מחיר הנפט הנמוך עושה פלאים לדוחות בזן: 208 מ' ד' רווח מתחילת השנה

העלייה החדה במרווח הזיקוק הניבה קפיצה של פי 10 ברווח לעומת התקופה המקבילה ב-2014 ■ המנכ"ל: "הפקנו את המרב מהסביבה העסקית החיובית"

בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר
בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר

חברת הזיקוק בזן  היא המרוויחה הגדולה, לצד חברת התעופה אל על , מקריסת מחירי הנפט בשנה האחרונה. בהמשך למגמה שהיא מציגה בתוצאותיה החל מהמחצית השנייה של 2014, דיווחה היום בזן על עוד דוח מצוין, והתוצאות הכספיות המשופרות באות לידי ביטוי בביצועי המניה, שזינקה מתחילת השנה בכ-50%, ומשקפת לחברה שווי של 4.9 מיליארד שקל.

הרווח הנקי של בזן (בתי הזיקוק בחיפה) בתשעת החודשים הראשונים של השנה הצטבר ל-208 מיליון דולר - כמעט פי 10 מהרווח הנקי בין ינואר-ספטמבר 2014, שעמד על 22 מיליון דולר. בסיכום הרבעון השלישי הציגה החברה רווח של 23 מיליון דולר - קפיצה של 55% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

בבזן, שבשליטת החברה לישראל, מציינים כי הרווח הנקי המנוטרל, המנקה את ההשפעות החשבונאיות במגזר הדלקים, הגיע ברבעון השלישי ל-102 מיליון דולר, ובכך משקף קפיצה של 132% ביחס לרווח נקי מנוטרל של 44 מיליון דולר ברבעון המקביל.

המגמה החיובית בדוחות מיוחסת למרווחי זיקוק משופרים, הנגזרים ממחירי הנפט הנמוכים, ובבזן מוסיפים כי בתקופת הרבעון נהנתה החברה גם מעלייה בצריכת תזקיקי הנפט ומירידת יכולת הזיקוק באירופה, שהובילה לצמצום היצע התזקיקים שם. בסיכום רבעוני מרווח הייחוס לחבית עלה ב-44% ועמד על 4.9 דולרים, ומרווח הזיקוק המנוטרל של בזן זינק ב-70% ועמד על 9.1 דולרים לחבית לעומת 5.4 דולרים ברבעון המקביל.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה השינויים במרווח הייחוס משמעותיים יותר. מרווח הייחוס הממוצע קפץ ב-280% ל-5.3 דולרים לחבית ומרווח הזיקוק המנוטרל לחבית קפץ פי שניים, מ-5.2 דולרים ל-10.3 דולרים.

אבנר מימון, מנכ"ל בזן, אמר היום בסיכום הרבעון הראשון שלו בראשות החברה, כי "בזן מצליחה להפיק מהסביבה העסקית החיובית את המרב בזכות היכולות שלה, והדבר בא לידי ביטוי במרווחי זיקוק גבוהים משמעותית ממרווח הייחוס".

עיקר פעילותה של בזן מתרכזת בתעשיית זיקוק הנפט (בעיקר סולר ובנזין), ורווחיותה מושפעת ממרווח הזיקוק - ההפרש בין מחירם של מוצריה לבין מחירי חומרי הגלם שהיא רוכשת כדי לייצר אותם.

המחיר הממוצע לחבית נפל בחצי

בבזן מציינים כי המחיר הממוצע של הנפט הגולמי (מסוג ברנט) נע בטווח של 50-55 דולר לחבית ברבעון השלישי ובתשעת החודשים הראשונים של השנה, זאת לעומת טווח מחיר ממוצע של 102-107 דולר לחבית בתקופות המקבילות ב-2014. מחירי הנפט הנמוכים גררו לירידה של 45% בהכנסות הרבעון של בזן, שעמדו על 1.35 מיליארד דולר, ולמרות זאת הרווח הגולמי שלה צמח ב-29% ל-89 מיליון דולר.

הרווח התפעולי הרבעוני של בזן דווקא נחלש ב-8% ל-54 מיליון דולר, אחרי שברבעון המקביל רשמה החברה הכנסות חד-פעמיות בהיקף של 26 מיליון שקל, אולם למרות זאת, צמצום ניכר בהוצאות המימון סייע לה לשיפור בשורה התחתונה. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה נחתכו הכנסות בזן ב-40% ל-4.3 מיליארד שקל, אולם השורות הגולמיות והתפעוליות השתפרו בעשרות אחוזים ואפשרו לה להציג את הרווחים המשופרים.

השיפור בפעילות ניכר גם בהסרת הערת רואי החשבון של החברה בנוגע לגירעון חוזר ולמקורות מימון הפעילות והחזר התחייבויותיה, אחרי רבעונים רבים שבהם ציינו זאת בדוחות.

תוצאות בזן 19.11.15
 תוצאות בזן 19.11.15