מניקור בלחיצת כפתור: שירות חדש לנשים עסוקות במיוחד

אחרי שני אקזיטים מתוקשרים עם הבעל והגיס, מאיה גורה עוברת לקדמת הבמה ומובילה את הסטארט-אפ Missbeez - שמציע שירותי טיפוח באמצעות אפליקציה: "היה לי חשוב לסייע, בעיקר לנשים, לייצר עצמאות פיננסית בהקמת כמה שיותר עסקים"

מאיה גורה וגיל בוחניק /צילום: יפעת גולן
מאיה גורה וגיל בוחניק /צילום: יפעת גולן

מעטים האנשים שמחליטים לוותר על אפשרות לעבוד בחברת ענק כמו eBay אחרי שמכרו לה את הסטארט-אפ שלהם ומעדיפים לעזוב את התעשייה הזו לטובת לימודים באקדמיה. אבל זה בדיוק המסלול שבו בחרה ב-2011 היזמת מאיה גורה, אחרי שנה עמוסה במיוחד, במהלכה הספיקה למכור שני סטארט-אפים שהייתה שותפה להקמתם ביחד עם המשפחה שלה.

עכשיו, אחרי שהשלימה את התואר, חיידק היזמות לא עזב אותה' והיא חוזרת לתעשייה - הפעם בקידמת הבמה בתור המנכ"לית והמייסדת השותפה של Missbeez, אפליקציה שמאפשרת הזמנת שירותי טיפוח ויופי בלחיצת כפתור ישירות לבית הלקוח או למקום העבודה שלו.

"התגעגעתי מאוד, כשעזבתי את התחום לפני 4 שנים הרגשתי שמיציתי את עולם הסטארט-אפים, אבל אחרי שנתיים זה כבר היה חסר לי", מספרת גורה בריאיון ל"גלובס".

הסטארט-אפ הראשון היה PicScout, סטארט-אפ שמאפשר לאתר הפרת זכויות יוצרים של תמונות ברחבי הרשת, שנמכר ל-GettyImages ב-20 מיליון דולר. גורה הייתה אחת מיוזמות הרעיון לחברה, לאחר שהכירה אותה מקרוב כשעבדה ב-Getty Images. יחד עם בעלה, היזם והמשקיע אייל גורה, ואופיר גוטלזון הוקמה PicScout ב-2002 והצליחה להציג רווחיות כבר מהשלבים המוקדמים יחסית ועד לאקזיט באפריל 2011. אף שהייתה שותפה לרעיון, גורה הצטרפה ל-PicScout רק באמצע הדרך ועזבה הרבה לפני האקזיט.

התחנה הבאה מבחינתה הייתה עם הקמתה ב-2008 של חברת The Gifts Project, שם הביאה את הרעיון לאתר שיאפשר רכישת מתנות קבוצתית. לתפקיד המנכ"ל וכמייסד לצידה מונה הגיס שלה, רון גורה, ובעלה אייל היה המשקיע הראשון בחברה.

פחות מחצי שנה אחרי האקזיט של PicScout, משפחת גורה רשמה אקזיט נוסף, כש-The Gifts Project נמכרה ל-eBay העולמית בכ-20 מיליון דולר. בניגוד לשאר עובדי הסטארט-אפ שהצטרפו ל-eBay והפכו את המשרדים שלהם בשדרות רוטשילד למרכז החדשנות של eBay (כיום משויך לפייפאל), גורה החליטה להחריג תא עצמה מהעסקה ולא לעבור לשורות eBay.

"הם החליטו לפתוח שם סניף חדשנות, ואני, בתור מי ששימשה בסטארט-אפ כמנהלת לקוחות, מכירות, שיווק והדרכה וניהול לקוחות, לא מצאתי את מקומי ,וההצעה הייתה נראית לי פחות אטרקטיבית", היא מספרת. "איך שהעסקה נחתה על שולחננו, הצהרתי מראש שלא אמשיך שם, ואכן רק אני הייתה היחידה שלא הייתה מחויבת להמשיך בחברה למשך 3 שנים".

חודש לאחר האקזיט גורה כבר הייתה באחד מאולמות ההרצאות של אוניברסיטת בר-אילן, מתחילה את לימודי התואר השני בקרימינולוגיה קלינית - עולם שונה לגמרי מסצנת הסטארט-אפים שהורגלה אליהם במשך שנים - הן באופן אישי והן דרך בעלה אייל שהמשיך ליזום ולהשקיע - באופן פרטי וכן דרך קרן פיטנגו, אליה הצטרף כשותף עצמאי למשך כשנה.

"אין כסף או זמן"

דווקא מלימודי התואר השני בקרימינולוגיה קלינית עלה לה הרעיון ל-Missbeez, שמציע לנשים עסוקות אפשרות להזמין לבית או למשרד שירותי יופי וטיפוח כמו מניקור או הסרת שיער.

"תוך כדי הלימודים נפגשתי עם אוכלוסיות מוחלשות, וזיהיתי שאין להן את ההזדמנויות שיש לאנשים אחרים", היא נזכרת. "יש פוטנציאל, אבל אין הזדמנות - הם לא פותחים לעצמם את הדלת. כך התחלתי לחפש מודל שיאפשר לפתוח הרבה עסקים מוצלחים שמובלים על-ידי אנשים שאין להם את ההזדמנות בדרך-כלל".

לדברי גורה, "היה לי מאוד חשוב לסייע בעיקר לנשים לייצר עצמאות פיננסית בהקמת כמה שיותר עסקים. יש הרבה פרילנסרים היום שאין להם קשרים או הזדמנויות לשווק את עצמם, אפילו דרך הקמת אתר. אין להם כסף או זמן. דרך Missbeez אנחנו לא רק עוזרים להן בזה, אלא מפשטים את התהליך ומביאים להן לקוחות עם כפית בפה".

הרעיון של Missbeez מזכיר את גט טקסי או אובר אם תרצו - בלחיצת כפתור ניתן להזמין שירות מניקור, הסרת שיער וכדומה שמגיע ישירות לבית או למשרד. כרגע השירות זמין רק למכשירי iOS, וההזמנה ניתנת לביצוע מהיום להיום.

גורה, יחד עם השותף גיל בוכניק, שהגיע מקליקסופטוור כדי לשמש כסמנכ"ל הטכנולוגיות, גייסו עד היום 1.2 מיליון דולר משמות מוכרים בתעשייה - גיגי לוי, iAngels, 500 Startups, OurCrowd ו-Target Ventures.

בחברה מועסקים 5 עובדים, בהם איריס שור, לשעבר מנהלת רשת המניקור אקספרס LAKA. שור אחראית, בין היתר, על גיוס קוסמטיקאיות לשירות, כשמלבד קורס הכשרה, המועמדות מוזמנות בזוגות למשרדי החברה ומתבקשות למרוח לק אחת לשנייה כדי לאמוד את מקצועיותן. מעבר לכך, אלה שכבר מגויסות על-ידי החברה מקבלות פידבק מהמשתמשות באמצעות דירוג לאחר הטיפול.

הפיילוט שנערך בחודשים האחרונים כלל 100 נשים לצד שיתופי-פעולה עם אובר ישראל, גוגל קמפוס ואחרים. כעת מושק השירות באזור גוש דן, כשהתרחבות בישראל לא נמצאת כרגע על הפרק, אלא העיניים נשואות לאירופה. לונדון תהיה התחנה הקרובה, אחריה ברצלונה, ואולי גם ארה"ב תגיע מתישהו, על אף שגורה לא לחוצה על זה.

"אין שם הרבה יתרון כי יש הרבה תחרות", היא אומרת ומצביעה על חברה כמו StyleSeat, שגייסה 25 מיליון דולר ופועלת בתחום האפליקציות של שירותי טיפוח לפי דרישה, אך לא מציעה למשל הזמנת טיפול עד הבית.

גם הרחבת מגוון השירותים נמצאת במעלה סדר העדיפויות. "אנחנו מתחילים מתחום הטיפוח, אבל הרעיון הוא להקיף את כל העולם של האישה העסוקה", מסבירה גורה. "בעתיד יהיו סטיילינג, בריאות, ייעוץ הנקה, תזונה נכונה ועוד".

"לרוב הגברים אין מושג כמה נשים מבזבזות על טיפוח. השוק של סלוני היופי - שכולל טיפול ציפורניים ושיער - מגלגל בעולם 400 מיליארד דולר וממשיך לצמוח עם חידושים כמו ציורים ודוגמאות על הציפורניים", מספרת גורה. "שירות ממוצע אצלנו עולה כ-50 שקל, אבל ההוצאה הממוצעת למשתמשת עומדת על 200 שקל, כי נשים מזמינות על הדרך טיפול יותר מעמיק", היא אומרת ומוסיפה כי "המודל העסקי שלנו נשען על עמלה של 20% שאנחנו גובים מכל עסקה".

"עוזרים לשתי האוכלוסיות"

הרעיון של Missbeez מפגיש נשים משני הצדדים, מסבירה גורה. "מצד אחד, האישה העסוקה שאין לה זמן לחפש מישהו מקצועי שיטפל בה, לקבוע תורים ולנסוע אליהם. מצד שני, יש ספקיות שהן נשים שמנסות להקים עסק עצמאי. הן לא יודעות לשווק את עצמן, אין להן את המשאבים. וכך, עם Missbeez אנחנו עוזרים לשתי האוכלוסיות למצוא אחת את השנייה", היא אומרת.

החיים בפרונט כמנכ"לית של סטארט-אפ מעלים שאלה בנוגע להתנהלות המשפחתית בבית עם שני ילדים ובעלה אייל, שגם הוא הקים לאחרונה סטארט-אפ ביחד עם שני שותפים בשם Zebra Medical Vision.

"זה בהחלט לא קל לנהל משפחה עם שני יזמים. זה מאוד אינטנסיבי ודורש תכנון מראש ולתת הרבה מכל אחד. אנחנו מתייעצים, נעזרים אחד בשנייה ומפרגנים איפה שרק אפשר. אם אין חברות ועזרה הדדית, אז זה לא יצליח. מצד שני, השוק המצומצם יחסית בארץ מביא לפעמים לתחרות על עובדים בין שתי החברות", היא מסכמת.