החל הפיליבסטר של האופוזיציה בכנסת לקראת אישור התקציב

אישור התקציב צפוי לבוא לקריאה שנייה ושלישית ביום חמישי לפנות בוקר ■ כספים הועברו לחברי האופוזיציה לאחר שהבטיחו לקצר את משך הפיליבסטר בוועדת הכספים במליאת הכנסת בדרך לאישור התקציב ולהביא לאישורו הסופי במועד שקובע החוק 

לאחר שוועדת הכספים אישרה אמש את תקציב המדינה לשנים 2015-2016 החל היום (ב') אחר הצהריים במליאת הכנסת הפיליבסטר של האופוזיציה לקראת אישור התקציב בקריאה שנייה ושלישית הצפוי ביום חמישי לפנות בוקר.

בדרך לאישור התקציב נאלץ כמדי שנה משרד האוצר לחלק מאות מיליוני שקלים לחברי הכנסת ולסיעות כדי לקבל את תמיכתן בתקציב. לאן זרם הכסף שלכם בוועדת הכספים?

הפעם, כלקח מפרשת ישראל ביתנו, חייב היועץ המשפטי לממשלה את האוצר לחשוף את הסכומים שהועברו ולאילו מטרות, דבר שהצליח להכעיס את חברי האופוזיציה, שלמרות הביקורת שמתחו, קיבלו גם הם נתח מכובד מהתקציב.

הכספים הועברו לחברי האופוזיציה לאחר שהבטיחו לקצר את משך הפיליבסטר בוועדת הכספים במליאת הכנסת בדרך לאישור התקציב ולהביא לאישורו הסופי במועד שקובע החוק.

לנוכח הסיכומים בין הקואליציה לאופוזיציה, יתקיים הפיליבסטר רק עד לשעה 20:00 הערב, וגם מחר, יום ג', סוכם כי התנגדות חברי האופוזיציה מעל דוכן הכנסת תסתיים בשעה 20:00 בערב. ההצבעות על התקציב יחלו ביום רביעי בבוקר וימשכו כמיטב המסורת עד לחמישי לפנות בוקר.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני הציג בפירוט את חוק התקציב ואמר: "אני רוצה לשבח את חברי הוועדה מהקואליציה ומהאופוזיציה, שלמרות העומס הגדול שהוטל על הוועדה, נכחו בכל הדיונים, תרמו מידיעותיהם וביחד ביצענו שינויים רבים המיטיבים לדעתנו עם הציבור לשנות הכספים 2015- 2016. רוב הדיונים הם דיונים מקצועיים והיה שיתוף פעולה בין הקואליציה לאופוזיציה. הלוואי שבכנסת הקודמת כשאני הייתי באופוזיציה יכולתי להגיד את זה אבל לא קיבלתי קמצוץ. למדתי לקח מהכנסת ה-18 כשהייתי יו"ר".

גפני התייחס לתקציב הביטחון ואמר: "הייתה בעיה אמיתית עם תקציב הביטחון. מדינת ישראל היא מדינה מאוימת שתקציב הביטחון הוא חלק מרכזי בתקציב שלה. השנה זה הגיע לשיא כשהוועדה המשותפת הצביעה נגד תקציב הביטחון ואמרה שזה תקציב לא ראלי. אני הייתי בדילמה קשה, אני לא רציתי להיות הגוי של שבת. ישב הקבינט במוצ"ש והגיע להסכמה, זה מבחינתי הרע במיעוטו".

כמו כן, התייחס גפני למתווה ששינסקי ואמר: "לפי המוצע, בנוסף לתמלוגים ולמס החברות הקיימים כיום, ישלם בעל זכות לניצול משאב טבע היטל רווחי יתר על רווחים הנובעים מהפקת משאבי הטבע. ההיטל ישקף את בעלות הציבור על המחצבים שמהווים את הבסיס לרווח של בעל הזכות. המס שיוטל על הרווחים כאמור יהיה בשתי מדרגות - 25% ו-42%, בהתאם לתשואה. ההיטל ייגבה על בסיס שנתי, ובשנים שבהם המס יהיה שלילי ניתן יהיה להעביר את הסכום לשנה העוקבת".

לאחר מכן הציגו יושבי ראש הוועדות השונות את חלקי התקציב שהוכן בוועדות שלהם. יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אלי אלאלוף אמר: "חוק המזון הוא חוק כבד שאמור לעשות הרבה רפורמות החל מתשעים יום לאחר אישור החוק ועד לשש שנים מתחילת יישום החוק. חיפשנו כל הזמן את בריאות הציבור מצד אחד ומצד שני את הורדת המחירים. בשנים האחרונות הייתה קיימת מאפייה של יבואנים, רווחים עצומים של מאות מיליארדי שקלים נעשו על גבם של האזרחים ונהנו מהם מעט מאוד יבואנים. הוזלת המחירים תתאפשר בזכות זה שהבירוקרטיה השתנתה וגם כי היא תאפשר לעוד יבואנים להיכנס למערכת ותגביר את התחרות".