טבח של אל קאעידה במלון במאלי; 18 נרצחו, השבויים שוחררו

ארגון ג'יהאדיסטי הפועל באפריקה לקח אחריות על הפיגוע במלון "רדיסון בלו" ■ כ-170 בני אדם הוחזקו כבני ערובה ושוחררו

טרור / צילום: רויטרס
טרור / צילום: רויטרס

כמה חמושים פרצו היום (שישי) לבית המלון "רדיסון בלו" שבבירת מאלי, במאקו, פתחו בירי ולקחו 170 בני ערובה, בהם 140 נופשים ו-30 עובדים. גורמי ביטחון מקומיים מסרו לסוכנות הידיעות הצרפתית כי 18 גופות בני ערובה הוצאו מהמלון, ומשרד הביטחון במאלי מסר כי שחרור החטופים הסתיים.

קבוצת ג'יהאד אפריקנית שמקושרת לאל-קאעידה ומכונה אל-מורביטון, קיבלה אחריות על ההשתלטות על בית המלון במאלי. הקבוצה פרסמה הודעה בטוויטר שבה נאמר כי היא האחראית לתקיפה. במאמצי החילוץ היו מעורבים כוחות אמריקאיים וצרפתיים. בסיס הפעילות של אל-מורביטון הוא בצפון מאלי ואנשיו הם בעיקר ממוצא ערבי ובני שבט הטוארג. על פי הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים, המחבלים - ככל הנראה שלושה או ארבעה - שהגיעו בכלי רכב בעלי לוחיות רישוי דיפלומטיות, ירו בשומרים בכניסה למלון היוקרתי ונכנסו למבנה. שניים מהשומרים נפצעו. בדברים רשמיים שנמסרו מממשלת מאלי דווח על שני אזרחי המדינה ואזרח צרפתי אחד שנהרגו. על פי עדי ראייה, המחבלים צעקו "אללה אכבר", ונשמעו באזור "ירי ופיצוצים עזים" לאחר הגעת כוחות הביטחון. מפקד כוחות הצבא בזירה, מובידו נמאן טראורה, מסר כי לפחות 20 בני ערובה שוחררו. בהמשך, דווח ברשת הטלוויזיה הממלכתית על שחרורם של 80 בני ערובה נוספים.

בשעות הצהריים פשטו חיילי הכוחות המיוחדים של צבא מאלי על בית המלון. עדי ראייה מסרו כי החיילים עוברים בכל אחד משבע קומות המבנה, וכי נשמעות יריות במקום. ראש הממשלה מובידו קייטה ושר הביטחון טראורה פיקחו על הכוחות בזירה. נשיא מאלי, איבראהים בובקאר קייטה, נמצא כעת בוועידה אזורית בבירת צ'אד נג'מנה, ואמור לשוב לבמאקו בהמשך היום. בנוסף, כ-25 אנשי הכוחות המיוחדים מצבא ארצות הברית עזרו במבצע לחילוץ בני הערובה מבית המלון, ודווח גם כי חיילים צרפתיים פעלו במקום. לפחות שישה בעלי אזרחות אמריקאית שוחררו עד כה מהמקום, וגם שני בעלי אזרחות גרמנית. "אנחנו מבינים שאנשינו עוזרים לכוחות לפנות אזרחים למקומות בטוחים, בזמן שצבא מאלי מפנה את המלון", אמר גורם אמריקאי לרשת BBC. אחד מבני הערובה ששוחררו מבית המלון מסר לרשת "ז'ון אפריק" כי חוליית החמושים שפרצה לבית המלון החזיקה בבני הערובה בקומת המרתף. לדבריו, הקומה משמשת לחניה ולאחסון סחורה, והגישה אליה קשה יותר מהגישה לקומות האחרות.

צרפת, בריטניה וארצות הברית קראו לאזרחיהן שבבמאקו להימנע מיציאה לרחובות העיר ולנסות ליצור קשר עם מי מקרוביהם שייתכן שהיו במלון. כמו כן, בין בני הערובה שהוחזקו במלון היו 30 מעובדיו, 20 אזרחי הודו, עשרה אזרחי סין שישה דיפלומטים אלג'יריים, עובדים של חברת התעופה "טורקיש איירליינס" וכן צוות של חברת התעופה "אייר פראנס". בכלי תקשורת מקומיים דווח כי בין בני הערובה גם שני שלושה אנשי עסקים בלגים ואנשי צבא צרפתים.

השליח הנשיאותי של ארצות הברית לקואליציה הנלחמת בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), ברט מגורק, אמר לרשת MSNBC כי מוקדם מדי לשער אם האירוע במאלי קשור לפיגועי הטרור שהתרחשו בפריז לפני שבוע, ועליהם לקח דאעש אחריות. "הקבוצות במאלי לא קשורות במיוחד לדאעש", אמר.