איך להגיב להעלאת ריבית של הפדרל ריזרב?

רשימת המטלות של המשקיעים במקרה של העלאת ריבית תלויה בתיאבון האישי שלהם לסיכונים, ביעדי ההשקעה שלהם ובתכולה של התיק הנוכחי

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

שקיעים רבים מבולבלים וחסרי יכולת החלטה בכל הנוגע למשחקים של הפדרל ריזרב עם הריבית. הבנק המרכזי יכול להעלות את הריבית כבר בדצמבר, והמשקיעים תוהים אילו שינויים בתיק הם צריכים לעשות כאשר הריבית תמריא מגראונד זירו לראשונה זה שבע שנים. התשובות עדיין לא ברורות, מפני שהן משתנות בהתאם לאישיות המשקיע ולהחזקות הנוכחיות שלו.

לדוגמה, יש שתוהים מה לעשות עם מניות מניבות דיבידנד שהם קנו, מפני שמכשירי הכנסה קבועה מסורתיים לא הניבו את ההכנסה שהם הזדקקו לה. משקיעים חובבי אג"ח צפויים במיוחד לפעול, מפני שהם אינם נותנים אמון בשוק המניות התנודתי, וחוששים מהיכולת של החברות לשנות את מדיניות הדיבידנדים שלהם כרצונן.

אבל המשקיעים הללו צריכים לנצור אש ולהמתין לבאות.

יש לכך כמה סיבות: ראשית, ייתכן שהפד לא יפעל בחודש הבא. אם הוא יפעל, העלאת הריבית תהיה כנראה קטנה - רבע נקודת אחוז, להערכת רבים. וקרוב לוודאי שאחריה לא תבוא העלאת ריבית מיידית נוספת, מפני שהפד ירצה ללמוד את ההשלכות של ההעלאה הראשונה.

העלאת ריבית כה קטנה לא תפצה על שנים של תשואות אפסיות או מזעריות, ולא תציע הרבה תחרות למוצרים מניבי ההכנסה שצצו בעשור האחרון. לאג"ח יידרש זמן להחזיר לעצמן את מעמדן המסורתי כמכונת כסף שפויה ובטוחה, גם אם ההעלאות הבאות יהיו בקצב מהיר יחסית.

בינתיים, אותם מוצרי מניות עם דיבידנד עשיר מניבים מזומנים, חלקם מדי חודש ואחרים מדי רבעון. רק כאשר אותה השקעה באג"ח תייצר הכנסה דומה או גבוהה יותר, יהיה כדאי למשקיעים חובבי האג"ח לחזור אליהן.

לקנות מניות בזול

המשחק של המשקיעים שעדיין בונים על החלק שמניב הכנסה בתיקים שלהם צריך להיות הפוך. הם צריכים להישאר בחיפוש אחרי הזדמנויות, במניות או באג"ח. הם לא צריכים להתעלם ממה שהפד עושה, אלא לנצל זאת לטובתם.

לדוגמה, רוב האנליסטים חושבים ששוק המניות ימעד כאשר הפד יחליט לפעול. זו כנראה לא תהיה נסיגה חריפה, מפני שהעלאת ריבית לא תהיה הפתעה מרעישה, וייתכן שהירידה לא תימשך זמן רב. משקיעים כאלו צריכים להיות מוכנים לקנות מניות הזדמנותיות בזול.

סלקטיביות במה שקונים היא המפתח לאסטרטגיה הזו. המגזר הפיננסי, בעיקר בנקים וחברות ביטוח, צריך להתאושש במהירות, מפני שהוא עושה יותר כסף בריביות גבוהות יותר. מניות החשמל, המים והגז, שמציעות דיבידנדים גבוהים, לא יתאוששו כה מהר מפני שהן ישלמו יותר ריבית על החובות שלהן.

וכמובן, אם המשקיע/המשקיעה קונים לטווח הארוך, הם לא צריכים לחשוש במיוחד מתנודות מחירים בטווח הקצר. ירידת מחירי מניות מגדילה את תשואות הדיבידנד. המשקיעים צריכים לחפש יכולת לשמור על הדיבידנדים. העלאת ריבית מורידה מחירים של אג"ח, מה שפותח הזדמנויות, למשל במכשירים פטורים ממס.

ל-20 תעודות סל ללא מינוף יש כעת תשואות של 9% ויותר. מביניהן, חמש תעודות מתמחות בשותפויות מוגבלות מסוג מאסטר, MLP (שנהנות מפטור ממס מפני שרווחיהן באים ממגזרים מועדפים בעיני הממשל, וכמעט כולם מחולקים לשותפים מדי שנה). רוב השותפויות הללו הן במגזר האנרגיה, המדוכא כעת, והתשואות שלהן גבוהות כי מחיר המניות שלהן צנח. כל עוד מחירי הנפט והגז נשארים נמוכים, יהיה לשותפויות קשה לעמוד בחלוקת הרווחים המובטחת.

שש MLP מתמחות בתעודות סל של מניות זרות עם גידור סיכוני מט"ח. זה יכול להיות תחום אטרקטיבי למשקיעים שמחפשים להגדיל את החשיפה שלהם לחו"ל. עליית הריביות תחזק את הדולר החזק ממילא, אבל הסיכון הזה מגודר. לעומת זאת, המדינות שבהן הרווחים המגודרים הם גבוהים, צפויות לשנות זאת במרוצת הזמן, ולכן הן אינם משחקים לטווח הארוך.

שתי שותפויות מתמחות במשכנתאות של קרנות ריט (נדל"ן). העלאת ריבית היא חרב פיפיות במגזר הצר הזה. גופים נותני משכנתאות כמו בנקים מרוויחים יותר בסביבת ריביות גבוהות, אך הריביות הגבוהות יותר גם מנמיכות את מספר המשכנתאות שהם נותנים.

יתר השותפויות שמחזיקות תעודות סל הן תערובות של דברים שונים, כמו מניות כריית זהב, אג"ח זבל, קרנות סגורות, מניות ואג"ח בינלאומיות, מניות שתומכות במסחר באופציות ואחת שמתמחה בחברות פיתוח עסקים. יחד, הן מסוכנות יותר, אבל כולן פרט לאחת כבר ירדו משמעותית בשנה שחלפה.

לכן, רשימת המטלות של המשקיעים במקרה של העלאת ריבית תלויה בתיאבון האישי שלהם לסיכונים, ביעדי ההשקעה שלהם ובתכולה של התיקים הנוכחיים שלהם. כל מי ששוקל לבצע שינויים צריך לבחון את כל שלושת התנאים, לפני שהוא נוקט פעולה או לא. ירי בשליפה כמעט תמיד מחמיץ את המטרה.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2015