"במגדלים שייבנו על כיכר המדינה לא יהיו דירות למכירה"

האדריכל עמי מור, האמון על פרויקט בניית 3 מגדלים בכיכר המדינה: "יש שם אנשים אמידים, יש גם אנשים פשוטים, יש שקיבלו בירושה. זה עם ישראל"

בשבוע שעבר, לאחר עשרות שנים של עיכובים, אושרה התוכנית העיצובית של פרויקט המגדלים בכיכר המדינה. התוכנית כוללת שלושה מגדלים "מסתובבים" בני 40 קומות, ובסך הכל 453 דירות. במרבית הקרקע מחזיקים עשרות בעלים פרטיים, ובחלקה עיריית תל אביב, שתקבל במסגרת הפרויקט מבנה ציבור בן 6,000 מ"ר, וכמה קיוסקים שיוצבו בפארק.

"צריך להבין עד כמה מיוחד הפרויקט הזה יהיה בתל אביב, בכך שיוקם בו פארק של 40 דונם", אומר האדריכל עמי מור ממשרד יסקי מור סיון אדריכלים האמון על הפרויקט. "עם כל המאמצים הרבים שלנו, בפרויקט השוק הסיטונאי למשל הגענו לפארק של 9 דונם נטו. פה אנחנו מדברים על 40. זה יהיה הפארק הכי גדול בתוך השכונות של תל אביב וזו תהיה פנינה".

- גם במגדלי אקירוב יש פארק פתוח לציבור, אלא שהציבור לא באמת מגיע אליו.

"זה משהו אחר לגמרי. באקירוב הקרקע היתה גבוהה ונוצרה למעשה הפרדה מפלסית. במקרה של כיכר המדינה אין גדרות, הפרויקט כולו ניצב במפלס הרחוב, נגיש מכל פינה. הדבר המרכזי שהיה הכי חשוב לעיריית תל אביב היה להנגיש את הפארק לציבור, ועל זה התעקש עוד מהנדס העיר הקודם חזי ברקוביץ' שגם יזם את ביטול המסחר שהיה מתוכנן בפרויקט ושהיה גורם למצב שאדם שהולך בכיכר לא יראה את הצד השני. בתכנון הנוכחי התכסית של המגדלים קטנה, והם רחוקים זה מזה, אז אין הסתרה של הנוף. חצי מהכיכר תהיה בעצם פארק, ויהיו בו פינות ישיבה ומספר קיוסקים שהעירייה תפעיל, זה יהיה לדעתי הפארק היפה בעיר".

- מה קורה עכשיו, אחרי אישור התוכנית העיצובית? הבעלים יחפשו להתקשר בעסקאות קומבינציה עם יזמים?

"בעצם כל האופציות פתוחות. נתחיל בבקשה להיתר חפירה ודיפון ובהמשך נוציא מכרז ביצוע לכל הבנייה ונבנה הכל בבת אחת. לא תהיה פה קומבינציה עם קבלן שישווק פה דירות. לכן לא יהיו בפרויקט דירות למכירה, למעט מי שירצה למכור את הדירה של עצמו. בגדול מדובר פה באנשים שמחכים מעל 50 שנה לבנייה ורוצים לגור בדירות. לכן גם כל הפרויקט ייבנה במכה אחת".

- עוד פרויקט לעשירים בתל אביב?

"לא כולם עשירים. יש אנשים שקנו בשנות ה-40, כשהקרקע לא היתה יקרה, ועוד שילמו מס רכוש, ואחרי כל ההמתנה הפרויקט יוצא לביצוע עבור הבעלים. יש שם אנשים אמידים, יש גם אנשים פשוטים, יש שקיבלו בירושה. זה עם ישראל. יש לבעלים ועד מאוד פעיל ששנים מקדם את הפרויקט וההחלטות מתקבלות מתוך מה הכי טוב לפרויקט, ולא מה הכי טוב לכיס. הבניינים מסתובבים, וזה אומר שהם יותר יקרים. דברים שחברה יזמית לא בהכרח תעשה אם היא לא בטוחה שתוכל להרוויח".

- בשנה האחרונה הרבה חנויות בכיכר סוגרות או עוזבות. אתה חושב שתהייה עדנה לכיכר?

"אין לי ספק שהפרויקט ירים חזרה את קרנה של הכיכר. הפארק מייצר אטרקציה שתביא ציבור למקום, גם יהיה חניון תת קרקעי, וכל זה יביא לב לצפון העיר, מה שהיום אין לו כל כך. נכון שהיה שטח פתוח אבל הוא לא היה שמיש. במשך שנים הכיכר לא טופחה, בוץ בחורף ובלי צל בקיץ, בלי אופי או פעילות. כאן היתה מחשבה על כל פינה, מספסלים ועד פינות לקינון ציפורים".