עיריית ר"ג עתרה נגד הקפאת אישורים ל-150 פרויקטי תמ"א 38

הוועדה המקומית דורשת מבית המשפט לבטל החלטה של וועדת ערר המצמצמת את זכויות הבנייה לתמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש, בניגוד להחלטות קודמות של אותה וועדה

ישראל זינגר / צילום: שלומי יוסף
ישראל זינגר / צילום: שלומי יוסף

סערה ברמת גן: חודשיים לאחר שוועדת הערר המחוזית קיבלה החלטה שמצמצמת את הפרשנות המרחיבה לזכויות הבנייה בתמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה שהיה נהוג עד כה ברמת גן, הגישה הוועדה המקומית עתירה לבית המשפט בדרישה לביטול ההחלטה. לטענת הוועדה המקומית ההחלטה הביאה לעצירת הליכי אישורן של 150 פרויקטים המקודמים בעיר.

בעתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב באמצעות עו"ד אירה יעקב סולוביציק, טוענת הוועדה המקומית כי החלטת וועדת הערר שהתקבלה על ידי היו"ר הטרייה עו"ד גילת אייל סותרת החלטות קודמות של וועדת הערר ואת שיטת החישוב שנקבעה בהן ושעל פיהן אושרו בקשות להיתרי בנייה לפרויקטי תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש. המשמעות: תמ"א 38 במתכונת הריסה ובנייה לא תיושם בעיר בשל אי כדאיות כלכלית.

תחילת הפרשה בערר שהוגש על ידי שכנים, על החלטת הועדה המקומית לאשר בקשה להיתר בנייה שהגישה חברת הבנייה מעוז דניאל לפרויקט תמ"א 38 המתוכנן ברחוב חורגין 15. וועדת הערר בראשות אייל קיבלה את הערר, מה שהפך את הפרויקט ללא כלכלי ולא ניתן ליישום.

בעתירה טוענת הוועדה המקומית, כי רק חמישה ימים לפני החלטתה של אייל לגבי הפרויקט ברחוב חורגין, התקבלו שתי החלטות של היו"ר הקודם, לגבי שני פרויקטים אחרים, שנתן פרשנות מרחיבה לאופן חישוב הזכויות במסגרת מימוש תמ"א 38 בחלופת הריסה ובנייה מחדש.

"בהחלטה שנתנה אייל, חל מהפך חריף בפרשנות ובניתוח של חישוב הזכויות בחלופת הריסה ובנייה באופן מצמצם כל כך שלא יהייה זה מוגזם להתייחס להחלטה זו כאל רעידת אדמה במישור ההתגוננות מפני רעידות אדמה וההתחדשות העירונית כפי שתמ"א 38 התכוונה ומתכוונת לייצר", טוענת העירייה בעתירה. "ההחלטה מצמצמת את מספר יחידות הדיור שניתן לאשר בפרויקט תמ"א 38 בחלופת הריסה ובנייה ברמת גן וזאת בניגוד להחלטות עקביות של היו"ר הקודם".

עובדה מעניינת שמציינת הוועדה המקומית בעתירה היא כי למרות שהרכב וועדת הערר לא השתנה למעט היו"ר, עדיין ניתנה החלטה סותרת בהפרש של חמישה ימים בלבד, כאשר בהחלטה אין כל איזכור להחלטות המנוגדות שניתנו ימים ספורים קודם לכן באותו ההרכב.

בבסיס הטענה של הוועדה המקומית, הפרשנות לתוכנית ג/30 שיזמה עיריית רמת גן וקובעת מהן זכויות הבנייה מכח תמ"א 38 במסלול חיזוק ותוספת בנייה לבניינים קיימים, טרם אושר התיקון השני לתמ"א 38 (הריסה ובנייה). התוכנית קבעה כי תוספת זכויות הבנייה מכח תמ"א 38 לקומה קיימת, יעמדו על יחידת דיור אחת בנוסף לדירות הקיימות באותה קומה. כאשר אושר התיקון השני לתמ"א 38 (הריסה ובנייה) עלתה השאלה האם ג/30 חלה גם על פרויקטי תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה, וכאשר זו הגיעה אל פתחו של יו"ר וועדת הערר מיכה גדרון, קבע האחרון כי התוכנית חלה רק על תמ"א 38 במסלול של חיזוק ותוספת בנייה לבניין קיים, ולא במקרים של הריסה ובנייה. שכן, התיקון השני לתמ"א, איפשר מתן זכויות בנייה נרחבות יותר למסלול הריסה ובניית בניין חדש, מה ששיפר את ההיתכנות הכלכלית והסיכוי למימוש פרויקטי תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה. גדרון אף נימק את החלטתו בכך שנוסח התוכנית מתייחסת מפורשות ל"קומה קיימת". בעתירה טוענת הוועדה המקומית כי החלטתה של אייל להפוך את היוצרות ולהחיל את תוכנית ג/30 גם על תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה, הביאה לכך שפרויקטים מסוג זה, אינם כדאיים כלכלית.

לתמיכה בטענתה, מזכירה הוועדה המקומית כי רק בתחילת החודש, החליטה המועצה הארצית להסדיר את נושא חישוב הזכויות בפרויקטים של תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה ואישרה תיקון לתמ"א המתבסס על הפרשנות המורחבת לזכויות הבנייה, ולא את הפרשנות המצומצמת של וועדת הערר בראשות אייל.

בעתירה, דורשת הוועדה המקומית מבית המשפט לבטל את החלטת וועדת הערר ולאפשר לוועדה המקומית להנפיק היתר בנייה לחברת מעוז דניאל בהתאם לחישוב הזכויות שביצעה הוועדה המקומית על בסיס הפרשנות המרחיבה שהיתה נהוגה קודם לכן. בנוסף ביקשה הוועדה המקומית מבית המשפט לקבוע כי כל ההחלטות וההיתרים שנתנה קודם לכן על בסיס הפרשנות הקודמת של ועדת הערר הינם היתרים והחלטות חוקיים.

ראש העירייה ישראל זינגר מסר כי "התחדשות עירונית הינה חלק בלתי נפרד מחזון העיר של רמת גן. העתירה המנהלית המוגשת על ידנו כנגד ההחלטה של ועדת ערר הינה מסר ברור שאנו לא ניתן יד לעצירה של ההתחדשות העירונית ברמת גן ונילחם על כך שהתושבים ברמת גן יוכלו למגן ולחזק את ביתם ולשפר את איכות חייהם".

יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אביבית מאור נמרודי הוסיפה כי "החלטת ועדת ערר מצמצמת בצורה דרסטית את מספר יחידות הדיור בבקשות להריסה ובניה ברמת גן כך שהתוצאה תהיה פגיעה בתושבים החיים בבניינים שבבניה רוויה ואין להם אפשרות כלכלית לחזק ולמגן את ביתם לבד. ומנגד, מאפשרת לבעלי הוילות שאינם זקוקים למספר רב של יחידות דיור לצורך מיגון וחיזוק ביתם תוספת יחידות דיור גבוהה מהנדרש ויוצרת צפיפות מיותרת מבלי לגבות היטלי השבחה. אנו נאבק בהחלטה לטובת תושבי רמת גן המשוועים להתחדשות עירונית לחיזוק ולמיגון דירותיהם".

גיא ששון יו"ר וועדה מוניציפלית בארגון הקבלנים מחוז דן מסר כי "ההחלטה של וועדת הערר פגעה בוודאות התכנונית ובכדאיות הכלכלית של פרויקטים להריסה ובנייה. לא ייתכן ששאלות שנשאלו בעניין חישוב הזכויות כבר לפני שנתיים בוועדת הערר זכו לתשובות מסוימות, היתרי בנייה ניתנו לפיהן, בניינים נבנו, וכעת שנתיים אחר כך התחלף היו"ר, ומתקבלות תשובות הפוכות לאותן שאלות. ישנן קרוב ל=150 בקשות להיתר שממתינות לדיון בוועדה המקומית שכרגע מוקפאות. דיירים רבים ברמת גן אשר משוועים למיגון דירותיהם מפני רעידות אדמה נאלצים כעת להמתין. אנחנו נילחם בהחלטה ונצטרף לעתירה של הוועדה המקומית".