחה 42 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה - ירידה של 2.3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. כך עולה מהדוחות הכספיים שפרסמה היום החברה, שנמצאת בשליטת בנק דיסקונט (72%) והבנק הבינלאומי.

הכנסות החברה צמחו ברבעון ב-8% ל-320 מיליון שקל וההוצאות הסתכמו ב-248 מיליון שקל לעומת 232 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רשמה כאל רווח נקי של 116 מיליון שקל, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד, זאת לצד צמיחה של 8.5% בהכנסות ל-926 מיליון שקל. הצמיחה בהכנסות הושגה למרות ביטול עמלת תשלום נדחה שהסבה פגיעה של כ-20 מיליון שקל, והחברה המשיכה לגדול באשראי הצרכני ובסליקה.

באשר לרווח, ההשוואה לשנה שעברה בעייתית בשל הפרשה חשבונאית לרווחי בעלי זכויות המיעוט בדיינרס, בסך 16 מיליון שקל מתחילת השנה ו-6 מיליון שקל ברבעון השלישי. בנטרול הפרשה זו הייתה כאל מציגה צמיחה של 9.5% ברווחי הרבעון השלישי.

מאז אוגוסט השנה מנהלת כאל מו"מ לרכישת חלקה של השותפה בדיינרס, קבוצת אלון, המחזיקה 49% מהמניות, ומבקשת למכור אותן לאחר שנקלעה לקשיי נזילות. תג המחיר בעסקה נע לפי ההערכות סביב שווי של 300 מיליון שקל לדיינרס. מהדוח שפרסמה היום כאל עולה כי הכנסות דיינרס בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמדו על 133 מיליון שקל, גידול של 35%, בעוד שהרווח הנקי עלה ב-24% ל-31 מיליון שקל.

האשראי החוץ בנקאי עלה ב-16%

כאמור, כאל ממשיכה לצמוח בפעילות האשראי הצרכני ובסליקה. סך האשראי החוץ-בנקאי ללקוחות פרטיים (חלקם מסורבי בנקים) עמד בסוף הרבעון השלישי על 2.56 מיליארד שקל, עלייה של 16% לעומת הרבעון השלישי אשתקד. זאת למרות שהריבית הממוצעת של כאל עלתה ל-11% מ-10.9%. ההכנסות במגזר הסליקה צמחו ב-3.5% ל-60 מיליון שקל ברבעון, בעוד שההכנסות במגזר ההנפקות גדלו ב-9% ל-260 מיליון שקל (מזה 190 מיליון שקל בעמלות, 68 מיליון שקל מריביות ו-2 מיליון שקל בהכנסות מימון אחרות).

"חברות כרטיסי האשראי נמצאות בתקופה מאתגרת, הצופנת בחובה שינויים עתידיים לצד שינויים שנעשו כבר בחודשים האחרונים, ובהם כאלו שהצרו את מרווחי הפעילות שלנו", אומר המנכ"ל דורון ספיר. ברקע מתכוננת ועדת שטרום לסיים בימים אלה את עבודתה ולהמליץ על פיצול חברות כרטיסי האשראי מהבנקים. ספיר הוסיף כי "הודות ליישום האסטרטגיה שהתווינו ותכנון ארוך-טווח, כאל השכילה למצוא מנועי צמיחה שהגדילו את הרווחיות, תוך הגדלת סל מוצרי האשראי, המשך השקעה במועדוני הצרכנים ומתן הטבות". לדברי ספיר, "ברבעון החולף המשכנו לחזק את אחיזתנו במגזר ההנפקה עם הארכת ההסכם עם בנק אגוד, שלפיו ננפיק כרטיסי ויזה ודיינרס ללקוחות הבנק עד 2021, ואנו במגעים מתקדמים להשלמת הבעלות המלאה על דיינרס באמצעות רכישת יתרת מניותיה מקבוצת דור אלון".

תוצאות כאל
 תוצאות כאל